2024-08-27, 18:17
Medlem
Efter att jag la snuset på hyllan för 4 veckor sen så kan jag knappt prata. Jag talar hackigt, upprepningar av vissa bokstäver eller så kommer det inget ljud alls.

Kan ni se något samband med att sluta med snus och få försämrat talförmåga?

Obs. Jag har alltid haft ett litet stammningsproblem. Men den har aldrig varit såhär som de sista veckorna.
Citera
2024-08-27, 18:32
Medlem
Kanske snussaften smörjde talorganen innan, men vad vet jag
Citera
2024-08-27, 18:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av level42
Kanske snussaften smörjde talorganen innan, men vad vet jag
Jag tror du vet mer än du tror
Citera
2024-08-27, 19:02
Medlem
Du kopplar ju av med nikotin Men låter ju lite extremt med sån stor effekt
Citera
2024-08-27, 19:06
Avslutad
Om det på allvar är så måste du kontakta vården snarast och träffa en logoped.
Citera
2024-08-27, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Om det på allvar är så måste du kontakta vården snarast och träffa en logoped.

Varför måste jag snarast träffa en logoped? Var så snäll o svara. Blev jätteorolig nu
Citera
2024-08-27, 19:28
Avstängd
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nederlanderna2020
Varför måste jag snarast träffa en logoped? Var så snäll o svara. Blev jätteorolig nu

För att lära dig tala på nytt. Finns kurser.
Citera
2024-08-27, 19:29
Medlem
Citat:
Efter att jag la snuset på hyllan för 4 veckor sen så kan jag knappt prata. Jag talar hackigt, upprepningar av vissa bokstäver eller så kommer det inget ljud alls.

Obs. Jag har alltid haft ett litet stammningsproblem. Men den har aldrig varit såhär som de sista veckorna.

att lägga av med nikotin eller liknande så kan man få det jobbigt med stress eller annat som är ett problem, jag har själ problem med stamning och de blir värre när jag har nikotin sug eller om jag ej rökt när jag är upprörd ledsen eller stressad. mitt tips är dåligt men jag röker heller än att stamma mer......pinsamt ju
Citera
2024-08-27, 20:01
Medlem
hockexs avatar
Nikotin påverkar ju nervsystemet osv
Du verkar vara lite av den stressande typen så ta det lugnt och ett par veckor, försök att koppla av, så blir det nog bättre ska du se.

Börja inte med nikotinet igen bara
Citera
2024-08-27, 20:42
Avslutad
Citat:
För att de är utbildade att hjälpa med talsvårigheter. Du ska kunna prata utan att vara beroende av en stimulant som nikotin.
Citera
2024-08-27, 21:05
Medlem
Citat:

Jag försökte att sluta snusa för något år sen, det gick hyfsat bra med nikotintuggummin.
Tills den dagen de tog slut, jag var helt handlingsförlamad och tog mig till tappen och återupptog mitt missbruk av snus, apoteket ligger i närheten och jag hade kunnat köpa tuggummi men snus var det mest logiska att köpa då.

Men prova med exempelvis nikotintuggummi och återkom ifall du blir bättre.
Citera
2024-08-27, 21:20
Medlem
paggans avatar
Var glad för att du slutat snusa. Det finns en anledning till att ”Sluta snusa”-tråden är 1000 sidor lång.
Tänk inte så mycket på det. Glöm att du varit en snusare och tänk att du nu är en icke-snusare.
Du hänger upp dig för mycket på det förflutna.
Det finns endast fördelar med att sluta med nikotin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in