• 1
  • 2
2024-08-28, 19:34
Medlem
Appen Photomath är toppen.
Citera
2024-08-29, 07:28
Moderator
Fysik, matematik och teknologi --> Matematiska och naturvetenskapliga uppgifter
/Moderator
Citera
2024-08-29, 07:38
Medlem
WolframAlpha löser t ex
1/x+1/y=1/(x+y)
på några sekunder.

Det tycker jag är imponerande.
Citera
2024-08-29, 16:37
Medlem
Psykpatient33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Man går vidare i livet. Om ingen annan kan lösa problemet så är chansen minimal att du kommer att lyckas.

Du är ju helt dum i huvudet. Läs texten du svarar på nästa gång, alltså citatet i ditt efterblivna svar. Läs det igen, lite långsammare den här gången.
Dessutom är din inställning till livet och dess problem förkastlig.
Senast redigerad av Psykpatient33 2024-08-29 kl. 16:42.
Citera
2024-08-29, 20:14
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykpatient33
Du är ju helt dum i huvudet. Läs texten du svarar på nästa gång, alltså citatet i ditt efterblivna svar. Läs det igen, lite långsammare den här gången.
Dessutom är din inställning till livet och dess problem förkastlig.
Mja, det står dig naturligtvis fritt att försöka knäcka ett olösligt matteproblem , om du så blir ett psykfall på köpet.
Varför slösar du din värdefulla tid på att försöka kaxa dig här? Jobba istället ditt lata helvete.
Citera
2024-09-02, 10:54
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Om folk kunde bara lösa alla problem de körde fast på, om det fanns en universalmetod, skulle vi varit neonfärgade rymdalver och inte bara dumma människor.

En del av mina matteböcker har problem som är bevisat att de saknar lösingar, dessutom. Hur gör man då?
Då är det lösningen. T ex "ekvationen saknar lösningar". Sånt händer.

Ett exempel: Givet en kastparabel kan man räkna ut när objektet når olika höjder. Så länge problemet handlar om höjder som är lägre än parabelns maximala höjd, finns det lösningar, men om parabeln t ex bara når 10 m upp och du försöker räkna ut när den når 11 m, så saknas det ju (reella) lösningar.
Citera
2024-09-03, 16:48
Medlem
Felpost
Citera
2024-10-08, 16:04
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Om folk kunde bara lösa alla problem de körde fast på, om det fanns en universalmetod, skulle vi varit neonfärgade rymdalver och inte bara dumma människor.

En del av mina matteböcker har problem som är bevisat att de saknar lösingar, dessutom. Hur gör man då?

Lägg till valfri lösning som axiom, ta t.ex. kontinuumhypotesen, lägg bara till den och räkna vidare.
Jag skojar inte.
Citera
2024-10-08, 22:17
Medlem
Psykpatient33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von-der-Wettet
Lägg till valfri lösning som axiom, ta t.ex. kontinuumhypotesen, lägg bara till den och räkna vidare.
Jag skojar inte.

Jag får komma ihåg att göra det nästa gång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in