Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
De som hyllar elbilar och velat vara först med ny teknik har redan köpt elbilar. Det som kommer framöver nu är att försöka övertyga de som inte valt att skaffa elbil än. Det kommer nog bli svårare än folk tror. Tänk alla som gnällt tidigare att elbilarna bara går 30-40-50 mil. Även nör man påpekat att det finns bilar, om än dyra som kan gå 50 mil så är det ändå inte bra nog. De tar upp sin dieselbil som exempel som kan gå 100 mil.
Att försöka överyga dom med saker som att du kör helt omöjligt 100 mil i sträck utan minsta stopp, troligen inte 60 mil heller för att man ska äta eller göra något annat under en paus, det är som att tala för döva öron, det går inte övertyga dom om att de få gånger man kör jättelångt så klarar man sig ändå fint med 40 mils räckvidd.
Hur ska de kunna bli övertygade om att knappt 20 mil för 300 000 är en bra deal? Det går inte.
Jag är just den personen du skriver om, då och då åker jag från mälardalen till Luleå, en sträcka på runt 90 mil. Jag kör ensam och stannar då i Härnösand för att köpa en burgare som jag äter i bilen, stopp på fem minuter och sen blir det ett pisstopp mellan umeå och skellefteå längs vägen.
När jag sen åker hemåt så kan det under dagarna bli 20-50 mil varje dag där jag också ska ha tidsplanerade möten som för att pressa in så mycket som möjligt kan ligga rätt tight i tid för att hinna med så mycket som möjligt så många dagar skippar man lunchen för att då förflytta sig lite längre.
Vid dessa resor skulle det för mig vara rätt struligt med en elbil som jag då kan köra kanske 40 mil med då jag även gör dessa mitt i vintern.
Jag tror säkert elbilen kommer att lösa mina resor av denna typ också men gör jag den på vintern så kommer det krävas minst två stopp på á 20 minuter på vägen upp och minst två till tre färre möten under vägen ner på en vecka på grund av att jag måste planera in korta laddstopp då och då.
Färre möten kostar pengar så då är frågan om det faktiskt lönar sig med en elbil. Detta gäller även dagar när jag åker i andra områden, kan bli 30-50 mil på en dag och även där ska man hinna med möten.
Elbilen är än så länge inte tillräckligt bra i alla väder men den kommer säkerligen dit om kanske fem år så jag är öppen för att välja den vägen då men än så länge är vi inte riktigt där.
Nackdelen med elbilar är också värdeminskningen som blir då utvecklingen idag går så pass fort så gör det att gårdagens elbil ofta blir dyrare än dagens elbil som då kommer ha bättre prestanda. Samma problem fanns förr när datorer mer eller mindre fördubblade hastigheterna på cpu:n varje år som då gjorde att datorn du köpt för dyra pengar mer eller mindre var en potatis något år senare. Nu är skillnaden mellan CPU:er från år till år mer eller mindre bara 10% och dit kommer även elbilen komma och då är der intressant.
Givetvis måste det finnas folk som också köper de här första bilarna som då blir dyra och inte värst bra men så är det alltid.