2024-09-03, 18:58
Medlem
DeletedUsers avatar
För en stund sedan knackade någon på min dörr och sade att han var från hyresgästföreningen och ville få mig att skriva under eftersom hyran kommer höjas med 10% i januari annars.
Jag sade att jag redan är medlem där men han ville få det till att jag har laddat hem appen men inte signat upp.
Han frågade efter mitt mobilnummer, personnummer och namn vilket jag gav ut. Sedan så ville han ha mitt kontonummer ( så att de kunde dra avgift varje månad).
Jag sade att jag behöver betänketid och kommer inte ge ut det och att jag kan ringa till hyresgästföreningen i efterhand i så fall varpå personen sade något i stil med att det behöver ske nu och inte sedan.
Det måste ha varit en bedragare va?
Citera
2024-09-03, 19:00
Medlem
53....so whats avatar
Låter så ja.
Dina kontonummer skall HGF ge faan i.
Citera
2024-09-03, 19:08
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Du gjorde helt rätt, man ska inte skriva på nånting, lämna ut personnummer, eller nåt sånt till nån som man inte är säker på vem det är.
Citera
2024-09-03, 19:12
Medlem
Kan det vara denne man som har ändrat arbetssätt: https://www.hemhyra.se/nyheter/notorisk-bedragare-lurar-aldre-att-betala-till-hyresgastforeningen/
Citera
2024-09-03, 19:21
Medlem
De raggade faktiskt medlemmar genom dörrknackning förr, varit med om det men det var över 20 år sen.

Att han frågar om kontonumret för autogiro är i sig inte konstigt, det fyller man ju i på blankett till fackförbund, elleverantörer, etc och skickar in om man nu ska ha det. Namn, personnummer, mobil likaså.

Däremot ringer varningsklockorna om han va så där påstridig och ljög om att "annars höjs hyran 10%" och att allt måste ske på studs.
Citera
2024-09-03, 19:24
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirk.Coetzee
Du gjorde helt rätt, man ska inte skriva på nånting, lämna ut personnummer, eller nåt sånt till nån som man inte är säker på vem det är.

Men jag sade mitt namn, lämnade ut telefonnummer och personnummer.
Men det är väl ingen som kan komma åt ens pengar för det?
Jag trodde på honom innan han började prata om att ge ut kontonummer.
Citera
2024-09-03, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Men jag sade mitt namn, lämnade ut telefonnummer och personnummer.
Men det är väl ingen som kan komma åt ens pengar för det?
Jag trodde på honom innan han började prata om att ge ut kontonummer.

Inte så mycket kul han hade kunnat göra med kontonumret heller egentligen. Sätta in pengar typ?
Citera
2024-09-03, 19:28
Moderator
Gordon Blixts avatar
Inte mycket konkret juridik i sikte här. Vi provar något annat.

Juridik -> Brott och brottsbekämpning

/Mod
Citera
2024-09-03, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Att han frågar om kontonumret för autogiro är i sig inte konstigt, det fyller man ju i på blankett till fackförbund, elleverantörer, etc och skickar in om man nu ska ha det. Namn, personnummer, mobil likaså.

Det var väl länge sen man gjorde så? Man söker upp mottagaren i sin internetbank och anmäler autogiro den vägen. Så har jag gjort senaste 15-20 åren?
Citera
2024-09-03, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det var väl länge sen man gjorde så? Man söker upp mottagaren i sin internetbank och anmäler autogiro den vägen. Så har jag gjort senaste 15-20 åren?

Går ju den vägen oxå, men nej, jag skulle vilja påstå att nästan inget har förändrats.

Tog ett fackförbund på måfå och tryckte på autogiro.

https://www.seko.se/medlem2/bli-medlem/sa-betalar-du/anmalan-om-autogiro/

En polare som inte har smartphone med bankid skulle fixa det så sent som i fjol och då blev det till att fylla i samma papperblankett som jag fyllde i första gången på 90-talet

T.ex vattenfall har precis samma upplägg fortfarande oxå
Citera
2024-09-03, 19:59
Medlem
Torch-McFlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
För en stund sedan knackade någon på min dörr och sade att han var från hyresgästföreningen och ville få mig att skriva under eftersom hyran kommer höjas med 10% i januari annars.
Jag sade att jag redan är medlem där men han ville få det till att jag har laddat hem appen men inte signat upp.
Han frågade efter mitt mobilnummer, personnummer och namn vilket jag gav ut. Sedan så ville han ha mitt kontonummer ( så att de kunde dra avgift varje månad).
Jag sade att jag behöver betänketid och kommer inte ge ut det och att jag kan ringa till hyresgästföreningen i efterhand i så fall varpå personen sade något i stil med att det behöver ske nu och inte sedan.
Det måste ha varit en bedragare va?

Nej det var nog en äkta, att han sa att det måste ske nu är för att han jobbar på provision
Att ge ut telefonnummer, personnummer och mail till en okänd är farligt på flera vis
Citera
2024-09-03, 20:13
Medlem
TokyoBarns avatar
Dom går fortfarande runt och knackar på hos folk, var väl något år sen dom var här om ens det.

Blev medlem förr eftersom deras erbjudande lockade, var rabatt på flera hemsidor och väldigt billiga biobiljetter.

Då frågade dom om kontonr och personnr iaf.
Senast redigerad av TokyoBarn 2024-09-03 kl. 20:15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in