2024-08-27, 21:52
Medlem
Kör Linux Mint 20 XFCE och blev nyfiken på vilken emulator man ska köra ifall man vill spela:

* NES, SNES, Nintendo 64, Wii och nyare om det finns.

* Sega Megadrive 16 & 32-Bit, Sega Saturn, Sega GameGear, Dreamcast

* Och vad mer det kan finnas.

Iallafall, emulatorer där spelen är inkluderade. om inte, hur får jag tag i spel och kan lägga in dom?
Citera
2024-08-27, 22:11
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Kör Linux Mint 20 XFCE och blev nyfiken på vilken emulator man ska köra ifall man vill spela:

Iallafall, emulatorer där spelen är inkluderade. om inte, hur får jag tag i spel och kan lägga in dom?

ZSNES är den jag använt mest, tycker den funkar bra. Du snattar ROM på diverse skumma hemsidor eller Internet Archive.

Du nämner inte PS2 men det är en kul gammal plattform, där finns PCSX2. SSX-spelen är toppen.
Citera
2024-08-27, 22:12
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Amiga och Atari-emulatorer är också rätt kul, om man har spelat dom spelen tidigare. Krävs då lite ROM-filer som går att hitta på nätet. Spelen brukar laddas ned separat-
Citera
2024-08-27, 22:24
Medlem
Kolla listan på RetroPie på vad som används för att emulera respektive konsol på en Raspberry Pi så kan du troligtvis applicera det på Linux Mint med:
https://retropie.org.uk/docs/EmulationStation/

Ingen av dessa eller någon annan kommer inkludera några spel.
Detta då det är piratkopiering att sprida dessa spel, medans emulatorerna i sig inte är ett dugg olagliga.

Gamepacks (ROMs) till äldre konsoller går dock fortfarande att hitta på google, men inte nyare än Nintendo 64 inprincip. nyare får du hitta på valfri torrent sida.

Om jag inte minns helt fel är dock piratkopiering en av få saker som är olagliga enligt svensk lag som även är emot flashbacks regler.
Citera
2024-08-27, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
ZSNES är den jag använt mest, tycker den funkar bra. Du snattar ROM på diverse skumma hemsidor eller Internet Archive.

Du nämner inte PS2 men det är en kul gammal plattform, där finns PCSX2. SSX-spelen är toppen.
Ja jag menade PS1 och PS2 med men glömde bort det när jag skrev inlägget.

Vilka skumma sidor hittar jag rom´arna på då?
Citera
2024-08-27, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Kolla listan på RetroPie på vad som används för att emulera respektive konsol på en Raspberry Pi så kan du troligtvis applicera det på Linux Mint med:
https://retropie.org.uk/docs/EmulationStation/

Ingen av dessa eller någon annan kommer inkludera några spel.
Detta då det är piratkopiering att sprida dessa spel, medans emulatorerna i sig inte är ett dugg olagliga.

Gamepacks (ROMs) till äldre konsoller går dock fortfarande att hitta på google, men inte nyare än Nintendo 64 inprincip. nyare får du hitta på valfri torrent sida.

Om jag inte minns helt fel är dock piratkopiering en av få saker som är olagliga enligt svensk lag som även är emot flashbacks regler.
Visste inte att det sågs som piratkopiering då jag sett mängder med youtubevideos där de visar upp olika hårdvaror att köra det på. De borde ju få skit av Youtube då, kan man tycka?
Citera
2024-08-28, 00:11
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Visste inte att det sågs som piratkopiering då jag sett mängder med youtubevideos där de visar upp olika hårdvaror att köra det på. De borde ju få skit av Youtube då, kan man tycka?
Det är en gråzon att emulera är inte olagligt men att ladda ner spel från internet för att spela på en emulator är att införskaffa upphovsrätts skyddat matrial på ett olagligt sätt. Det finns en anledning till att de som tillhandahåller emulatorer inte distrubierar spel. Sedan måste ju den som äger rättigheterna säga till youtube för att de ska agera vilket de inte kommer slösa någon tid på. Så därför "tillåts" det även om det är olagligt juridiskt sett.
Citera
2024-08-28, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Det är en gråzon att emulera är inte olagligt men att ladda ner spel från internet för att spela på en emulator är att införskaffa upphovsrätts skyddat matrial på ett olagligt sätt. Det finns en anledning till att de som tillhandahåller emulatorer inte distrubierar spel. Sedan måste ju den som äger rättigheterna säga till youtube för att de ska agera vilket de inte kommer slösa någon tid på. Så därför "tillåts" det även om det är olagligt juridiskt sett.
Okej.

Hur får man tag i rom/spel på ett lagligt sätt då?
Citera
2024-08-28, 00:57
Medlem
BackToHegels avatar
Ta en titt på RetroArch.
https://www.retroarch.com/index.php

RetroArch finns i många projekt och man kan även installera det direkt på sin PC om man vill det. RetroArch är en frontend och man använder plugins, så kallade "cores". Snes9x för att spela SNES-spel, Sega Genesis Plus GX för att spela genesis-spel exempelvis. Inställningarna sköts av RetroArch och är unifierade vilket är smidigt.

RetroArch kan kännas lite stort och krångligt i början. Det finns många guider därute på Internet.
Citera
2024-08-28, 01:36
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Det finns emulatorer från älsta datorn till PS4/Xbox One osv,

Ett bra ställe att börja är följande

https://emulation.gametechwiki.com

Den listar vilka emulatorer som finns för olika konsoler, Retroarch är bra men inte bäst på vissa spel.
Citera
2024-08-28, 08:14
Medlem
PSP är en bra enhet att emulera. Lite nyare och snyggare än PS2. Lagom storlek på filerna.
Citera
2024-08-28, 10:09
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Okej.

Hur får man tag i rom/spel på ett lagligt sätt då?
Man får göra en kopia från sina egna spel som man äger vilket inte är särskilt lätt. https://emulation.gametechwiki.com/index.php/Ripping_games
Men lagligt så länge man inte sprider det vidare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in