2024-08-27, 13:05
Medlem
Hej, jag vill prova dropshipping vid sidan om och jag undrar om man måste registrera ett AB för att komma igång eller kan det ses som en hobbyverksamhet även om man inte säljer något man själv har skapat? Alltså skapa en hemsida via t.ex shopify, testa egna marknadsföring/betala små belopp för det och se hur det går efter några månaders arbete och se om man är beredd på att gå vidare, alltså låg risk. Och om man sedan vill fortsätta kan man skapa ett AB i efterhand för något som redan finns?

Tacksam för svar som rör frågan och inte huruvida det är för sent eller inte.
Citera
2024-08-27, 13:16
Medlem
https://verksamt.se/starta-foretag/forbered/hobby-eller-foretag
Förövrigt behöver du ju inte gå direkt på AB, du kan ju köra enskild firma eller HB också.
Dessa går sedermera att omvandla till AB, ja.
Citera
2024-08-27, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Förövrigt behöver du ju inte gå direkt på AB, du kan ju köra enskild firma eller HB också.
Enskild firma går ju att börja med, men omvandla den till AB går inte, det är snarare att starta ett bolag och föra över verksamheten till bolaget som gäller, även inköp av inkråmet brukar förekomma. HB förutsätter att ni är minst två. Den företagsformen bör undvikas, kan vara acceptabel inom familjen.
Citera
2024-08-27, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Enskild firma går ju att börja med, men omvandla den till AB går inte, det är snarare att starta ett bolag och föra över verksamheten till bolaget som gäller, även inköp av inkråmet brukar förekomma. HB förutsätter att ni är minst två. Den företagsformen bör undvikas, kan vara acceptabel inom familjen.
Sant, klantigt formulerat kanske. Men det är görbart.
Gällande HB beror det givetvis på vem du ger dig in i det med.
Nämnde främst de olika alternativen då jag gissar att TS inte vill gå in med kapital så tidigt eftersom han siktar på dropshipping.
Citera
2024-08-27, 13:39
Medlem
Citat:
Sant, klantigt formulerat kanske. Men det är görbart.
Gällande HB beror det givetvis på vem du ger dig in i det med.
Nämnde främst de olika alternativen då jag gissar att TS inte vill gå in med kapital så tidigt eftersom han siktar på dropshipping.
HB kan användas av ett gift par, i övrigt, undvik!

Att börja med EF kan låta enkelt, men finns näraliggande planer på AB, starta AB direkt. Jobba i en EF några år, sedan byta till AB kan innebära rätt mycket administration extra, ändra alla avtal, byta namnuppgifter vid marknadsföring exempelvis.
Citera
2024-08-27, 13:41
Medlem
Citat:

Att börja med EF kan låta enkelt, men finns näraliggande planer på AB, starta AB direkt. Jobba i en EF några år, sedan byta till AB kan innebära rätt mycket administration extra, ändra alla avtal, byta namnuppgifter vid marknadsföring exempelvis.
Har haft HB med en person som jag varken var gift eller partner med, utan problem
Om man omger sig med lojala människor på riktigt och inte med ormar så går det.
Men visst, det är inte optimalt på något sätt.
Citera
2024-08-27, 13:47
Medlem
Citat:
Har haft HB med en person som jag varken var gift eller partner med, utan problem
Om man omger sig med lojala människor på riktigt och inte med ormar så går det.
Men visst, det är inte optimalt på något sätt.
Kan generera otrevliga överraskningar om man har otur. Har inte så mycket med lojalitet att göra, då de som driver ett HB är solidariskt ansvariga för företagets skulder så kan som bekant borgenärer begära betalning från någon av ägaren fullt ut.
Citera
2024-08-27, 15:24
Medlem
Citat:

Hej, tack för ditt svar. Finns det några risker med att starta enskild firma eller HB om man inte går med vinst? Jag vill prova mest för att jag har mycket tid över men samtidigt känns det onödigt att registrera något om man bara tjänar några hundra eller tusenlappar. Skulle dropshipping kunna ses som en hobbyverksamhet, i och med att man bygger en sida och skapar egen reklam och gör detta vid sidan om och därmed kunna startas utan AB/enskild firma eller HB?
Citera
2024-08-27, 15:26
Medlem
Citat:

Finns inga närliggande planer, har ett intresse för marknadsföring och att bygga hemsidor, och det är något jag är villig att lägga tid på för att lära mig och se vad som funkar och inte funkar. Skulle detta kunna ses som en hobbyverksamhet om man bara tjänar några hundra eller tusenlappar?
Citera
2024-08-27, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av checkaspace
Finns inga närliggande planer, har ett intresse för marknadsföring och att bygga hemsidor, och det är något jag är villig att lägga tid på för att lära mig och se vad som funkar och inte funkar. Skulle detta kunna ses som en hobbyverksamhet om man bara tjänar några hundra eller tusenlappar?

Det är inte beloppets storlek som är mest avgörande, syftet med verksamheten i första hand. Köper du in något i avsikt att sälja det vidare så är det näringsverksamhet, detsamma om du säljer en tjänst.
Det som ni kallar dropshipping är ju likvärdigt med att köpa in för att sälja vidare, detta även om du aldrig själv ser produkten ifråga.
Senast redigerad av Nordiad 2024-08-27 kl. 15:40.
Citera
2024-08-27, 15:46
Medlem
Citat:
Det är inte beloppets storlek som är mest avgörande, syftet med verksamheten i första hand. Köper du in något i avsikt att sälja det vidare så är det näringsverksamhet, detsamma om du säljer en tjänst.
Det som ni kallar dropshipping är ju likvärdigt med att köpa in för att sälja vidare, detta även om du aldrig själv ser produkten ifråga.

Tack för ditt svar! Då förstår jag, om man leker med tanken att man tjänar väldigt lite pengar, säg mellan 0 och 10000:- är det okej att göra detta med dropshipping via en hemsida utan att starta AB, EF eller ett HB och bara skatta på det personligen?
Citera
2024-08-27, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av checkaspace
Tack för ditt svar! Då förstår jag, om man leker med tanken att man tjänar väldigt lite pengar, säg mellan 0 och 10000:- är det okej att göra detta med dropshipping via en hemsida utan att starta AB, EF eller ett HB och bara skatta på det personligen?

Nej, beloppet inverkar inte. Tjänar du 10000 så kanske du har en omsättning på 50000.

Lär vara klart svårare att göra inköp för att sälja vidare, och då låta säljande företag skicka till slutkund.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in