Flashback bygger pepparkakshus!
Maviels avatar

Moderatormeddelande

Postat av Maviel 2024-09-07, 09:51
Moderator
Påminner om de lokala riktlinjerna i delforumet då en tämligen stor del OT raderats och fortsätter raderas i tråden.
Citat:
I forumsdelen är det de specifika brottsfallen som ska diskuteras.
Inlägg som i huvudsak diskuterar andra ämnen i allmänhet så att det specifika fallet blir ett exempel snarare än vara huvudämne kan komma att raderas med varning som följd.

Exempel på sådant som inte hör hemma i forumsdelen är allmänna diskussioner om brottsstatistik, etnicitet, journalistik, politik, brottsförebyggande så länge det inte återknyts till det specifika fallet och för diskussionen framåt.

Så tänk till en gång extra innan du postar!

/Moderator
2024-09-07, 10:19
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Ursprungligen postat av Ajabaja555
De äger bostadsrätten!

Om de skulle på något sätt hyra i andra hand, troligt då att de skulle låta sig intervjuas i radio om att ha köpt lägenhet?Likaså, som det fantiseras om här, om de tjänat ihop pengarna genom mord och knark.

Citat:
Hur då på fem år!? Berätta så vi andra får veta denna magiska formel. Jag antar att denna flyktingfamilj som kom till Sverige 2015 saknar jobb och inkomst. Men de kanske har någon mäklare och bankman som kompis. Då skulle det nog fungera! Säkert finns det någon på korrupta socialkontoret i Huddinge som hjälpt dem med bidrag. Jag har hört rykten om handläggarna på socialkontoret i Huddinge. Även en chef på samma kontor ryktas det om. Araber hela bunten!

Med på köpet får vi dessa kriminella familjer med barn som utövar våld på andra barn i skolorna.

De behöver ingen inkomst för att kunna köpa bostad.
Det kommer även rika flyktingar hit. Även sådana som haft höga positioner i sina hemländer.

Familjen är inte känd från brott så inget tyder på knarkinkomster.
Citera
2024-09-07, 10:42
Medlem
Citat:
Hur då på fem år!? Berätta så vi andra får veta denna magiska formel. Jag antar att denna flyktingfamilj som kom till Sverige 2015 saknar jobb och inkomst. Men de kanske har någon mäklare och bankman som kompis. Då skulle det nog fungera! Säkert finns det någon på korrupta socialkontoret i Huddinge som hjälpt dem med bidrag. Jag har hört rykten om handläggarna på socialkontoret i Huddinge. Även en chef på samma kontor ryktas det om. Araber hela bunten!

Med på köpet får vi dessa kriminella familjer med barn som utövar våld på andra barn i skolorna.
Tveksamt om får höra till ämnet, men tittade på socialförvaltningen i Huddinge. Inte ett arabiskt namn bland cheferna, men ett riktigt fornnordiskt hos individ- och familj. Tror inte de fixar bostadslån i vilket fall. Han kan väl ha någon sorts jobb efter 5 år.
Citera
2024-09-07, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
De behöver ingen inkomst för att kunna köpa bostad.
Det kommer även rika flyktingar hit. Även sådana som haft höga positioner i sina hemländer.

Familjen är inte känd från brott så inget tyder på knarkinkomster.

Man kan läsa i tråden och säkert ute på nätet att han hade fler vapen gömda och det var tydligen någon annan som egentligen skulle skjutas. Något gängrelaterat. Någon ur familjen hämtade upp GM efter skjutningen på skolan.

Enligt uppgift till Expressen ska den misstänkte gärningsmannen ha skjutit offret i ansiktet på en av skolans toaletter.

Han ska därefter ha flytt från skolan och blivit upplockad av en närstående, varpå han greps.

Polisen hittade ett vapen som bars av den misstänkte och ett vapen i terrängen nära hans bostad, erfar Expressen.

https://www.expressen.se/nyheter/sve...-elev-skjuten/
Senast redigerad av Ajabaja555 2024-09-07 kl. 11:52.
Citera
2024-09-07, 12:22
Medlem
Valkyrian1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
På en toalett utanför skolan?
På toaletten utanför skolan. Ett utedass?
Det har jag svårt att tänka mig.

Rektor kanske börjar få kalla fötter eftersom skjutningar hände under skoltid och att redan tidigare varit en konflikt mellan grabbarna.
Citera
2024-09-07, 12:30
Det är som American History X.
Citera
2024-09-07, 12:36
Medlem
PreciousStoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Det är väl ganska uppenbart, en normal tonåring springer inte omkring med en pistol i byxlinningen...
Det konstaterandet har du givetvis helt rätt i.
Jag besvarar dig med glädje p.g.a. all fakta samt sannolika spekulationer som du bidrar med i ABoK trådar!
Citera
2024-09-07, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Dem är inte så dyra bostadsrätter i Skogås. Kanske 2,5-3 miljoner. Går ju hyfsat enkelt att få till om man försöker.

Inte ens så mycket, finns 3r i det området som ligger runt 1,5 miljoner, vilket gör att det inte är en omöjlighet att få till handpenning om man får lånelöfte.
Citera
2024-09-07, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Du svamlar en massa och kan inte svara vilka "insatser" som skulle sats in för de här två kriminella invandrarungarna. Jag tror det från början är kört likt med tiotusentals liknande som kommer mörda, råna och orsaka död och lidande om de inte sätts i fängelse resten av livet eller utvisas. Finns inget hopp att de kan förändras.
De kan inte komma ifatt hundratals år av utveckling. Deras samhälle går ut på att mörda och stiga i hierarki tills de själva mördas.

Från 2015 har vi en stor flyktinginvandring och inte en arbetskraftinvandring - det är en jävla skillnad på familjerna som kommer hit

Dom här ungarna som skjuter och drogar är barnsoldater
Dom måste avprogrammeras om det är möjligt
Att skicka dom till SIS-hem är helt vansinnigt - fängelse är också vansinnigt men det enda alternativet som det ser ut idag
Jag såg nyligen en dokumentär om den 17-årige trippelmördaren (då 16 år) som dömdes till 12 års fängelse. När polisen tog in honom var han så agressiv o hotfull att polisen fick bälta honom. Idag ett år senare satt han och hånflinade i rätten o hade skickat meddelande att "han hade iaf hunnit uträtta litegrand" (3 dog o 2 skadades)
Hans familj var rädda för honom
Citera
2024-09-07, 13:10
Medlem
PreciousStoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Dem är inte så dyra bostadsrätter i Skogås. Kanske 2,5-3 miljoner. Går ju hyfsat enkelt att få till om man försöker.
Betr bostadsrätternas värdering på Loftväg3n i Skogås, så handlade det om c:a 1 mkr när personerna ifråga kom hit till Sverige och sökte asyl.
Vi vet f.n. ingenting om just deras dåvarande ekonomiska situation när landet överöstes med flyktingar.
En relativt låg handpenning behöver erläggas för en Brf på den aktuella kostnadsnivån vid den tidpunkten.

Jag ser fram emot mer info i trådens aktuella brott gällande rubriceringen "försök till mord".
Även om fb har en åldersgräns på 18 år, så vore det intressant om någon/några förälder kunde tillföra relevant info som deras tonåringar har delat med sig utav. På fb är man ju helt anonym!
Citera
2024-09-07, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valkyrian1
På toaletten utanför skolan. Ett utedass?
Det har jag svårt att tänka mig.

Rektor kanske börjar få kalla fötter eftersom skjutningar hände under skoltid och att redan tidigare varit en konflikt mellan grabbarna.
Ingen rektor kan göra något åt ungar med skjutvapen. För att undvika liknande händelser måste visitation av elevernas väskor och skåp genomföras av vaktbolag, det tror jag inte så många accepterar. Många skolor har redan övervakningskameror och passerkort för att komma in.

Ett bättre alternativ är att regeringen ser till att göra vad de lovat: Göra det möjligt att utvisa kriminella till där de kom ifrån. Syrien m.fl länder ska inte vara något undantag, inte heller ålder på gärningsman. Hela familjen ska förstås följa med, föräldrarna har inte skött sina åtaganden.
Citera
2024-09-07, 14:56
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Ingen elev på skolan som kan skriva lite mer? Ålder och kön på den skjutna? Hur många skott?
Du menar väl etnicitet? Kön? Tror du att det handlar om tjejer? Kön!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in