Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2024-10-08, 10:22
Moderator
rotadents avatar
Mina vardagspannor är med beläggning och de är nog Tefal allihopa. Mest för att Tefal brukar hålla hyfsat länge och det ofta är rabatt på dem. Jag ser belagda pannor som förbrukningsvara och byter dem hyfsat regelbundet.

Övriga pannor är en salig blandning av olika märken, där har jag köpt det märke som har haft pannan jag har behov av. Jag köpte en wokpanna från Orrefors Jernverk för ett tag sen exempelvis, för att den såg bäst ut av de jag kikat på och låg rimligt i pris. Har gjutjärnspanna från Skeppshult också.
Citera
2024-10-08, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Mina vardagspannor är med beläggning och de är nog Tefal allihopa. Mest för att Tefal brukar hålla hyfsat länge och det ofta är rabatt på dem. Jag ser belagda pannor som förbrukningsvara och byter dem hyfsat regelbundet.

Övriga pannor är en salig blandning av olika märken, där har jag köpt det märke som har haft pannan jag har behov av. Jag köpte en wokpanna från Orrefors Jernverk för ett tag sen exempelvis, för att den såg bäst ut av de jag kikat på och låg rimligt i pris. Har gjutjärnspanna från Skeppshult också.

Låter som du har bra koll ändå. Jag har själv kört mycket Tefal och de har hållit i måååånga år. Men bytte ut två stycken till ScanPan CTX. En stekpanna 32 cm som jag nog borde köpt i mindre storlek såhär i efterhand då induktionsspisen inte har tillräckligt stor platta. Sen har jag köpt en Scanpan CTX traktör i 26cm med lock som jag diggar som fasen. Skitbra pannor tycker jag så jag är nöjd och det känns som att de kommer hålla länge. Men som alltid så hetta inte från 0 - 9 på engång då kan de nog slå sig..
Citera
2024-10-08, 16:11
Medlem
GastonLeMans avatar
Jag kör med skeppshult på pannkakslaggen och polaris kopparpanna till köttet.
Har även ett skeppshult fiskjärn, men det har blivit mindre fisk det senaste.
Citera
2024-10-08, 16:58
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Låter som du har bra koll ändå. Jag har själv kört mycket Tefal och de har hållit i måååånga år. Men bytte ut två stycken till ScanPan CTX. En stekpanna 32 cm som jag nog borde köpt i mindre storlek såhär i efterhand då induktionsspisen inte har tillräckligt stor platta. Sen har jag köpt en Scanpan CTX traktör i 26cm med lock som jag diggar som fasen. Skitbra pannor tycker jag så jag är nöjd och det känns som att de kommer hålla länge. Men som alltid så hetta inte från 0 - 9 på engång då kan de nog slå sig..

Ja, Tefal är bra brukspannor tycker jag. Jag har också en panna i 32cm (just en Tefal) och den är inget vidare smidig, för stor för min häll också. Man får nästan hantera den som en grill där man lägger saker på lägre värme på kanterna... Ska kolla på Scanpan CTX sen, det börjar bli dags att byta ut minst en (kanske två) av mina pannor inom kort.
Citera
2024-10-09, 23:16
Medlem
SportquattroS1s avatar
All-Clad D3 rostfria och Lodge gjutjärn.
Citera
2024-10-10, 16:27
Medlem
BackToHegels avatar
Jag har kolstål och rostfritt, tre-fyra stycken vardera av de Buyer Mineral B och Demeyere ProLine. Inte billiga men jag har köpt dem en och en när det varit erbjudande. Man behöver bara köpa dem en gång och det är trevligt med bra verktyg i köket tycker jag som gillar att laga mat.

Har även en del gjutjärn som jag fått i arv eller köpt second hand, men använder de mer sällan.
Citera
2025-03-03, 02:16
Medlem
PotatisPurjos avatar
Darto, billigt för va man får
Citera
2025-03-04, 09:56
Medlem
EastClintfoods avatar
Har både Skepphults och Ronneby bruk, minst 20-30 år gamla. Hittat i soprummet och rengjort, jättenöjd med dessa två!

Edit: Gjutjärn såklart!
Senast redigerad av EastClintfood 2025-03-04 kl. 10:03.
Citera
2025-05-16, 02:54
Medlem
Demeyere.
Citera
2025-05-16, 12:58
Medlem
Bertil85s avatar
Ikea.
Citera
2025-06-14, 19:29
Medlem
Sladdarens avatar
Vet inte man har många typer av beläggningar på stekpannor tefal teflon, keramisk, titan osv
Misslyckas aldrig att få en bra stekyta och framför allt en jämn brunt till mörkbrun yta oavsett modell av stekpanna om det inte är ren skit med dåliga giftiga beläggningar

Och det har ju med rörelse att göra tex "180 grader" å låta biffar, köttbitar ligga still ochså och rotation och rätt mängd fett så det liksom bubblar upp lite med smör ev oljesmör blandningen och rätt temp till rätt mäng fett. Lyssna på ljudet när du steker, det ska inte va aggressivt och ojämnt ljud. Ta fram ditt musiköra. Har du lite fett så tare lungt med tempen, tålamod, lyssna, se röken hur den ser ut mm om enkla grejer

Känns iaf som denna =
Satake i kolstål, gjutjärn nonstick egenskaper är rätt schysta grejer för en låg peng tror jag

Du få rätt mycket stekpanna för pengarna antar jag

Jag tycker det är schyst att steka med den å haft den 1 år iaf
Så tänket ba säga det så här i efterhand iaf
Senast redigerad av Sladdaren 2025-06-14 kl. 19:31.
Citera
2025-06-14, 19:51
Medlem
Robert_Goatses avatar
Demeyere i stål och De Buyer i kolstål.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto