Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-08-31, 21:17
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Skulle till att läsa för syskonbarnen, Elsa Beskows sagor är något som binder samman generationerna — föräldragenerationen tycker om gammelsvenska miljöerna, jag diggar brudarna (får erektion) och barnen gillar att det är sagor med bilder och sånt. Vi läste om tant Grön, tant Brun och tant Gredelin. Eller hur är det egentligen med färgerna? Tant bruns utstyrsel är snarare orange, brandgul eller rentav gulaktig.

På den här biden ser ni vad jag menar.den här bilden är klänning och hatt av en marginellt mörkare nyans, men inte brun. Syskonbarnen frågade om färgfadäsen och jag kunde inte ge ett tillfredställande svar.

Tant Grön bär onekligen grönt och detsamma gäller för Gredelin, att hon bär gredelin. Men med Brun stämmer inte färgen. Varför då?

Har pappret blekts med tiden eller har uppfattningen om vad som räknas som brunt förändrats sedan böckerna skrevs på 20-talet? Modet växlar ju. Men de där plaggen hade aldrig fått säljas som bruna idag, det hade hamnat hos ARN. Eller ser ni den som brun? Som med den där klänningen som splittrade massorna omkring 2015?
Citera
2024-08-31, 21:43
Medlem
Trakessons avatar
Brunt har ju blivit en ful färg med tiden och den anses inte längre politiskt korrekt. Det är nog därför de glidit lite på färgerna. Man kanske ska tänka på thailändsks buddhistmunkar eller den ”oranga revolutionen” snarare än Hitler och tredje rikets brunskjortor.

Nästa figur som ”wokeas” blir nog den auktoritäre Farbror Blå som kommer att sakta men säkert tonas över till rosa.
Citera
2024-08-31, 21:54
Medlem
Varför måste det stämma exakt med färgen?
Det rimmar väl bättre med brun än orange, och några prickar är faktiskt bruna
Citera
2024-08-31, 21:54
Medlem
Brun och orange är samma färg. Kan vara därför.
Citera
2024-08-31, 21:58
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPHuvudsak
Brun och orange är samma färg. Kan vara därför.
Varför ingen annan färg?
Slog i mitt rimlexikon och gul har sju rimord medan brun bara har fem. Om rimmen var fokus för Beskow hade det kunnat vara en tant Röd. Röd har 12 rimord, död, mjöd m.fl.

Det här var egentligen ett svar på ett annat inlägg om rim men jag är lite på kanelen.
Citera
2024-08-31, 22:26
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
Brun är bokstavligen mörk orange.
Citera
2024-09-01, 09:07
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EXTREMFETMA
Brun är bokstavligen mörk orange.
Om brun var bokstavligen mörk orange skulle det ju heta just mörk orange. Det är vad bokstavligen betyder.
Citera
2024-09-01, 09:10
Medlem
Trakessons avatar
Böckerna är väl avsedda att spegla politiken?
Tant Grön=MP
Tant Brun=SD
Tant Gredelin=Feministisk Alternativ
Farbror Blå=M

Eller har jag missuppfattat?
Citera
2024-09-01, 09:25
Medlem
orrtupps avatar
Jag tycker nog att Tant Bruns kläder ser ljusbruna ut på bilderna och absolut inte orange.
Citera
2024-09-01, 09:27
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Om brun var bokstavligen mörk orange skulle det ju heta just mörk orange. Det är vad bokstavligen betyder.
Hur använder man termen bokstavligen över huvud taget enligt dig i så fall?
Citera
2024-09-01, 12:24
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Skulle till att läsa för syskonbarnen, Elsa Beskows sagor är något som binder samman generationerna — föräldragenerationen tycker om gammelsvenska miljöerna, jag diggar brudarna (får erektion) och barnen gillar att det är sagor med bilder och sånt. Vi läste om tant Grön, tant Brun och tant Gredelin. Eller hur är det egentligen med färgerna? Tant bruns utstyrsel är snarare orange, brandgul eller rentav gulaktig.

På den här biden ser ni vad jag menar.den här bilden är klänning och hatt av en marginellt mörkare nyans, men inte brun. Syskonbarnen frågade om färgfadäsen och jag kunde inte ge ett tillfredställande svar.

Tant Grön bär onekligen grönt och detsamma gäller för Gredelin, att hon bär gredelin. Men med Brun stämmer inte färgen. Varför då?

Har pappret blekts med tiden eller har uppfattningen om vad som räknas som brunt förändrats sedan böckerna skrevs på 20-talet? Modet växlar ju. Men de där plaggen hade aldrig fått säljas som bruna idag, det hade hamnat hos ARN. Eller ser ni den som brun? Som med den där klänningen som splittrade massorna omkring 2015?
Ibland vill tant Brun uppenbarligen vara orange, som t.ex. här.

För övrigt är ju både orange och brun benämningar på färger som har kulörtoner mellan gult och rött.
Citera
2024-09-01, 13:31
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Pippi-
Varför måste det stämma exakt med färgen?

Om vi ponerar att barn lär sig saker ur böcker, så kan jag tycka det är olämpligt att ha onödiga faktafel i dom.

Citat:
Ursprungligen postat av -Pippi-
Det rimmar väl bättre med brun än orange

Rimmar på vad?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem