Citat:
Ursprungligen postat av
DeerDoe
Alltså, får lite svårt att sätta fingret härinne på saker.
Pratar vi om misshandel eller att man gjort något dumt och fått en lös lavett eller drag i örat?
Jag förstår om någon gick loss med bältespänne eller knytnävar, eller skendränkningar m.m. Detta är nog horribla saker för barn att växa upp med.
Men att bli tillrättavisad när man gjort något dumt har aldrig satt några spår hos mig, tvärtom fattade jag då nivåerna på allt.
Det här är mer komplext. Det finns dom som fick bältet men ändå har en bra relation och mår bra som vuxna, medans det finns dom som endast blev verbalt tillrättavisad och fått djupa sår och problem med sig. Det handlar om hur det gjordes, om det var en kärleksfull och trygg uppväxt i övrigt etc. Det finn miljoner variationer som påverkar.
Med det sagt är det så klart betydligt vanligare att de som fick fysiska tillrättavisningar blir skadade i sin grundkonstruktion.
Jag vart inte särskilt illa behandlad fysiskt, förutom dragen i armen och hårda grepp. Men den rädsla han skapade med sitt ursinne skadade mig något fruktansvärt. Jag byggde som vuxen en hård fasad med hjälp av muskler och att jag kan hålla mig stoneface i alla situationer, men än idag lider jag av katastroftankar och har under alla år inte hittat copingmekanismer för den skiten. F.ö insåg han sina misstag och vi har en bra relation idag, och jag förstod och förlät, han var för ung när han fick mig.
Men det formade min person och jag kommer förmodligen ta med mig mina bekymmer ner i graven. Jag är dock tacksam att jag aldrig hamnade i något drogträsk eller annan misär, jag kunde bygga ett vanligt liv och gömma ledan i skuggorna.