2024-08-25, 13:15
Medlem
janne3196s avatar
"Lunch" låter rätt engelskt tycker jag. När började ordet användas i svenskan? Vad för ord användes tidigare?

Om någon känner en 70- eller 80-åring så skulle det vara intressant att höra vad de säger om dessa frågor.
Citera
2024-08-25, 13:18
Bannlyst
1893, enligt SAOB.

Tidigare sade man middag, eller möjligen frukost (som på danska).

Numera äter vi middag på kvällen.
Citera
2024-08-25, 13:22
Medlem
Zaedrewss avatar
Talar med med äldre är det mer middag de minns. Dvs skapligt mål vid 17 eller senare.

Annars var det frukost, sedan otaliga kaffepasuer. Man bröt för kaffe typ varje timma.
Citera
2024-08-25, 13:27
Medlem
Jag är född på 50-talet, och vad jag minns från min barndom är att mitt på dagen åt man middag. Och på kvällen blev det kvällsmat.
Citera
2024-08-25, 13:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Talar med med äldre är det mer middag de minns. Dvs skapligt mål vid 17 eller senare.

Det är nutidsdefinitionen. Middag betyder alltså mitt på dagen, runt tolvsnåret.
Citera
2024-08-25, 13:31
Medlem
Middag var väl oftast efter arbetsdagens slut..ca 17.00. så var det när jag växte upp...alla jobbade ju...lunch var mitt på dan oftast runt 13.00
Citera
2024-08-25, 13:32
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Det är nutidsdefinitionen. Middag betyder alltså mitt på dagen, runt tolvsnåret.

Nja.

Citat:
Middag är en av dagens tre huvudmåltider, som vanligen brukar intas efter arbetsdagens slut. Middagsmaten kan variera från en enkel maträtt till en flerrättersmåltid. Vanlig middagstid i Europa varierar mellan klockan 16.00 och 22.30
https://sv.wikipedia.org/wiki/Middag_(m%C3%A5ltid)
Citera
2024-08-25, 13:34
Medlem
Eoppoyzs avatar
När jag växte upp på 90-talet hade ordet "middag" dubbla betydelser. Det kunde mena lunch, men också kvällsmat med gäster involverade. På kvällen äter man kvällsmat. Det var först i skolan som man började prata om lunch.
Citera
2024-08-25, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Det var först i skolan som man började prata om lunch.

Det där är intressant! Kan vara så att första gången jag hörde talas om ordet lunch, var i skolan, när man fick skollunch.
Citera
2024-08-25, 13:41
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wombatfriend
Det där är intressant! Kan vara så att första gången jag hörde talas om ordet lunch, var i skolan, när man fick skollunch.

Om det verkligen var så, innebär det att jag inte minns fel. Det vore intressant om fler kan svara i tråden gällande detta.
Citera
2024-08-25, 13:43
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
När jag växte upp på 90-talet hade ordet "middag" dubbla betydelser. Det kunde mena lunch, men också kvällsmat med gäster involverade. På kvällen äter man kvällsmat. Det var först i skolan som man började prata om lunch.

Vilken del av landet är du uppvuxen i?
Citera
2024-08-25, 13:45
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Om det verkligen var så, innebär det att jag inte minns fel. Det vore intressant om fler kan svara i tråden gällande detta.

Stämmer!! Lunch fick man i skolan. Hemma var det frukost, middag och kvällsmat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in