2024-08-24, 09:47
Medlem
FY FAN.
Jag måste alltså slänga mig in i bilen nu på lördagsmorgon o köpa all senap jag kan komma åt?
Till jul är det annars kört att få till en schysst julskinka.

För mycket ammoniak? Är det att de har för högt tryck i rörledningarna i kylanläggningen eller vad menar kommunen?
Storleken på kylanläggningen behövs väl för att kunna kyla ner varulagret. Eller är det meningen att man skall dela upp lagret i mindre enheter?
Kanske flytta till en mer ammoniakvänlig kommun som vill ha skatteintäkter?
Citera
2024-08-24, 09:54
Medlem
plaskets avatar
Kavli är norskt så det kommer säkert att ordna sig.
Det är ordning och reda med norrmän.
Annars är det ju inte jättesvårt att göra egen senap.
Citera
2024-08-24, 10:12
Medlem
De måste väl ändå kunna få dispens som det där kinesiska bolaget i Eskilstuna? Lite ammoniak har ju ingen dött av.
Citera
2024-08-24, 15:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Tänker mest på mjukost när det gäller Kavli

Så de vill utöka sin produktion men får avslag att tom bruka sin produktion pga kylanläggningen

Varför vidtar inte Kavli erfoderliga åtgärder för sin omoderna kylanläggningen enligt anvisning som enligt dagens besiktningsregler och lagar är föråldrad och kan leda till farliga läckage eller explosioner av frätande kemikalier som ammoniak ?

- Både för personal
- För orten och för fabrikens lokaler
- Samt troligen onödigt driftsstopp
- Jag antar att andra kylanläggningar har likadana utrustningskrav
- Varför vill Kavli motsätta sig en fabriksstandard ? Knappast så att de inte har råd att uppgradera
- Inspektioner av fabriker är nödvändigt när man tänker på batterifabriken bland annat
Samma här, vet inte ens om jag sett en senap från dom, måste kolla i affären om det finns.

Själv är man simpel på senap och kör slotts, och gillar den skånska/grov och stark eller vad den nu heter.
En sak man gillade när den starka senapen kom, det var ju styrkan, men sen när åren gick så tröttnade jag på sån senap och pga den ofta saknar tydlig senapsmak.

Lite fundersam när man läser att det är av gammalt tillstånd, det måste betyda att de drar tillbaka sitt beslut och då är sen fråga istället hur detta kommer påverka andra med samma typ av anläggningar.
För det förstår man ju att det bör finnas en hel del såna.
Får åka köpa mig en tub av varje, så klarar man sig rätt länge.
Citera
2024-08-25, 10:00
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Samma här, vet inte ens om jag sett en senap från dom, måste kolla i affären om det finns.

Själv är man simpel på senap och kör slotts, och gillar den skånska/grov och stark eller vad den nu heter.
En sak man gillade när den starka senapen kom, det var ju styrkan, men sen när åren gick så tröttnade jag på sån senap och pga den ofta saknar tydlig senapsmak.

Lite fundersam när man läser att det är av gammalt tillstånd, det måste betyda att de drar tillbaka sitt beslut och då är sen fråga istället hur detta kommer påverka andra med samma typ av anläggningar.
För det förstår man ju att det bör finnas en hel del såna.
Får åka köpa mig en tub av varje, så klarar man sig rätt länge.

Ja har man en stadig senap man gillar i alla väder så är det bara köra på den och sen lägga till chili, pepper eller prcis det man vill som blir söt så smaksätter man ju redan sina favoriter

Nä kände inte till kavlis senap och har aldrig heller sett den :-) men tydligen äger dom Johnnys (vilket jag tvärmissat)

Klart att det är motivering är bland annat att andra ska göra likadant isf, men det kan ochså bero på skala och storleks förhållanden. Men tex norrmejerierna, arla mfl måste göra likadant att byta kylsystem om de inte redan gjort det vill säga
Citera
2024-08-27, 22:51
Medlem
Kanastras avatar
Det står i startinläggets länk att dom tillverkar 80% av all svensk senap.
Är dom verkligen SÅ dominanta? Jag trodde att exempelvis slotts hade en stor del av den kakan.
Slotts tillverkas för övrigt i Tyskland.
https://www.dabas.com/productsheet/08717163867891
Citera
2024-08-27, 22:54
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Tur att man mest konsumerar Dijon så påverkas inte.
Citera
2024-08-30, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Ja, det kan man ju fundera över. Med den produktionen, så måste de ju få in hyfsat mycket kapital.
Så eftersatt underhåll kan man ju bara inte ha.
Det skulle väl kanske kunna handla om brist på utrymme för att göra nytt och den kapaciteten. Misstänker att det inte handlar enbart om ny kylanläggning utan mycket annat runtomkring som behövs och är integrerat.
Nej, det är nog läge att de hör sig för bland ett antal tillverka om hur det kan lösas ganska omgående.
Kanske det går att lägga om till en typ av rullande kyllager, så länge dvs. ett datasystem som håller koll på kylbilarna och var de är samt försöker tajma in tillverkningen medan man åtgärdar det hela. Frågan är väl om allt behövs stängas ner eller om det går att göra det bitvis.

Det är inte så enkelt det här. Produktionen måste stoppas i X antal månader, eller att de bygger helt nytt ?
Vad kostar ett produktionsstopp i löner och missade leveranser ?
Ett rullande kyllager lär nog inte sjutton bli kompatibelt med gällande livsmedelslagstiftning ?
Idiotiskt förslag ?
De måste har jag för mig fast vatten-/avlopp-anslutning plus elström förstås.
Det finns många kylaggregat som fortfarande går med ammoniak.

Ammoniak är ett av de bästa köldmedium som finns, som redan den svenska uppfinnaren Baltzar von Platen hade klurat ut. Men han var en "ond vit cis-man" gissar man ju ?

Hur många ton ammoniak rör det sig om ?

Ammoniak är fortfarande en av de bästa köldgaserna, men den är både brandfarlig och giftig.
Den vädras dock ut snabbt, eftersom det är en gas som är lättare än luft.

Ammoniak finns i atmosfären överallt, och utsöndras från oceanerna, insjöar, träskmarker, skogsmarker, gödselstackar och reningsverk. Överallt där det finns biologiskt liv så bildas lite ammoniak hela tiden, den ingår i kvävets kretslopp på jorden.
Även människan andas ut lite ammoniak hela tiden.

Låter man en potta med urin, kiss, stå en par-tre dagar så luktar det rätt illa, det är ammoniaken
som luktar alltså.

Giftigheten är i regel bara kortvarig.
Senast redigerad av DrSvenne 2024-08-30 kl. 03:17.
Citera
2024-08-30, 04:05
Medlem
Sladdarens avatar
Tidigare...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...sjatte-i-eslov

Uppdatering...
https://www.skd.se/2024-08-28/efter-...-jobb-i-eslov/

Efter domen: Kavli tvärvänder och räddar kvar 49 jobb i Eslöv
Citera
2024-08-30, 04:08
Det finns annan senap än den svenska som är god, så vem bryr sig?
Citera
2024-09-02, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsyltrygg
Vår beredskap är god ??

Kavli som står för ca 80 % av svensk produktion av senap har fått sin kylanläggning på fabriken i Eslöv utdömd då den innehåller för mycket ammoniak vilket vid ev läckage skulle kunna innebära problem för omgivningen.
De har inte dålig ekonomi utan nya miljöutredning var inför utbyggnad.

Kavli kommer överklaga beslutet med hänvisning till ett äldre godkännande som borde fortsatt vara giltigt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...d-efter-ny-dom

Jag skall nog köpa några Johnny’s idag då deras andra varumärke Västerviks inte är en favorit.

https://kavli.se/varumarken/

Och vad baseras den analysen på egentligen ?
Hur många ton flytande ammoniak rör det sig om överhuvudtaget ?
1,5 ton verkar inte vara mycket om nu hela byggnaden är stor.

Och i så fall hur stor del av Eslöv behöver spärras av ifall det inträffar ett läckage ?

Det finns andra köldgaser men en del av dem utgör också en fara.

De kan behålla ammoniaksystemet om de kan innesluta själva kylaggregaten,
att läckor kan hållas instängda.

Här låter det dock "heelt" annorlunda att ammoniak är bland de
"grönaste köldmedierna" som finns:

https://www.vvsforum.se/2023/01/ammo...ns-koldmedium/

Citat:
Tvärtom så har ammoniak aldrig varit mer rätt än nu som köldmedium, eftersom gasen både är klimatneutral och energieffektiv. Ytterligare en fördel är att kyleffekten blir bättre, man kan nå ännu lägre temperaturer med ammoniak.

– Ammoniak är framtidens köldmedium, säger Rickard Reimander, vd på kylföretaget SLS, som förutom naturliga köldmedier också tillverkar kylmaskiner och industrivärmepumpar.

Kyla är ett växande behov, inte minst inom livsmedelsindustrin. Enligt holländska forskare kommer behovet av kyla att öka med 40 gånger detta århundrade.

Kommer Eslöv att ändra sig nu när det är "grön energi" ?

Ammoniak är förstås påtänkt för att driva serverhallarnas kylaggregat.
Ammoniakgasen innebär en lite lägre elkostnad per kWh kyla jämfört med andra kylmedier.

Generellt kan man säga att kyla kostar mera i energi att skapa
än värme.
Citera
2024-09-02, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Och vad baseras den analysen på egentligen ?
Hur många ton flytande ammoniak rör det sig om överhuvudtaget ?
1,5 ton verkar inte vara mycket om nu hela byggnaden är stor.

Och i så fall hur stor del av Eslöv behöver spärras av ifall det inträffar ett läckage ?

Det finns andra köldgaser men en del av dem utgör också en fara.

De kan behålla ammoniaksystemet om de kan innesluta själva kylaggregaten,
att läckor kan hållas instängda.

Här låter det dock "heelt" annorlunda att ammoniak är bland de
"grönaste köldmedierna" som finns:

https://www.vvsforum.se/2023/01/ammo...ns-koldmedium/

Kommer Eslöv att ändra sig nu när det är "grön energi" ?

Ammoniak är förstås påtänkt för att driva serverhallarnas kylaggregat.
Ammoniakgasen innebär en lite lägre elkostnad per kWh kyla jämfört med andra kylmedier.

Generellt kan man säga att kyla kostar mera i energi att skapa
än värme.
Som några skrev lite tidigare i tråden skall det bli intressant att se om domstolen i Stockholm kommer gå lika hårt fram mot liknande kylanläggningar i andra delar avlivsmedelsindustrin.

Kanske Slotts/Unilever som tappat marknadsandelar i många år och övergivit Uppsala för Polen har korrumperat lämpliga tjänstemän ??

Nja, det är nog mer troligt de är oroliga paragrafryttare liknande vad som verkar pågå med Laholm kommun, chipstillverkaren och EUskyddade osten.
(FB) Laholm kommun anmäler lokal chipsproducent pga EU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in