2024-08-25, 09:15
Avslutad
Citat:
Rekord i inkassokrav i Sverige

Allt fler svenskar har svårare att betala sina räkningar i tid. Antalet nya inkassokrav ökar och ligger nu på rekordnivåer.
https://www.di.se/nyheter/rekord-i-inkassokrav-i-sverige/

Ser ut som svensken levt lite för mycket i lyxfällan stil..eller är det ett symptom på att den yngre generationen och invandrare tar ganska lätt på den typen av krav. Tillkommer ju endast en avgift på inkassokrav, även om kronofogden är nästa hemska steg. Känner ni någon som fått inkassokrav, eller är ni själv i situationen?
Tilläggas kan att majoriteten av beloppen är rätt små. Men det är förståss ett symptom på att många har en budget som är nära att brista. Eller försämrad mentalitet på bry sig, ordning och reda. Tror ni det kommer öka ytterligare, eller kommer sänkt ränta hjälpa?
Senast redigerad av lone star 2024-08-25 kl. 09:21.
Citera
2024-08-25, 10:26
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star

Ser ut som svensken levt lite för mycket i lyxfällan stil..eller är det ett symptom på att den yngre generationen och invandrare tar ganska lätt på den typen av krav. Tillkommer ju endast en avgift på inkassokrav, även om kronofogden är nästa hemska steg. Känner ni någon som fått inkassokrav, eller är ni själv i situationen?
Tilläggas kan att majoriteten av beloppen är rätt små. Men det är förståss ett symptom på att många har en budget som är nära att brista. Eller försämrad mentalitet på bry sig, ordning och reda. Tror ni det kommer öka ytterligare, eller kommer sänkt ränta hjälpa?
Hur åker man på semester år 2 om man lånat till semester år 1?
Vi får fråga medelsvensken.
Citera
2024-08-25, 10:59
Avslutad
Hmm, höjer låneutrymmet.
De mesta skulderna som gick till Inkasso verkade vara Max 5000kr. Lite konstigt att man inte ens skrapar ihop den summan för slippa inkasso?!
Citera
2024-08-25, 11:34
Medlem
Duerfs avatar
Klarnafieringen av konsumtion där man köper på delbetalning utan att räkna på kostnader kan vara en anledning.
Citera
2024-08-25, 12:36
Medlem
godboys avatar
Citat:

Det verkar ju f f a handla om "småköp" typ kläder och prylar på nätet men även om telefonabonnemang. Jag tror att allt för många är fullständigt maxbelånade utifrån vad det gäller deras boende och bilar. Många är också bundna till dyra mobilabonnemang. Svensken verkar ju ha massa komplex, som att ha minst lika stor och fin bil som grannen eller kompisarna, minst lika lyxigt kök, största och onödigaste telefonen istället för en enkel smartphone som 95% av befolkningen klarar sig med.
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Klarnafieringen av konsumtion där man köper på delbetalning utan att räkna på kostnader kan vara en anledning.

Det är för lätt att ta på Klarna och tänka att jag betalar det när lönen kommer, men när lönen kommer så delbetalar de bara, och nästa månad inte alls.
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Vad som självklart inte rapporteras är den tickande bomb av skuldsättningen i de sk "utsatta områdena". Belånade över taknocken med banklån, leasade bilar och övertrasserade kontokort.

Inom två år kommer några kommunistkärringar och islamistvurmare kräva skuldsanering/avskrivning av skulder för alla bosatta i "utanförskaps områden". Kom ihåg var ni läste det först!

Skulle inte ett dugg förvåna mig om kommunistkärringarna och MP kärringarna kommer med just den idé du nämnde. Blattar brukar ju bara skita i allt och blir det för knöligt så drar de bara till sitt hemland och kommer tillbaka med ny identitet, förekommer en jävla massa fusk med det där.
Citera
2024-08-25, 13:09
Medlem
Timoteuss avatar
Själv är jag gravt medelålders och lite gnällig när det kommer till det här. Förr, när man hade pappersslips för bankgiro och alla räkningar var av papper och hade 30 dagars betalningstid, blev alla räkningar betalade i tid för att man gjorde dem i ett svep. Nu trillar det in räkningar med fritt satt betalningstid här och var, på mail och elektroniska brevlådor. Har aldrig varit sen att betala tidigare i livet trots att min ekonomi då var sämre. Numera åker jag på straffavgift några gånger per år. Än är jag inte senil nog att det har gått till inkasso men det är nog bara en tidsfråga.
Citera
2024-08-25, 13:39
Medlem
ManicToos avatar
I USA är kreditkortsskulderna all time high 1 trillion USD, antalet inkasso ATH, antalet kronor på sparkonto all time low. Detta verkar vara generellt i västvärlden och som det kommer att smälla nu med en kommande recession när 8-10% kan bli arbetslösa. För det finns inga marginaler kvar.
Senast redigerad av ManicToo 2024-08-25 kl. 13:41.
Citera
2024-08-25, 13:41
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Själv är jag gravt medelålders och lite gnällig när det kommer till det här. Förr, när man hade pappersslips för bankgiro och alla räkningar var av papper och hade 30 dagars betalningstid, blev alla räkningar betalade i tid för att man gjorde dem i ett svep. Nu trillar det in räkningar med fritt satt betalningstid här och var, på mail och elektroniska brevlådor. Har aldrig varit sen att betala tidigare i livet trots att min ekonomi då var sämre. Numera åker jag på straffavgift några gånger per år. Än är jag inte senil nog att det har gått till inkasso men det är nog bara en tidsfråga.
Hehe du har helt rätt. Med digitalisering/internetifiering/appifiering av "pengar" "räkningar" "sparkonto" saknar pengar helt enkelt värde och står det "ny soffgrupp 25.000 kr" så är det bara några siffror på en skärm.

När swish kom märkte jag att det var KUL att betala med swish! Det är ju en kul app! Känns troligen ingenting för mina kunder när de swishar mig 1000 kr för en vara de inte behöver.

Min 15-åring har aldrig använt sedlar eller mynt, bara VISA och swish. Jag undrar hur hon kommer att hantera pengar när hon får familj och utgifter.
Citera
2024-08-25, 13:44
Medlem
I grund och botten så handlar det om att för många köper nåt de inte har råd med vid köptillfället och glömmer att de förmodligen egentligen inte har råd att betala när det är dags att betala en eller några månader senare.

Så går de den här omvägen via inkasso och eventuellt kronofodgen och behöver mycket mer tid än de trodde att betala kostnaden.

Det är ganska logiskt egentligen.

Du har inga pengar. Köper nåt för 5000 kr. Egentligen är din förmåga att spara ihop pengar ungefär 2000 kr i månaden. Nu är det dags att betala och du har inte hunnit spara ihop 5000 kr.

Tror även många har problem med mobilen. Den är som regel ganska dyr. Folk vill ha en ny fin mobil, sedan klarar de inte att betala 500-600 kr i månaden. Det här gäller nog mest unga personer.

Såklart det finns de som inte har reda på vad för räkningar de ska betala. Som nämnt tidigare i tråden handlar det om att räkningar kan komma in på många olika sätt och det är lättare än nånsin att tappa bort / glömma räkningen. Speciellt när fakturan kommer per mail. Så blir det inkasso av det hela.
Senast redigerad av SecretGarden352 2024-08-25 kl. 13:46.
Citera
2024-08-25, 14:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Det är väl främst yngre som hamnar där?
Citera
2024-08-25, 14:04
Medlem
Ringhals3s avatar
Notera att det i princip aldrig är frågan om bolån som inte betalats utan skitkrediter och smålån.

Tvärs emot flashbackidioternas eviga tjat om bolånetorskar.

Statistiskt sett är det folk utan bolån som har dålig ekonomi.
Citera
2024-08-25, 18:20
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:

För låga löner, för höga priser och för höga skatter.
Svenska folket går snart i konkurs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in