Citat:
Ursprungligen postat av
Knownonickname
Har prövat ett par olika ris från vår saluhall i Huskvarna med massa utländsk mat. Såg något tips här om Tildaris så sist köpte jag det. I kassan visade det sig dock vara fel pris.. På hyllan stod 150kr och i kassan 250kr för 5kg. Ok, orkade inte lämna tillbaka det då eftersom de skulle stänga, jag var inställd på att det var det riset jag skulle ha osv.. Framförallt för att jag hört flera nämna det som så bra!!
Har lagat det två gånger nu och det har inte blivit bra nån gång. Hopklibbat och trist. På förpackningen står som instruktioner att man ska koka upp vatten, lägga i riset, koka 10-12min och sen hälla av.
Första gången gjorde jag som jag brukar. Dvs skölja det ordentligt lägga det i grytan tillsammans med vatten och ris. Koka 10-12min. Det funkade men det blev inte bra. Väldigt klibbigt för basmati.
Idag kokade jag enligt instruktion + att jag sköljde deg innan och detta kan jag inte ens använda. Smakar ingenting. Känns överkokt. Vad är det för fel? Hade höga förhoppningar men de infriades inte.
Riskokare är lösningen på alla sådana här problem med ris.
Tills du skaffat en, skölj och blötlägg en kvart, sen gör du paella, plov, jollof eller liknande med det.