• 3
  • 4
2024-09-03, 13:49
Medlem
Tarkaszorulos avatar
Hade denna fundering nyligen. Håller inte bostadsmarknaden på många håll här i Sverige på att utvecklas till ett gigantiskt pyramidspel? Ett luftslott eftersom det ju handlar om en enorm handel med pengar som folk egentligen inte har?

När jag köpte min första BR för 23 år sedan var även lån nödvändigt, men handlade ju om summor man hade möjlighet att betala tillbaka under en längre tidsperiod.

Jag bor inte ens i Stockholm. Men här kan en villa gå för lätt 3,4-5 miljoner. Ibland ännu mera. En kompis till mig köpte villa förra året, en vanlig sketen kåk/tomt...för 4,5 miljoner. Är inte avundsjuk på det lånet han har hängande över sig.

Har sett kåkar härute som varit ute länge till höga priser och där man fått sänka priset. Ett tecken på att bubblan håller på att spricka? Och att det sedan går över till spekulation. Som vid fastighetskrisen för 35 år sedan?

Köpte min bostad där jag ämnar bo kvar tills jag är pensionär för många år sedan och har förhållandevis låga lån på den, det är jag bara glad för kan jag säga...
Citera
2024-09-03, 14:05
Medlem
Tarkaszorulos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Hur tänker du nu? Många har skulder till privata aktörer, och om dessa skulder saneras är det inte skattebetalarnas problem.

Tycker själv bara att det är bra att allt fler blir beviljade skuldsanering. Det är inte okej att långivare utnyttjar andras kortsiktiga tänkande för att tjäna pengar på ockerräntor, och det är bara bra att det känns i deras plånböcker.

Kan hålla med det omoraliska i att bedriva liknande kredit verksamhet. Den riktar sig ju helt uppenbart till folk som inte får lån på vanligt sätt och till det finns det ju ett skäl.

Men det finns ju också ett skäl till varför samhället lär oss att man ska vara försiktig med lån, och ALDRIG låna till ren konsumtion. Och att ränta är viktigt att hålla koll på.

Kreditbolag som dessa tar ju ut ockerräntor för att dom vet att många av deras lån aldrig kommer betalas åter.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in