Citat:
Ursprungligen postat av
Limma skinkbit
Detta kanske inte är riktigt hela sanningen. Hybridsystemet är inte bara till för att ta tillvara på bromsenergi. Nu är jag lite dåligt påläst men med en elmotor som hjälp vid acceleration och vid låga farter så kan man bättre anpassa bensinmotorn till medellast vid landsvägskörning. Det jag menar är att även om bensinmotorn jobbar hela tiden så finns åtminstone chansen att den jobbar lite effektivare i en hybrid. Men den stora vinsten lär som sagt vara vid stadskörning.
Jag pendlade med MY-13. Sammar årsmodell fanns i både som bensin och även diesel (!) Hybridsystemet på den årsmodellen kopplade bort eldriften helt vid hastigheter över 70 km/h, dvs. bensinmotorn gick då konstant. Under mitt pendlande på vinterväglag med dubbdäck på landsväg/motorväg 80-110 km/h så kom jag fram till ca 0,6-0,7 l/mil vid tankning. Enligt "skärmen" så fick bensinmotorn lite hjälp då och då från batteriet (växellådan alltså) under färden med konstant hastighet ex. 90 km/h, men nyttan av det kan ifrågasättas.
Det var ingen dålig förbrukning alls med tanke på vinterföre, hastighet och dubb. Men jämfört med bensin eller diesel-Yaris av samma årsmodell tvekar jag på att jag gjorde någon "vinst" i det hela. Diesel-Yaris MY-13 har enligt Transportstyrelsen angiven 3,9 l/100 km vid blandad körning. DET om något är en klar besparing jfr ovanstående hybridsystem vid landsvägskörning!
Snabbt framåt till MY-22, då jag provkörde dessa så fungerar eldriften på högre hastigheter, även 110 km/h. Där tror jag besparingen kommer att märkas mer även på landsväg, om gaspådragen blir lägre och eldriften kickar igång alltså. Å andra sidan, nu finns ju inga bensin/diesel-Yarisar att jämföra med då Toyota har gått all-in på hybriddrift.