Citat:
Ursprungligen postat av
Anthraxious
Jag menar inte att den är "lika bra" som svenskan, nej. Dock menar jag heller inte att den är urusel precis som alla andra verkar luta mot. Det du skriver stämmer och ju våldsammare ett hem desto sämre för barnen. Dock verkar de flesta här vara anklagande för att pappan bara "ignorerat sonens flashiga stil" eller dylikt, som om han var för passiv. Det är den attityden jag bemöter.
Det finns självklart skillnader som kulturkrockar och det finns också många som anpassar sig till det bättre. Att skylla detta på pappan i det här läget är dock inte rätt eftersom vi inte vet vilken typ av uppfostran han bejakade. Å ena sidan var han för passiv, å andra är mena-uppfostran skit och för hård. Folk får bestämma sig lite vad de vill argumentera för här i detta enskilda fall.
Min poäng är att jag förmodar att en förälder, oavsett ursprung, kommer att försöka göra sitt bästa för barnen och vanligtvis inte behöver bli dömd för att hans son gjort något hemskt. Precis som att jag aldrig skulle döma ett barn för hens föräldrars brott.
Kan pappan ha varit skit? Ja. Kan han ha varit toppen? Ja. Vi vet inte vilket. Tänker inte döma personen pga hans ursprung dock. Hade detta varit intervju av en svensk pappa hade de flesta lagt sig på den vinkeln direkt men nu handlar det om allas hatobjekt; mena-folk, och därmed så är deras grund att alltid gå in med hat först och eftertanke sist.
Jo, barnuppfostran i MENA är urusel, vilket samtliga organisationer som arbetar för barns rättigheter är överens om.
Självklart finns det föräldrar som avviker och tar till sig av den svenska synen på barn när de kommer hit och visst känner alla (vettiga) föräldrar kärlek till sina barn men det betyder inte att de alltid är bra för barnen.
Våldet är ett stort problem men också det faktum att många barn från MENA växer upp med föräldrar som ser ner på Sverige och föraktar svenskar eftersom vi är ”omoraliska” etc.
Det innebär en avhumanisering av svenskar och tillsammans med våldsbenägenheten får du personer som förnedringsrånar och/eller våldtar svenska barn och ungdomar utan att bry sig nämnvärt.
Det är verkligen långt ifrån alla invandrare som ägnar sig åt sådant men vi måste kunna ta upp hatet mot svenskar som en faktor.
Jag har alltid varit vänster men svenska förklaringsmodeller fungerar inte i det här fallet. Det är trots allt en liten minoritet av alla som bor i socialt utsatta områden som ägnar sig åt gängkriminalitet så det handlar inte om fattigdom.
Gängkriminaliteten har inte heller uppstått i Sverige utan har internationella förgreningar, vilket blir tydligt när gängledare kan gå under jorden i långa perioder utomlands.
Den kriminalitet vi ser i Sverige med skottlossning på öppen gata, narkotikahandel, bedrägerier etc. är vardagsmat i MENA. Gangsterkulturen har inte heller uppstått här utan du ser den typen av maffiosos överallt i Mellanöstern, även om den mixas med amerikanska influenser.
En del av de här gängkriminella killarna växer dessutom upp i kriminella familjer. Det fanns en sådan kille i min sons skola och han blev avrättad med ett skott i ansiktet innan han hann gå ut högstadiet.
Det går inte att förstå den här nya kriminaliteten utan att veta var de inblandade kommer ifrån. Det är inte ett svenskt fenomen och kan därför inte tolkas utifrån svenska referensramar.