2024-08-29, 22:31
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ok, så slöladdar man så är det alltså ok att köra laddning upp till 100%? Hade jag inte koll på men tack för info. Gör bilen lite bättre men dock så är serviceställen fortfarande ett av problemen men det gäller många av alla dessa nya bilmärken från öst som tycks komma hut varje vecka.

Det är nog Peugeot/Citroen som har service på dem.
Citera
2024-08-29, 22:50
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ok, så slöladdar man så är det alltså ok att köra laddning upp till 100%? Hade jag inte koll på men tack för info. Gör bilen lite bättre men dock så är serviceställen fortfarande ett av problemen men det gäller många av alla dessa nya bilmärken från öst som tycks komma hut varje vecka.
Batterirädslan är överdriven.
Jag har laddat min ZOE till 100% varje dag i över 6 års tid.
Nu vid 29.000 mil har den 87-88% kapacitet kvar.
Citera
2024-08-29, 22:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Det är nog Peugeot/Citroen som har service på dem.

Då finns det iallafall en verkstad som då också bör hålla med reservdelar så det är ett plus till. Ska kanske läggas till ett minus att både Citroen och Peugeot är franska bilar och det är inget som slår direkt högt hos mig.

Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Batterirädslan är överdriven.
Jag har laddat min ZOE till 100% varje dag i över 6 års tid.
Nu vid 29.000 mil har den 87-88% kapacitet kvar.

Det låter bra men då har du heller inte snabbladdat kan jag gissa? Sliter tydligen mycket mer på batteriet men det vet väl du som är lite av en raritet i detta med elbilar😃
Citera
2024-08-29, 23:17
Medlem
Citat:
Ca 33 mil med det stora batteriet då, räkna sen bort ca 30% då man på en elbil bör hålla sig mellan 10-80% då batteriet mår som bäst där och tappar inte effekt på samma sätt. Då är vi nere på 22 mil. Här i sverige har vi sen kyla och vinter och här pratar vi en billig elbil som jag gissar saknar förvärmning av batteri och andra fördyrande finesser så räkna bort 20% till. Plötsligt har man betalat 300 000kr för en bil som klarar ca 17,5 mil på vintern från ett mer eller mindre okänt kinesiskt bilmärke även om de nu är stora där borta i öst.
Jag är inte helt säker på att vi kan prata om att det kommer bli en succé men jag vet också att den normala körsträckan per dag är långt under 17,5 mil för normala svensson så frågan är bara om priset är tillräckligt lågt och att det kommer finnas ett nätverk av servicestationer som kan ta hand om bilarna i landet.

De som hyllar elbilar och velat vara först med ny teknik har redan köpt elbilar. Det som kommer framöver nu är att försöka övertyga de som inte valt att skaffa elbil än. Det kommer nog bli svårare än folk tror. Tänk alla som gnällt tidigare att elbilarna bara går 30-40-50 mil. Även nör man påpekat att det finns bilar, om än dyra som kan gå 50 mil så är det ändå inte bra nog. De tar upp sin dieselbil som exempel som kan gå 100 mil.

Att försöka överyga dom med saker som att du kör helt omöjligt 100 mil i sträck utan minsta stopp, troligen inte 60 mil heller för att man ska äta eller göra något annat under en paus, det är som att tala för döva öron, det går inte övertyga dom om att de få gånger man kör jättelångt så klarar man sig ändå fint med 40 mils räckvidd.

Hur ska de kunna bli övertygade om att knappt 20 mil för 300 000 är en bra deal? Det går inte.
Citera
2024-08-29, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Den här 189000-bilen (motsvarar väl 240000 SEK) räcker långt før den vanliga pendlaren i praxis. Detta är en uppenbar jobbpendlarbil, annars väljer man ju en bil med ett større batteri.

På sløladdning hemma (11kWh) är det oproblematiskt att ladda till 100%,

Skulle inte säga oproblematiskt. Det är ju bevisat att batteriets största fiender är en kombination av hög laddning och hög temperatur + tid. Det värst man kan göra mot batteriet är att ofta ladda det till 100% när det är varmt ute på sommaren och sen bara låta den stå utan att använda den ganska omgående.

Vinter och ladda högt är mindre skadligt, men fortfarande skadligt. Självklart kan man ladda till 100% när man väl behöver all räckvidd, men man bör då köra bilen ganska omgående efter laddning.

Att Nissan Leaf och andra gamla elbilar fått så stor degradering av batteriet har också att göra med att de inte har någon aktiv kylning av batteriet, så det bli överhettat ofta. Dagens mer moderna bilar har ju vätskekylt batteri och tar inte skada på samma sätt som de äldre elbilarna p.g.a. hög temperatur i batteriet.
Citera
2024-08-29, 23:53
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Det låter bra men då har du heller inte snabbladdat kan jag gissa? Sliter tydligen mycket mer på batteriet men det vet väl du som är lite av en raritet i detta med elbilar😃

Hemma laddar jag med 11 kW.
På offentliga laddstationer laddar jag med 22 kW.
Mer kan ju inte ZOE R90.

Ja, snabbladdning, ska man inte utnyttja allt för ofta, om man har för avsikt att behålla bilen länge.
Citera
2024-08-30, 04:04
Medlem
PeterNosters avatar
Det är något konstigt här. Renault Dacia Spring säljs under namnet Nano Box i Kina:

Citat:
Dacia Spring (som förvirrande nog säljs som Nano Box i Kina) kan ses som startskottet till den utveckling vi nu ser i Europa. Tidigare i år körde vi på Teknikens Värld även Citroën ë-C3 som med sina 299 990 kronor är Sveriges billigaste elbil, en modell som drabbats av mjukvaruproblem.

Var det inte så att Dacia är en Dongfeng tillverkad i Rumänien?

Citat:
Dongfeng EV EX1 Pro is just a rebranded Renault City K-ZE, a Chinese version of the Dacia Spring. The car is manufactured by many other companies under different names and is actually based on another renault - the Renault Kwid, a gasoline-powered small SUV.

Citat:
Renault har dragit skynket av en ny minisuv vid namn Kwid. Med endast 3,68 meter mellan för och akter är den nästan halvmetern kortare än Renault Captur. Till Europa kommer den 2016, då som Dacia.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/lilla-renault-kwid-officiell-blir-dacia-i-europa-184331/
Senast redigerad av PeterNoster 2024-08-30 kl. 04:09.
Citera
2024-08-30, 06:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
De som hyllar elbilar och velat vara först med ny teknik har redan köpt elbilar. Det som kommer framöver nu är att försöka övertyga de som inte valt att skaffa elbil än. Det kommer nog bli svårare än folk tror. Tänk alla som gnällt tidigare att elbilarna bara går 30-40-50 mil. Även nör man påpekat att det finns bilar, om än dyra som kan gå 50 mil så är det ändå inte bra nog. De tar upp sin dieselbil som exempel som kan gå 100 mil.

Att försöka överyga dom med saker som att du kör helt omöjligt 100 mil i sträck utan minsta stopp, troligen inte 60 mil heller för att man ska äta eller göra något annat under en paus, det är som att tala för döva öron, det går inte övertyga dom om att de få gånger man kör jättelångt så klarar man sig ändå fint med 40 mils räckvidd.

Hur ska de kunna bli övertygade om att knappt 20 mil för 300 000 är en bra deal? Det går inte.

Jag är just den personen du skriver om, då och då åker jag från mälardalen till Luleå, en sträcka på runt 90 mil. Jag kör ensam och stannar då i Härnösand för att köpa en burgare som jag äter i bilen, stopp på fem minuter och sen blir det ett pisstopp mellan umeå och skellefteå längs vägen.
När jag sen åker hemåt så kan det under dagarna bli 20-50 mil varje dag där jag också ska ha tidsplanerade möten som för att pressa in så mycket som möjligt kan ligga rätt tight i tid för att hinna med så mycket som möjligt så många dagar skippar man lunchen för att då förflytta sig lite längre.
Vid dessa resor skulle det för mig vara rätt struligt med en elbil som jag då kan köra kanske 40 mil med då jag även gör dessa mitt i vintern.
Jag tror säkert elbilen kommer att lösa mina resor av denna typ också men gör jag den på vintern så kommer det krävas minst två stopp på á 20 minuter på vägen upp och minst två till tre färre möten under vägen ner på en vecka på grund av att jag måste planera in korta laddstopp då och då.
Färre möten kostar pengar så då är frågan om det faktiskt lönar sig med en elbil. Detta gäller även dagar när jag åker i andra områden, kan bli 30-50 mil på en dag och även där ska man hinna med möten.

Elbilen är än så länge inte tillräckligt bra i alla väder men den kommer säkerligen dit om kanske fem år så jag är öppen för att välja den vägen då men än så länge är vi inte riktigt där.
Nackdelen med elbilar är också värdeminskningen som blir då utvecklingen idag går så pass fort så gör det att gårdagens elbil ofta blir dyrare än dagens elbil som då kommer ha bättre prestanda. Samma problem fanns förr när datorer mer eller mindre fördubblade hastigheterna på cpu:n varje år som då gjorde att datorn du köpt för dyra pengar mer eller mindre var en potatis något år senare. Nu är skillnaden mellan CPU:er från år till år mer eller mindre bara 10% och dit kommer även elbilen komma och då är der intressant.
Givetvis måste det finnas folk som också köper de här första bilarna som då blir dyra och inte värst bra men så är det alltid.
Citera
2024-08-31, 15:29
Medlem
Citat:
Jag är just den personen du skriver om, då och då åker jag från mälardalen till Luleå, en sträcka på runt 90 mil. Jag kör ensam och stannar då i Härnösand för att köpa en burgare som jag äter i bilen, stopp på fem minuter och sen blir det ett pisstopp mellan umeå och skellefteå längs vägen.
När jag sen åker hemåt så kan det under dagarna bli 20-50 mil varje dag där jag också ska ha tidsplanerade möten som för att pressa in så mycket som möjligt kan ligga rätt tight i tid för att hinna med så mycket som möjligt så många dagar skippar man lunchen för att då förflytta sig lite längre.
Vid dessa resor skulle det för mig vara rätt struligt med en elbil som jag då kan köra kanske 40 mil med då jag även gör dessa mitt i vintern.
Jag tror säkert elbilen kommer att lösa mina resor av denna typ också men gör jag den på vintern så kommer det krävas minst två stopp på á 20 minuter på vägen upp och minst två till tre färre möten under vägen ner på en vecka på grund av att jag måste planera in korta laddstopp då och då.
Färre möten kostar pengar så då är frågan om det faktiskt lönar sig med en elbil. Detta gäller även dagar när jag åker i andra områden, kan bli 30-50 mil på en dag och även där ska man hinna med möten.

Elbilen är än så länge inte tillräckligt bra i alla väder men den kommer säkerligen dit om kanske fem år så jag är öppen för att välja den vägen då men än så länge är vi inte riktigt där.
Nackdelen med elbilar är också värdeminskningen som blir då utvecklingen idag går så pass fort så gör det att gårdagens elbil ofta blir dyrare än dagens elbil som då kommer ha bättre prestanda. Samma problem fanns förr när datorer mer eller mindre fördubblade hastigheterna på cpu:n varje år som då gjorde att datorn du köpt för dyra pengar mer eller mindre var en potatis något år senare. Nu är skillnaden mellan CPU:er från år till år mer eller mindre bara 10% och dit kommer även elbilen komma och då är der intressant.
Givetvis måste det finnas folk som också köper de här första bilarna som då blir dyra och inte värst bra men så är det alltid.

Din analogi till datorer och CPUer förr i tiden är bra. Jag var en nörd på att ha det senaste och bästa, dyrt blev det och hela tiden kom nya saker ut som gjorde det man köpt allt mer värdelöst. Där är vi inte idag tack och lov.

För att gå över till ditt behov så håller jag med om att el troligen inte är bäst för dig idag. Du är inte normalsvensson. Diesel är nog bäst för dig.
Citera
2024-09-01, 01:09
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Din analogi till datorer och CPUer förr i tiden är bra. Jag var en nörd på att ha det senaste och bästa, dyrt blev det och hela tiden kom nya saker ut som gjorde det man köpt allt mer värdelöst. Där är vi inte idag tack och lov.

För att gå över till ditt behov så håller jag med om att el troligen inte är bäst för dig idag. Du är inte normalsvensson. Diesel är nog bäst för dig.

Jag använder bilen i jobbet och mitt område är hela sverige så än så länge är det diesel som gäller men vi får se vad framtiden har att komma med. Som sagt, utvecklingen går jävligt fort när det gäller just elbilar.
Nu ska de bara lyckas sälja dem också och det tycks vara lite svårare nu när de inte subventioneras mer än på skatten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in