2024-08-26, 14:59
Medlem
Hej!

Står mellan valet att köpa en äldre modell av toyota yaris(2013) som drar 0,48 l/mil som inte är en elhybrid mot en nyare toyota yaris(2019) med elhybrid, blev lite nyfiken på hur pass mycket bränslekostnad man sparar med en elhybrid.

Jag pendlar 1,5 timme med bilen varje dag på mestadels 70/80 sträckor men även stadskörning.

Hur pass mycket brukar man spara med en elhybrid?
Kan man tjäna uppemot 50% mindre tankning eller ligger det närmare 30%?
Citera
2024-08-26, 15:19
Medlem
Limma skinkbits avatar
Kolla spritmonitor.de, där finns massor med siffror från verklig körning med olika bilmodeller.

Om jag lyckades med min sökning där så tjänar man typ 1,5 dl per mil med hybriden (ca 0,45 mot 0,6 för icke hybrid). Gissningsvis mindre skillnad vid landsvägskörning.
Citera
2024-08-26, 16:00
Medlem
Som ovan sagt är det en liten vinst i bensinkassan men jag är mer fundersam över hur du gör valet. 2013 års modell vs 2019. Kostar dessa lika mycket för dig just nu menar du? Eller är skillnaden försumbar? För om det är så att kostnaden är lika så faller väl valet på 2019-års modellen hur som haver? Hybrid är ju bara en bonus då.
Citera
2024-08-26, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlix
Hej!

Står mellan valet att köpa en äldre modell av toyota yaris(2013) som drar 0,48 l/mil som inte är en elhybrid mot en nyare toyota yaris(2019) med elhybrid, blev lite nyfiken på hur pass mycket bränslekostnad man sparar med en elhybrid.

Jag pendlar 1,5 timme med bilen varje dag på mestadels 70/80 sträckor men även stadskörning.

Jag tror att du vet om detta, men om inte: elhybrid är inte samma sak som laddhybrid. En laddhybrid hade definitivt sparat dig 40-50 %, då du laddar upp ett mindre elbilsbatteri med en laddkabel som sedan gör att du kör åtminstonde 60 - 70 km per dag endast på el innan bensinmotorn ens börjat brumma.

En elhybrid dock (en typ av hybrid som kommer att utrotas inom kort), förlitar sig bara på el som genereras av dina inbromsningar. Du kör på den när du kör mellan 0-15 km / h men i stort sett under hela körningen blir det på bensin. Det är alltså inte några mil / flera dussin kilometrar vi snackar om här.

En elhybrid har inte ett batteri du laddar. Det är alltså egentligen en vanlig bensinbil men som sparar lite bensin. En laddhybrid dock är en bensinbil som har ett mini-elbilsbatteri inbyggt.

Jag hade dock valt elhybriden då det ändå är någon form av besparing av bensin samt att årsmodellen lär hålla längre / billigare underhåll m.m.
Citera
2024-08-27, 10:01
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Hej!

Du får inte sätta dragkrok på elhybriden, men det kanske kvittar för din del?
Citera
2024-08-27, 11:45
Avslutad
Citat:
Hej!

Jag har pendlat en kortare stund med en Yaris-hybrid och kan direkt säga att på dessa hastigheter (70-110) så kommer du inte spara ett smack vad gäller bränslekostnad jfr vanlig bensin-Yaris. Hybridsystemet kommer att kicka in/ur för sig självt beroende på gaspådrag, inget du styr själv, och bensinmotorn kommer att jobba i princip hela tiden vid landsvägskörning. Du kommer att spara bränsle främst inne i stan och vid start-/stopp, om du nu inte lider av nervskador i högerfoten och golvar gaspedalen hela tiden. Men om det enbart handlar om en liten del av sträckan så är besparingen där väldigt liten också.

Titta på andra parametrar och fördelar som hybriden av senare årsmodell ger dig: lägre skatt och i princip odödlig drivlina med automat (bensin-Yaris finns ju med manuell). Konfortmässigt inga större skillnader mellan modellerna och år, samma plastiga material, samma kassa ljudisolering, lika usel körkänsla och känslan av att kastas ut i kurvorna. Lite ny teknik med större padda i mittkonsolen och diverse möjligheter att ansluta klösbrädan till biljäveln. Men definitivt en bil som kommer att vara pålitlig och billig att äga.

Hett tips: se till att skaffa bra däck till bilen oavsett vilken du väljer. Det kan mota visst "gung" vid styrningen som dessa småbilar är välkända för.
Citera
2024-08-27, 13:16
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiredEyes
Jag har pendlat en kortare stund med en Yaris-hybrid och kan direkt säga att på dessa hastigheter (70-110) så kommer du inte spara ett smack vad gäller bränslekostnad jfr vanlig bensin-Yaris. Hybridsystemet kommer att kicka in/ur för sig självt beroende på gaspådrag, inget du styr själv, och bensinmotorn kommer att jobba i princip hela tiden vid landsvägskörning. Du kommer att spara bränsle främst inne i stan och vid start-/stopp, om du nu inte lider av nervskador i högerfoten och golvar gaspedalen hela tiden. Men om det enbart handlar om en liten del av sträckan så är besparingen där väldigt liten också.

Detta kanske inte är riktigt hela sanningen. Hybridsystemet är inte bara till för att ta tillvara på bromsenergi. Nu är jag lite dåligt påläst men med en elmotor som hjälp vid acceleration och vid låga farter så kan man bättre anpassa bensinmotorn till medellast vid landsvägskörning. Det jag menar är att även om bensinmotorn jobbar hela tiden så finns åtminstone chansen att den jobbar lite effektivare i en hybrid. Men den stora vinsten lär som sagt vara vid stadskörning.
Citera
2024-08-27, 19:27
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Detta kanske inte är riktigt hela sanningen. Hybridsystemet är inte bara till för att ta tillvara på bromsenergi. Nu är jag lite dåligt påläst men med en elmotor som hjälp vid acceleration och vid låga farter så kan man bättre anpassa bensinmotorn till medellast vid landsvägskörning. Det jag menar är att även om bensinmotorn jobbar hela tiden så finns åtminstone chansen att den jobbar lite effektivare i en hybrid. Men den stora vinsten lär som sagt vara vid stadskörning.
Ja, Toyotas hybridmotorer fungerar enligt Atkinson-cykeln vilket gör att de blir snålare, de använder elmotorn för att få till prestanda och lågfart. Det fungerar verkar det som om man tittar på medelförbrukningen på spritmonitor:https://www.spritmonitor.de/en/overview/49-Toyota/441-Yaris.html?fueltype=2&constyear_s=2015&powerunit=2
Citera
2024-08-28, 17:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit

Jag pendlade med MY-13. Sammar årsmodell fanns i både som bensin och även diesel (!) Hybridsystemet på den årsmodellen kopplade bort eldriften helt vid hastigheter över 70 km/h, dvs. bensinmotorn gick då konstant. Under mitt pendlande på vinterväglag med dubbdäck på landsväg/motorväg 80-110 km/h så kom jag fram till ca 0,6-0,7 l/mil vid tankning. Enligt "skärmen" så fick bensinmotorn lite hjälp då och då från batteriet (växellådan alltså) under färden med konstant hastighet ex. 90 km/h, men nyttan av det kan ifrågasättas.

Det var ingen dålig förbrukning alls med tanke på vinterföre, hastighet och dubb. Men jämfört med bensin eller diesel-Yaris av samma årsmodell tvekar jag på att jag gjorde någon "vinst" i det hela. Diesel-Yaris MY-13 har enligt Transportstyrelsen angiven 3,9 l/100 km vid blandad körning. DET om något är en klar besparing jfr ovanstående hybridsystem vid landsvägskörning!

Snabbt framåt till MY-22, då jag provkörde dessa så fungerar eldriften på högre hastigheter, även 110 km/h. Där tror jag besparingen kommer att märkas mer även på landsväg, om gaspådragen blir lägre och eldriften kickar igång alltså. Å andra sidan, nu finns ju inga bensin/diesel-Yarisar att jämföra med då Toyota har gått all-in på hybriddrift.
Citera
2024-08-29, 20:34
Medlem
66ccskyhawks avatar
Citat:
Hej!

hybriden är något snålare i stadstrafik med mycket start/stopp, rödljus osv. släpper man gasen och låter bensinmotorn slå av o rullar fram till rödljus så finns en del o spara...
upplevs också piggare att köra pga kraften från elmotorn. dyrare i inköp.

icke hybriden billigare i inköp för samma årsmodell / miltal. ev något törstigare i stadstrafik men är ju väldigt marginellt. det är ju en 1.3 motor eller 1.5 så 0.5l mil är väl snittet

provkör båda bilarna och avgör själv. yaris är väl ingen långfärdsbil kanske när du skriver att du kör 1.5 tim / dag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in