• 1
  • 2
2024-08-30, 09:07
Medlem
Hur lurar man autopiloten att man har händerna på ratten?

Med tidigare programvara fanns ingen begränsning på hur länge man kunde köra på autopilot om man hängt en vikt på ratten, men efter uppgradering till version ca 2024.26.3.? senaste veckorna upptäcker bilen "olämplig användning" och stänger av autpilot efter 10 minuter. Med 3 sådana avstängngar inom en vecka går inte autopilot att använda alls under en hel vecka. Testad bil är ca 7 år gammal.

Har testat följande:
* Utan vikt och utan händer på ratten får man varningar och avstängning inom 1 minut.

* Med vikt behövde man tidigare inte röra någonting alls på flera timmar, om vägen tillåter.

* Efter precis 10 minuter med vikt stänger autopilot av, helt utan förvarning. Med en timer på ca 9 minuter kan man manuellt snabbt slå av och på AP (autopilot) och köra vidare, och den metoden fungerar bra på långresor.

* Hänga en extra vikt i en tråd som "dinglar" så att vikten drar i ratten så att den ska tro att man håller i den: fungerar inte.

* Ändra volym och andra knappar på ratten efter 9 minuter: fungerar inte, AP stängs av ändå efter 10 min. (påstås fungera i vissa forum, men det avser nog äldre versioner av SW)

Vad krävs för att slippa manuell interaktion för obegränsad tid som tidigare?

Att slippa hålla i ratten anser jag vara säkrare så länge man hela tiden är fokuserad och beredd, eftersom med händerna på ratten och AP aktiv man ibland förväxla aktiverad/oaktiverad AP och då glömma att styra. Håller man aldrig i ratten när AP är aktiv, då sker ingen sådan (farlig) förväxling.

Självklart ska man inte sova eller läsa tidningen med AP aktiverad, det är inte trådens ämne.

Och jag utgår från att händerna-på-ratten kravet tas bort framöver när AP blivit tillräckligt bra, typ på riktigt uppfyller Full Self Driving (FSD).

Och en detalj till: med tre varningar så att AP avaktiverats helt, återställs möjligtvis dessa varningar med en factory reset?
Citera
2024-08-30, 09:22
Medlem
StorFetAnkas avatar
Vem lurar vem egentligen? Det här systemet har en tendens att klanta till det ordentligt för att sen överge skeppet precis innan bilen krockar, och då är det du som blir juridiskt ansvarig för olyckan. Även om du faktiskt håller händerna på ratten och "är redo" så är de inte psykologiskt redo att när som helst ta över.
Citera
2024-08-30, 09:28
Medlem
ValkPaddas avatar
Det är ju knappt att man vågar sig ut i trafiken när man läser sånt här.

Tiden det tar dig att få upp händerna på ratten, samt tiden det tar dig att förstå var hjulen pekar, var energin är på väg samt vilket fäste som finns...

Skulle vara jävligt kul att köra lite tester i simulator.

Jag gissar på att Tesla dessutom kan se om du lurat systemet i efterhand.
Citera
2024-08-30, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Det är ju knappt att man vågar sig ut i trafiken när man läser sånt här.

Tiden det tar dig att få upp händerna på ratten, samt tiden det tar dig att förstå var hjulen pekar, var energin är på väg samt vilket fäste som finns...

Skulle vara jävligt kul att köra lite tester i simulator.

Jag gissar på att Tesla dessutom kan se om du lurat systemet i efterhand.
Ännu mer jävligt kul att läsa statistik från tester i verkligheten:
https://insideevs.com/news/720730/te...h-data-2024q1/
Citat:
According to Tesla, the number of miles driven per accident registered in Q1 2024 using Autopilot technology amounted to 7.63 million miles.
...
Without using Autopilot technology, Tesla vehicles statistically note more accidents. The average amounted to 0.955 million miles driven per accident registered.
Med autopilot som använder avståndsradar och 360 kameravy snabbare än en genomsnittlig människa reagerar är autopilot säkrare än utan autopilot, framförallt när föraren samtidigt är beredd att ta över.

Så frågan är varför du vågar dig ut i trafiken när så många bilar inte har autopilot?

Tråden handlar för övrigt inte om hur säker Teslas autopilot är.
Citera
2024-08-30, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Vem lurar vem egentligen? Det här systemet har en tendens att klanta till det ordentligt för att sen överge skeppet precis innan bilen krockar, och då är det du som blir juridiskt ansvarig för olyckan. Även om du faktiskt håller händerna på ratten och "är redo" så är de inte psykologiskt redo att när som helst ta över.
Läs lite statistik om saken, se inlägget ovan.

Och notera att tråden inte alls handlar om det du skriver om.
Citera
2024-08-30, 15:58
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schlem

Med autopilot som använder avståndsradar och 360 kameravy snabbare än en genomsnittlig människa reagerar är autopilot säkrare än utan autopilot, framförallt när föraren samtidigt är beredd att ta över.

Så frågan är varför du vågar dig ut i trafiken när så många bilar inte har autopilot?

Tråden handlar för övrigt inte om hur säker Teslas autopilot är.

Vad jag har sett på internet och hört från kollegor så är det inte allt för sällan som bilen gör något helt galet, typ kör rakt fram i en kurva eller byter till mötande fil.

Det brukar dock glatt viftas bort med någon kommentar likt "den där situationen hade den visst inte lärt sig än".

Jag är inte anti självkörande bilar, men varför sätta sig i en dålig situation där man är långt från redo att ta över när bilen gör något dumt?

Att inte vara beredd att ta över tycker jag är ungefär på samma nivå som en video jag såg där ungdomar körde en hoverboard på kanten av ett tak. Lita på elektronik som kan få ett frispel när som helst.
Senast redigerad av ValkPadda 2024-08-30 kl. 16:00.
Citera
2024-08-30, 16:37
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:

Från din länk: "even though more than 35% of all Autopilot crashes occur when the Tesla vehicle is rear-ended by another car,".

Detta är så kallad "phantom braking", när bilen helt plötsligt tvärnitar, t.ex i omkörningsfilen på motorvägen. En mycket allvarlig typ av krock där det oftast blir flera fordon inblandade, samt kökrockar längre bak som inte syns i statistiken. Gissar att du alltid vart en sån där idiot som brake checkar andra bilister, annars hade du förstått problemet med ett sådant vidrigt beteende.
Citera
2024-08-30, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Vad jag har sett på internet och hört från kollegor så är det inte allt för sällan som bilen gör något helt galet, typ kör rakt fram i en kurva eller byter till mötande fil.

Det brukar dock glatt viftas bort med någon kommentar likt "den där situationen hade den visst inte lärt sig än".

Jag är inte anti självkörande bilar, men varför sätta sig i en dålig situation där man är långt från redo att ta över när bilen gör något dumt?

Att inte vara beredd att ta över tycker jag är ungefär på samma nivå som en video jag såg där ungdomar körde en hoverboard på kanten av ett tak. Lita på elektronik som kan få ett frispel när som helst.
Jag var tydlig med att jag avsåg en version av autopilot som kom för några veckor sedan.

Du talar uppenbart om något annat.

Autopiloten gör givetvis fel ibland, och det du beskriver avser främst vägar där autopilot inte är är avsedd och inte lämplig att använda, typ krokiga småvägar, rondeller eller stadstrafik.

"varför sätta sig i en dålig situation där man är långt från redo att ta över när bilen gör något dumt?"
Det handlar inte om att vara "långt från redo" som att sova i baksätet eller läsa tidningen på småvägar, utan att på helt vanlig motorväg inte hålla i ratten samtidigt som händerna är nära, och att man direkt tar över så fort man i god tid ser en avvikelse som exempelvis vägbygge eller annat.

I nästan varenda bil litar folk redan på elektronik som *kan* få ett frispel när som helst, exempelvis krockkudde-gardiner kan utlösa när som helst eller låsningsfria bromsar kanske tror det är glashalt och därför knappt bromsar alls på torr asfalt. Ändå är den elektroniken lagstadgad på grund av att den tillför mångdubbelt mer säkerhet än den riskerar genom att flippa ur. Så återigen, kolla upp autopilotens olycksstatistik.

Min fråga riktade sig till de som kör Tesla med senaste europaversionen av FSD/Autopilot, inte till någon tyckare med en Corolla från 1993 som tror att kollegans Tesla Autopilot inte förbättrats sedan 2014.
Citera
2024-08-30, 17:27
Medlem
Citat:
Från din länk: "even though more than 35% of all Autopilot crashes occur when the Tesla vehicle is rear-ended by another car,".

Detta är så kallad "phantom braking", när bilen helt plötsligt tvärnitar, t.ex i omkörningsfilen på motorvägen. En mycket allvarlig typ av krock där det oftast blir flera fordon inblandade, samt kökrockar längre bak som inte syns i statistiken. Gissar att du alltid vart en sån där idiot som brake checkar andra bilister, annars hade du förstått problemet med ett sådant vidrigt beteende.
Det stämmer att Tesla Autopilot kan tvärnita oväntat, men det har aldrig hänt mig trots ett antal tusen mil med äldre version av programvara än den version tråden handlar om. Däremot har jag då och då varit med om lite försiktiga men oväntatade inbromsningar på motorväg, som enkelt och snabbt åtgärdas genom att trampa på gasen så är den tillbaka i normalläge direkt.

Uppenbart handlar det om ett misstag där stora trafikskyltar vinklade mot bilen som reflekterar avståndsradarn så att den tror en bil står stilla på vägen på samma avstånd som skylten, eller att några fläckar eller skiftkingar i asfalten misstas för att vara ett hinder.

Vilket återkopplar till specifikt det problem du tog upp: om bilen framför en Tesla tvärnitar, då reagerar Teslan dierekt med både ljud och nödbromsning, vilket är en del av förklaringen till att olycksstatistiken är betydligt lägre för Tesla med autopilot än för en vanlig bilförare utan autopilot. Dessutom håller autopiloten *alltid* ett säkert avstånd till bilen framför, till skillnad mot många bilförare som enligt lagen alltid är ansvariga om de kör på bilen framför på det sätt du beskriver. Och nej, jag provocerar inte fram olyckor på det sätt du insinuerar.

Om 35% av olyckorna beror på phantom breaking samtidigt som Teslas gamla autopilot ändå är ca 7 gånger säkrare, inser du nog att siffran 35% inte talar emot autopilot avseende säkerhet, inte ens med den äldre version du talar om och som tråden inte handlar om.
Citera
2024-08-30, 17:35
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Det stämmer att Tesla Autopilot kan tvärnita oväntat, men det har aldrig hänt mig ... Däremot har jag då och då varit med om lite försiktiga men oväntatade inbromsningar på motorväg, som enkelt och snabbt åtgärdas genom att trampa på gasen så är den tillbaka i normalläge direkt.
Du har alltså drabbats av problemet, "försiktiga men oväntatade inbromsningar" är ju också ett jävla sätt att beskriva en mycket hård inbromsning som garanterat är betydligt hårdare än något annat fordon kan genomföra säkert.

I körskolan får du lära dig konceptet bromsberedskap, d.v.s när du kör på en villagata exempelvis så ska du vara redo att snabbt bromsa om en unge hoppar ut framför bilen, samt inte köra för fort från början. Med en Tesla ska du alltså göra en omvänd version av det och vara redo att trycka plattan i mattan, när bilen plötsligt får för sig att stanna abrupt.

Det här med säkerhet är inte din starka sida va?
Citera
2024-08-30, 17:42
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Uppenbart handlar det om ett misstag där stora trafikskyltar vinklade mot bilen som reflekterar avståndsradarn så att den tror en bil står stilla på vägen på samma avstånd som skylten, eller att några fläckar eller skiftningar i asfalten misstas för att vara ett hinder.
Vilket är ett mycket stort problem, som AI aldrig kommer kunna hantera bättre än den mänskliga hjärnan. AI kan bara se mönster och känner bara till sånt som är väldigt vanligt och förutsägbart. Så fort nåt oförutsägbart händer i trafiken så har AI ingen koll på vad som måste göras och fattar oftast ett felaktigt beslut.

Om du är ute och åker och vägen plötsligt spolas bort framför dig så har du som människa vett att stanna, AI känner dock inte till det fenomenet och kommer aldrig att lära sig det eftersom all data förstörs varje gång bilen kraschar.

Om du är ute och kör och en tankbil välter längre fram då stannar du eftersom du förstår att det kan kan explodera om det finns nåt brandfarligt däri. AI byter fil och kör rakt in i explosionen eftersom den inte förstår faran.
Citera
2024-08-30, 17:58
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
AI känner dock inte till det fenomenet och kommer aldrig att lära sig det eftersom all data förstörs varje gång bilen kraschar.

Varje gång bilen åker in i ett svart hål eller vadå? Dom lär ju inte brinna upp efter varje krasch.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in