Citat:
Ursprungligen postat av
FuckSweden
Vad är syftet?
Tydligen är inte alla lika inför lagen i det här landet. Som vi har sett tidigare fick företag som Facebook ett kraftigt nedsatt pris på elen för att driva sina serverhallar (argumentet var att det skulle skapa jobbtillfällen här i Sverige... ja eller hur). Och nu sedan några dagar tillbaka kan amerikanska soldater, övrig personal och deras anhöriga befrias från punktskatter på sprit, tobak, bränsle, alkohol, samt moms. Väldigt fördelaktigt för dem. Det här med att de slipper ifrån momsen är ju på ett sätt liknande hur Global Blue fungerar, men vad är syftet med att befria dem från punktskatter? På vilket sätt gagnar detta vårt land?
Varför ska vi som faktiskt bor i landet skattas sönder och gå på knäna medan vissa andra inte behöver det?
Vad anser ni om detta?
Kommer ni nu göra allt för att bli polare med jänkarna och handla via dem?
Det verkar vara villkor som är bra. man får e till hela kakan dvs ALLT Sverige bidrar med och ALLT Sverige får. När det gäller gynnsamma villkor för att etablera företag ger detta en mycket betydelsefull effekt på Sverige.
beträffande amerikanska soldater får ju landet Sverige det vi vill ha - amerikanska soldater på vår mark. Dessa soldater är borta länge och de gynnsamma villor de får är ju till för att kompensera dem och göra livet lättare; beställa varor från usa tullfritt och slippa moms.
-------
Frågan är ju hur kalkylen ser ut och om det är en win-win situation. Det kan man inte bedöma genom att stirra sig blind på en del i ett avtal. USA kunde ju begära lite mer ersättning av svenska staten för att vara här och ge soldterna denna summa för att kunna betaöa moms - det blir ju ingen skillnad totalt.
jag retar mig inte alls på detta utan förstår att det kan vara okey.
Inte går jag omkring och känner mig förfördelad av sådana smågrejer haha..