2024-08-26, 22:47
Medlem
Jag blev tvungen att maskintvätta en fjällräven Greenland jacka då den hade blivit smutsig.

Jackan har färgen buckwheat Brown

https://www.tradeinn.com/trekkinn/no/fjallraven-greenland-jakke/138677993/p?utm_source=google_products&utm_medium=merchant&i d_producte=15457137&country=no&gad_source=1&gclid= Cj0KCQjwz7C2BhDkARIsAA_SZKZZ1Qxq6kk5IjpbhNT3CuASL9 9nnbIg8I3kfiG5jolhcW0l1DQUP6UaAqWqEALw_wcB&gclsrc= aw.ds

Efter tvätten i skonsamt program 30grader (som rekommenderas) har fabriksvaxningen försvunnit. Och det gör att något av jackans lyster är borta .

Jag vill primärt få tillbaka lystern, eller få ett resultatet som ser estetiskt bra ut. Men det verkar vara omöjligt;

Jag har försökt att vaxa jackan igen, jag startade med huvan och använde hårtork.

Jag prövade först hemgjort vax (från recept på nätet med 10-20% bivax och resten smält ljus) men resultatet blev dåligt.

Ett stryk gjorde det bara fläckigt och om jag lägger på vax så att det ser estetiskt riktigt ut så blir resultatet att huvan är helt stel-vaxad.

Fjällrävens produkt Greenland vax innehåller mer bivax och är mer gult i tonen, kanske det funkar bättre?

Jag har nu beställt fjällräven Greenland vax, men är bekymrad för att resultatet inte kommer bli estetiskt bra.

Hur kan man få till en helt jämn vaxning som liknar det g1000tyget har från fabrik?

Barbour-jackor vaxar man genom att stryka på smält vax med en trasa. Hade det varit möjligt att göra? Barbour vax verkar inte ge så stelt resultat. Alltså köpa denne;

https://www.careofcarl.no/no/barbour-lifestyle-classic-thornproof-dressing-?channable=0091cc6964003130303436343130e7&gad_sour ce=1&gclid=Cj0KCQjwz7C2BhDkARIsAA_SZKbnvWa8qR-Wl29iTCjX7Jf6T4xjnY7nL4GnhPMcxTmLfmmjKz-Z4EkaAvGGEALw_wcB

Och bara stryka på?

Kan man spray-impregnera på något sätt? Är det möjligt att lösa upp vax i en vätska som man sprayar på tyget? Alltså laga hemlagad Impregnering-spray?

Det finns färdiga spray-produkter att köpa; vilken passar bäst att Impregnera g1000 tyg med?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Citera
2024-08-26, 22:56
Medlem
Lacoztes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Jag blev tvungen att maskintvätta en fjällräven Greenland jacka då den hade blivit smutsig.

Jackan har färgen buckwheat Brown

https://www.tradeinn.com/trekkinn/no/fjallraven-greenland-jakke/138677993/p?utm_source=google_products&utm_medium=merchant&i d_producte=15457137&country=no&gad_source=1&gclid= Cj0KCQjwz7C2BhDkARIsAA_SZKZZ1Qxq6kk5IjpbhNT3CuASL9 9nnbIg8I3kfiG5jolhcW0l1DQUP6UaAqWqEALw_wcB&gclsrc= aw.ds

Efter tvätten i skonsamt program 30grader (som rekommenderas) har fabriksvaxningen försvunnit. Och det gör att något av jackans lyster är borta .

Jag vill primärt få tillbaka lystern, eller få ett resultatet som ser estetiskt bra ut. Men det verkar vara omöjligt;

Jag har försökt att vaxa jackan igen, jag startade med huvan och använde hårtork.

Jag prövade först hemgjort vax (från recept på nätet med 10-20% bivax och resten smält ljus) men resultatet blev dåligt.

Ett stryk gjorde det bara fläckigt och om jag lägger på vax så att det ser estetiskt riktigt ut så blir resultatet att huvan är helt stel-vaxad.

Fjällrävens produkt Greenland vax innehåller mer bivax och är mer gult i tonen, kanske det funkar bättre?

Jag har nu beställt fjällräven Greenland vax, men är bekymrad för att resultatet inte kommer bli estetiskt bra.

Hur kan man få till en helt jämn vaxning som liknar det g1000tyget har från fabrik?

Barbour-jackor vaxar man genom att stryka på smält vax med en trasa. Hade det varit möjligt att göra? Barbour vax verkar inte ge så stelt resultat. Alltså köpa denne;

https://www.careofcarl.no/no/barbour-lifestyle-classic-thornproof-dressing-?channable=0091cc6964003130303436343130e7&gad_sour ce=1&gclid=Cj0KCQjwz7C2BhDkARIsAA_SZKbnvWa8qR-Wl29iTCjX7Jf6T4xjnY7nL4GnhPMcxTmLfmmjKz-Z4EkaAvGGEALw_wcB

Och bara stryka på?

Kan man spray-impregnera på något sätt? Är det möjligt att lösa upp vax i en vätska som man sprayar på tyget? Alltså laga hemlagad Impregnering-spray?

Det finns färdiga spray-produkter att köpa; vilken passar bäst att Impregnera g1000 tyg med?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Var försiktig för att greenland wax kan fläcka sig om du tar för mycket, det brukar dock kunna gå bort med en tvätt. Värm in vaxet där du vill vaxa jackan men helst för lite än för mycket och kör flera lager istället. Om du har en Naturkompaniet nära dig så tror jag de kan vaxa jackan åt dig.

Edit: Finns nog tutorials på nätet för att applicera greenland vax på g-100
Citera
2024-08-26, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacozte
Var försiktig för att greenland wax kan fläcka sig om du tar för mycket, det brukar dock kunna gå bort med en tvätt. Värm in vaxet där du vill vaxa jackan men helst för lite än för mycket och kör flera lager istället. Om du har en Naturkompaniet nära dig så tror jag de kan vaxa jackan åt dig.

Edit: Finns nog tutorials på nätet för att applicera greenland vax på g-100
Ja, sista utvägen blir att lämna in jackan för att få den vaxad.

Hur får man till ett jämnt resultat när man använder Greenland vax hemma, har du några tips? Hårfön/strykjärn, vad är bäst för ett estetiskt riktigt resultat?

Kan man värma upp jackan innan/efter applicering för bättre resultat?
Citera
2024-08-26, 23:18
Medlem
Jag hittade ett recept på hemlagad waterproofing-spray:

"Waterproof Fabric with Turpentine and Soybean Oil

Mix 1 cup (237 ml) of soybean oil with 4 ounces (118 ml) of turpentine inside a durable plastic spray bottle. Stir the mixture with a wooden paint stirrer.

Spray the mixture onto the fabric with the spray bottle. Alternatively, if you are covering a large piece of fabric with the turpentine and soybean oil mixture, then you can pour the mixture into an empty bucket and paint it on with a paintbrush"

Detta verkar vara något som fungerar bra för tält och tältdukar. Det sprayas på och kanske det kan ge den där jämna lyster tyget har från fabrik. Jag kommer testa detta på en gammal skinnväska först.

Kanske det är möjligt att lösa upp Greenland vax I terpentin och spraya på?

Någon som hemlagat spraybar Impregnering med gott resultat?
Citera
2024-08-26, 23:27
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:

Hur får man till ett jämnt resultat när man använder Greenland vax hemma, har du några tips? Hårfön/strykjärn, vad är bäst för ett estetiskt riktigt resultat?

Stryk på tunna lager med grönladsvaxet och kör med en hårfön. Skulle av någon anledning tro att det är samma vax som använts från fabrik även om det kan tyckas vara en vild tanke. Men oavsett har jag aldrig haft några problem när jag vaxat mina byxor och jackor. Strykjärn är ett jäkla meck med imo.

Ser det inte jämt ut efter första gången så kommer det göra det efter den sista, det är inte direkt svårt så det är bara att kämpa på. Eller så lämnar du in den men det känns som pengaslöseri.

Du behöver inte värma jackan innan utan se till att den är rumsvarm bara.
Citera
2024-08-26, 23:40
Medlem
Jag tror jag har hittat lösningen;

Många jackor som är delvis vattentäta har ett litet lager med silikon på utsidan som sedan bryts ner och försvinner vid användning och tvätt.

Kan det vara silikon som ger lystern jackan hade som ny?

Det är möjligt att lösa upp 100% silikon i white-spirit (typ laknafta). Det är också möjligt att använda andra lösningsmedel, jag ska utforska det lite - och så ska jag laga en silikon-spray och testa på något gammalt klädesplagg.

Jag har också funnit en reddit-tråd som menar sig funnit en lösning för g1000;

https://www.reddit.com/r/Fjallraven/s/yeLRFvUs6c

Nikwax tech wash kommer jag att köpa in och testa ut. Någon som provat med goda resultat?
Citera
2024-08-27, 21:46
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:

Det är inte sista utvägen, det är förstaalternativet.
Citera
2024-08-27, 22:05
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
- Exakt!
Citera
2024-09-03, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen

Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
- Exakt!
Då har jag fått hem nikwax produktserie och kommer först att köra Greenland jackan i en tvätt och sedan kommer jag köra en tech-wash.

Detta blir spännande, jag har fjällrävens egna vax + tung Impregnering-spray att köra slutytan med.

Slutligen så måste jag klaga på fjällrävens kvalitet. Det är alltså 1 stycken kort 30grader tvätt som fått jackan att tappa färg och lyster. Det är långt ifrån godkänt.

Återkommer med resultat i tråden.
Citera
2024-09-04, 10:06
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Då har jag fått hem nikwax produktserie och kommer först att köra Greenland jackan i en tvätt och sedan kommer jag köra en tech-wash.

Detta blir spännande, jag har fjällrävens egna vax + tung Impregnering-spray att köra slutytan med.

Slutligen så måste jag klaga på fjällrävens kvalitet. Det är alltså 1 stycken kort 30grader tvätt som fått jackan att tappa färg och lyster. Det är långt ifrån godkänt.

Återkommer med resultat i tråden.

Det är ju "by design". Fjällrävens kläder köps ju inte för att se oanvända ut, det håller (höll i alla fall) länge men köparna vill att det skall synas att de är använda. Därför sätter man inte färgen så hårt, ett par turer i regn eller en tvätt så får de den rätta looken.

Man kan aldrig tvätta vaxade kläder och förvänta sig att skyddet är kvar, de måste vaxas om för att vara skyddade efter tvätt eller längre användning. Är det en vardagsjacka så lämnar man in den innan säsongen börjar och använder den en säsong.

Antar däremot att Fjällräven precis som alla (till och med Filson!!!) har köpts upp av investerare som kräver högre omsättning och vinst varje år. Klart det syns direkt på kvalitén. Å andra sidan... köpte du din Fjällräven för att vandra och ha i skogen eller för att den skall se ny ut på stan? Täl att tänkas på. Kanske skulle du köpt Barbour?
Citera
2024-09-04, 18:44
Medlem
Citat:
Det är ju "by design". Fjällrävens kläder köps ju inte för att se oanvända ut, det håller (höll i alla fall) länge men köparna vill att det skall synas att de är använda. Därför sätter man inte färgen så hårt, ett par turer i regn eller en tvätt så får de den rätta looken.

Man kan aldrig tvätta vaxade kläder och förvänta sig att skyddet är kvar, de måste vaxas om för att vara skyddade efter tvätt eller längre användning. Är det en vardagsjacka så lämnar man in den innan säsongen börjar och använder den en säsong.

Antar däremot att Fjällräven precis som alla (till och med Filson!!!) har köpts upp av investerare som kräver högre omsättning och vinst varje år. Klart det syns direkt på kvalitén. Å andra sidan... köpte du din Fjällräven för att vandra och ha i skogen eller för att den skall se ny ut på stan? Täl att tänkas på. Kanske skulle du köpt Barbour?
Kanske.

Färgen släpper iallafall efter allt för kort tid. Det är min 3e Greenland jacka, vintervarianterna har bättre färg.

Oavsett:

Nikwax har räddat jackan!

Jag tvättade först 30grader med lite centrifug med Nikwax tech wash

Och sedan samma tvätt med tx direct.

Jackan har fått tillbaka lystern och den orginala blöta Färgen.

Rekommenderas till alla!
Citera
2024-09-04, 18:46
Medlem
Citat:

Jag köpte nyss en helgul Fjällräven Vardag i heavy duty g1000; dom har inte snålat in där iallafall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in