Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-29, 16:44
Avslutad
Är det bara jag eller är 90% av alla livsmedelsförpackningar nuförtiden helt värdelösa?

Några exempel från senaste månadernas handel:

Lidl's creme fraiche och gräddfil har inte längre några plastlock. Istället har dom en tunn folie som man mosar igenom med tummen av misstag när man packar och packar ur. Inte nog med det, folien är ofta inte ens häftad mot plasten korrekt, så sätter du lite tryck ovanpå pyser det ut innehåll och kladdar ner allt. Säkert 1 av 10 läcker när jag står och letar efter en vettigt förseglad förpackning.

Lidl's frysgrönsaker i påse är värmeförseglad. Dom påsarna är också inslängd i en hög i frysen på mitt lidl. Det har hänt ett flertal gånger att jag ryckt upp en påse och det har flugit frysgrönsaker överallt. Förseglingen ser ut att ha blivit för varm så den har smält sönder plasten runt om förseglingen så det är som ett plastnät där grönsaker sticker ut.

Garant creme fraiche och gräddfil är också en plastbytta med folielock. Men Garant verkar ha märkt att 10% av förseglingen är trasig som hos Lidl, så dom har monterat en plasthinna under folien. Dock är dragfliken bara i folien, så när man öppnar den sitter plasthinnan kvar. Den är elastisk och det blir ett jävla kladd när man behöver skära sönder den för att komma åt innehållet. Jag trodde jag fått en måndagsexemplar, så jag köpte 6 st creme fraiche sist jag handlade. 3 lätt och 3 vanliga. 100% av dom betedde sig på samma sätt beskrivet ovan.

Ris oavsett märke i plastförpackning är helt omöjligt att öppna utan att halva förpackningen går sönder. Man får en klisterlapp med på påsen för att kunna försluta den. Men plasten är så jäkla skör att om det blir minsta reva i fel riktning så fortsätter den runt hela förpackningen.

Fetaost och ost, nästan alla märken utom dom dyraste har en "Öppna här"-flik som inte funkar. Antingen så är hela fliken svetsad utom en halv millimeter så det inte går att få tag på den. Eller så är fliken så pass stor att man kan få tag, men svetsen är så hård att den inte går att dra isär. Jag gjorde ett experiment på en garant fetaost här om veckan. Jag lyckades inte för all handkraft öppna den. Så jag tog två tänger och drog, det var inte svetssömmen som gick upp, plasten revs sönder på andra ställen, så det handlar inte om handkraft.

Lidl salami, storpack, är packad i sån där plastbytta med svetsat plastlock. Det har hänt fler gånger att det legat salamibit i svetsen som förhindrat korrekt förslutning.

Jag köpte en stor jävla rostbiff på coop idag, hela påsen full med blod när jag kom hem. När jag inspekterar den närmare så är svetsen omöjlig att dra isär på några ställen, men på andra ställen ligger den bara mot ihopklistad med köttsaft.

Varför blir förpackningarna bara sämre och sämre? Köper ingen av förpackningstillverkarna någon produkt dom tillverkar förpackningar till? Eller har det alltid varit så här?
Citera
2024-08-29, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedReed
Är det bara jag eller är 90% av alla livsmedelsförpackningar nuförtiden helt värdelösa?

Lidl's creme fraiche och gräddfil har inte längre några plastlock. Istället har dom en tunn folie som man mosar igenom med tummen av misstag när man packar och packar ur. Inte nog med det, folien är ofta inte ens häftad mot plasten korrekt, så sätter du lite tryck ovanpå pyser det ut innehåll och kladdar ner allt. Säkert 1 av 10 läcker när jag står och letar efter en vettigt förseglad förpackning.

Lidl's frysgrönsaker i påse är värmeförseglad. Dom påsarna är också inslängd i en hög i frysen på mitt lidl. Det har hänt ett flertal gånger att jag ryckt upp en påse och det har flugit frysgrönsaker överallt. Förseglingen ser ut att ha blivit för varm så den har smält sönder plasten runt om förseglingen så det är som ett plastnät där grönsaker sticker ut.

Garant creme fraiche och gräddfil är också en plastbytta med folielock. Men Garant verkar ha märkt att 10% av förseglingen är trasig som hos Lidl, så dom har monterat en plasthinna under folien. Dock är dragfliken bara i folien, så när man öppnar den sitter plasthinnan kvar. Den är elastisk och det blir ett jävla kladd när man behöver skära sönder den för att komma åt innehållet. Jag trodde jag fått en måndagsexemplar, så jag köpte 6 st creme fraiche sist jag handlade. 3 lätt och 3 vanliga. 100% av dom betedde sig på samma sätt beskrivet ovan.

Ris oavsett märke i plastförpackning är helt omöjligt att öppna utan att halva förpackningen går sönder. Man får en klisterlapp med på påsen för att kunna försluta den. Men plasten är så jäkla skör att om det blir minsta reva i fel riktning så fortsätter den runt hela förpackningen.

Fetaost och ost, nästan alla märken utom dom dyraste har en "Öppna här"-flik som inte funkar. Antingen så är hela fliken svetsad utom en halv millimeter så det inte går att få tag på den. Eller så är fliken så pass stor att man kan få tag, men svetsen är så hård att den inte går att dra isär. Jag gjorde ett experiment på en garant fetaost här om veckan. Jag lyckades inte för all handkraft öppna den. Så jag tog två tänger och drog, det var inte svetssömmen som gick upp, plasten revs sönder på andra ställen, så det handlar inte om handkraft.

Lidl salami, storpack, är packad i sån där plastbytta med svetsat plastlock. Det har hänt fler gånger att det legat salamibit i svetsen som förhindrat korrekt förslutning.

Jag köpte en stor jävla rostbiff på coop idag, hela påsen full med blod när jag kom hem. När jag inspekterar den närmare så är svetsen omöjlig att dra isär på några ställen, men på andra ställen ligger den bara mot ihopklistad med köttsaft.

Varför blir förpackningarna bara sämre och sämre? Köper ingen av förpackningstillverkarna någon produkt dom tillverkar förpackningar till? Eller har det alltid varit så här?
de vill få till billigare förpackningar, och de gömmer en del bakom argumenten att de ska vara enklare att återvinna ocj innehålla mindre plast. Svinnet i produktionen vägs helt enkelt upp av att det är billigare att tillverka produkten.
Citera
2024-08-29, 17:06
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Glöm inte varianten parmaskinkaförpackning med en liten snibb i hörnet man ska öppna med.

Den där snibben har många gånger fått mig att uppfinna nya svordomar

De funkade bättre förr. Det stämmer

Edit: såg nu att du nämnde fliken.
Haha kan bara instämma
Senast redigerad av christer-ulfbaage 2024-08-29 kl. 17:09.
Citera
2024-08-29, 17:09
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Samma med korkarna på cola-flaskor och mjölk som nu sitter fast i flaskorna och förpackningarna . Det är så dumt går ju knappt hälla upp i ett glas utan att man spiller . Jag sliter loss korkarna .

Är det miljömuppar som ligger bakom skiten?
Citera
2024-08-29, 17:13
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Samma med korkarna på cola-flaskor och mjölk som nu sitter fast i flaskorna och förpackningarna . Det är så dumt går ju knappt hälla upp i ett glas utan att man spiller . Jag sliter loss korkarna .

Jag gillar de där korkarna.
Man skruvar upp den, knäcker bak den och häller.
Man slipper tappa korken, som jag innan alltid gjorde

Men jag verkar vara i en klar minoritet som uppskattar den
Citera
2024-08-29, 17:14
Medlem
plaskets avatar
Lidl började med att ta bort plastlocket på creme fraiche. Det sparade tydligen in 5,5 ton plast.
Willys hakade på.
Det är väl nån miljögrej, det kanske är bra med mindre plast.
Citera
2024-08-29, 17:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 176-761
de vill få till billigare förpackningar, och de gömmer en del bakom argumenten att de ska vara enklare att återvinna ocj innehålla mindre plast. Svinnet i produktionen vägs helt enkelt upp av att det är billigare att tillverka produkten.
Jag har också tänkt att det beror på att dom vill spara pengar. Men jag får ändå inte ihop det. Den här typen av förpackningar har funnits hela mitt liv, och jag är inte jätteung längre.

Borde det inte ha skapats att standardli eller standardplast som svetsas med en standardtemperatur som alla använder nu förtiden? Vilket borde ha gjort det billigt pga massproduktion av både plasten och av maskinerna. Det borde inte vara patent som är problemet eftersom det är en så gammal uppfinning.

Skulle vara då, som du säger, att det är "miljö"-problem med de gamla produkterna. Att det var för mycket plast eller nått. Tycker ändå det är konstigt, att efter så här lång tid med plast och plast-med-folieförpackningar man inte lyckats hitta något som faktiskt funkar. Trots det låtsas man som att det funkar med falska "öppna här"-etiketter.
Citera
2024-08-29, 17:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av plasket
Lidl började med att ta bort plastlocket på creme fraiche. Det sparade tydligen in 5,5 ton plast.
Willys hakade på.
Det är väl nån miljögrej, det kanske är bra med mindre plast.

Men det funkar ju inte, dom läcker och går sönder. Det finns ju såna portionsförpackningar med yoghurt som är en plastbytta med plastlock. Dom funkar utmärkt för yoghurt och har gjort i alla år, det kanske hade varit mer vettigt att gå över till den varianten?

Om dom är rädd att man ska slänga locket i havet men inte byttan, och dom gör locket av aluminium därför, så kan dom ju bara hårdsvetsa plastlocket på motsatt sida av dragfliken så det sitter kvar.

Borde inte den gigantiska förpackningsindustrin uppfinna sånt här istället för att ta bort en komponent i en fungerande lösning och göra hela lösningen värdelös?
Citera
2024-08-29, 17:42
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedReed

Det är kapitalism. Allt ska optimeras till bristningsgränsen, inget får vara riktigt bra.
Citera
2024-08-29, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia

Det är lag på det i EU att korken ska sitta fast i flaskan likt den även gör på burkar. Allt för att den inte ska hamna i naturen samt även bli återvunnen.
Citera
2024-08-29, 18:08
Avstängd
kyrkstockens avatar
jag tar av alla plastkorkar-.
Citera
2024-08-29, 18:13
Bannlyst
Förpackningarna suger nuförtiden. Dessa plastlock tar jag alltid av på grädden, yoghurten, lokan osv. Fullständig idioti.

Icas påsar för nötter är likaså helt efterblivna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in