Flashback bygger pepparkakshus!
2024-08-30, 16:51
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eeeemiiiil
Är till en kompis om du läser, han har haft fast jobb i många år

Din kompis gör enligt dina uppgifter inte av med några pengar och har tjänat bra i många år, så pass bra att han på dessa många år lyckats spara ihop hela 80k.

Visst är det så att han har resten av sitt sparkapital uppbundet i invetseringar som ger högre avkastning är räntan har förväntas betala till santander är det inge konstigt att låna för att få loss likvida medel att skaffa en skön käraa.
Citera
2024-08-30, 16:54
Medlem
Eeeemiiiils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Din kompis gör enligt dina uppgifter inte av med några pengar och har tjänat bra i många år, så pass bra att han på dessa många år lyckats spara ihop hela 80k.

Visst är det så att han har resten av sitt sparkapital uppbundet i invetseringar som ger högre avkastning är räntan har förväntas betala till santander är det inge konstigt att låna för att få loss likvida medel att skaffa en skön käraa.
Hans ekonomi vet jag inget om, han är som förstås en lite udda typ, vem vet, det går kanske undercover till vin kvinnor o sång
Citera
2024-08-30, 17:09
Medlem
Citat:
Nej bilen kostar 400 och han ska betala 20% dvs 80 tusen, låna 320, skrev jag fel? i alla fall har jag pratat med han lite nu, det är en E 200 AMG 2018
Jepp du skrev 340 000 i din trådstart
Citera
2024-08-30, 17:17
Medlem
Eeeemiiiils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Jepp du skrev 340 000 i din trådstart
Ok, gick lite för snabbt då
Citera
2024-08-30, 17:48
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Har du insikt i lånebranchen? bankerna är stenhårda, köpt hus nu med nya lån och de va fan inte lätt, hur kan du säga det går lätt? men hoppas för hans skull såklart

Bilen blir lånets säkerhet.
Inga problem!
Citera
2024-08-30, 17:50
Medlem
Eeeemiiiils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Bilen blir lånets säkerhet.
Inga problem!
Skrev tidigare jag är tveksam för bankerna blivit stenhårda, även om du har säkerhet ska de bedöma du kan betala, vi får se på Måndag
Citera
2024-08-30, 20:48
Medlem
Vet inte om jag är för full och missförstått men om månadskostnaden med amortering skulle bli runt 5000kr i månaden på 3 år så är det ju bara 180 000kr?
Citera
2024-08-30, 22:11
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Han har inget liv, umgås med ingen mer än mig ibland och nu fått denna lysande ide, å andra sidan gör han inte av med några pengar på annat heller, inga kläder, nöje eller semestrar, så kommer detta från klar himmel ha ha ha, han har kanske fått en stroke

Om han saknar liv och inte umgås med andra än dig, spenderar inga pengar på kläder, nöjen och semestrar så låter väl en bil för 400.000kr inte som något att gnälla om? Något i livet måste han kunna unna sig... Vad gör hans eventuellt sparade pengar för nytta om han saknar arvingar? Självklart ska han köpa bilen om han nu absolut vill det.

Visst är det kanske korkat ur ett ekonomiskt perspektiv men samtidigt har du ju inte någon aning om hans ekonomi förutom bruutolön och andra smådetaljer så varför ska ens du bry dig? Är det avundsjukan som spökar?

Lån får han nog godkänt utan problem.
Citera
2024-08-30, 22:26
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Citat:
Nej bilen kostar 400 och han ska betala 20% dvs 80 tusen, låna 320, skrev jag fel? i alla fall har jag pratat med han lite nu, det är en E 200 AMG 2018

Begagnade AMG Mercor har en tendens att paja titt som tätt. När de väl gör det blir det ofta ruskigt dyrt. Dessutom är de inte billiga att försäkra. Din kompis måste vara beredd på att ha en rejält hyfsad buffert. I alla fall om han har tänkt att använda bilen regelbundet.
Citera
2024-08-30, 22:34
Moderator
Gromguttens avatar

Bilar -> Privatekonomi

/Mod
Citera
2024-08-30, 22:37
Medlem
Eeeemiiiils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Om han saknar liv och inte umgås med andra än dig, spenderar inga pengar på kläder, nöjen och semestrar så låter väl en bil för 400.000kr inte som något att gnälla om? Något i livet måste han kunna unna sig... Vad gör hans eventuellt sparade pengar för nytta om han saknar arvingar? Självklart ska han köpa bilen om han nu absolut vill det.

Visst är det kanske korkat ur ett ekonomiskt perspektiv men samtidigt har du ju inte någon aning om hans ekonomi förutom bruutolön och andra smådetaljer så varför ska ens du bry dig? Är det avundsjukan som spökar?

Avundsjuka? nä verkligen inte, omtänksamhet däremot
Citera
2024-08-30, 22:42
Medlem
Eeeemiiiils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund

Förövrigt handlade tråden om han skulle bli beviljad ett lån eller ej, inget annat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in