Citat:
Ursprungligen postat av
lone star
https://www.di.se/nyheter/rekord-i-inkassokrav-i-sverige/
Ser ut som svensken levt lite för mycket i lyxfällan stil..eller är det ett symptom på att den yngre generationen och invandrare tar ganska lätt på den typen av krav. Tillkommer ju endast en avgift på inkassokrav, även om kronofogden är nästa hemska steg. Känner ni någon som fått inkassokrav, eller är ni själv i situationen?
Tilläggas kan att majoriteten av beloppen är rätt små. Men det är förståss ett symptom på att många har en budget som är nära att brista. Eller försämrad mentalitet på bry sig, ordning och reda. Tror ni det kommer öka ytterligare, eller kommer sänkt ränta hjälpa?
Det verkar ju f f a handla om "småköp" typ kläder och prylar på nätet men även om telefonabonnemang. Jag tror att allt för många är fullständigt maxbelånade utifrån vad det gäller deras boende och bilar. Många är också bundna till dyra mobilabonnemang. Svensken verkar ju ha massa komplex, som att ha minst lika stor och fin bil som grannen eller kompisarna, minst lika lyxigt kök, största och onödigaste telefonen istället för en enkel smartphone som 95% av befolkningen klarar sig med.
Citat:
Ursprungligen postat av
Duerf
Klarnafieringen av konsumtion där man köper på delbetalning utan att räkna på kostnader kan vara en anledning.
Det är för lätt att ta på Klarna och tänka att jag betalar det när lönen kommer, men när lönen kommer så delbetalar de bara, och nästa månad inte alls.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ddagen
Vad som självklart inte rapporteras är den tickande bomb av skuldsättningen i de sk "utsatta områdena". Belånade över taknocken med banklån, leasade bilar och övertrasserade kontokort.
Inom två år kommer några kommunistkärringar och islamistvurmare kräva skuldsanering/avskrivning av skulder för alla bosatta i "utanförskaps områden". Kom ihåg var ni läste det först!
Skulle inte ett dugg förvåna mig om kommunistkärringarna och MP kärringarna kommer med just den idé du nämnde. Blattar brukar ju bara skita i allt och blir det för knöligt så drar de bara till sitt hemland och kommer tillbaka med ny identitet, förekommer en jävla massa fusk med det där.