2024-08-21, 02:27
Medlem
Queutards avatar
Trilogin är all. I A Quiet Place (2018) fick vi följa en familj som lever i all tysthet för att inte väcka kreaturens uppmärksamhet, de varelser som snabbt och effektivt dödar allt i sin väg. I slutet uppdagades ett sätt att störa monstren med dissonant ljud, den enda källa till förnimmelse djuren har.

A Quiet Place: Part II (2020) fortsatte på samma tema, efter att familjen förlorat pappan i kampen. Man hittar ett nytt gömställe på en kulle, tillsammans med en ensam man som förlorat sin familj. Där upptäcker man en radioutsändning, som man tidigare inte hörde då man befann sig i en dal. Men det är en och samma melodi som spelas upprepat. Den döva dottern lokaliserar emellertid utsändningen till en ö, dit hon och mannen beger sig för att kunna sända ut störljudet i vida kretsar, och därmed slutligen vinna kampen mot marodörerna.

Redan i den andra delen visades en scen från dag ett, då märkliga saker hände i New York och senare även i den egna småstaden. I A Quiet Place: Day One (2024) skildras således den fullskaliga invasionen i mer detalj, ur perspektiv av cancersjuka fentanylpundaren Samira.

Mäktig filmserie, och den sista delen är nog så god, om än en helt annan skildring. Den minner om War of the Worlds (2005) i så måtto att invasionsstyrkan är ute efter att utrota mänskligheten för sina egna syften. Men denna del väcker också ett antal frågor.

Redan i första filmen ställde man sig frågan vad kreaturen livnär sig av, då de inte tycks äta de människor som dödas. Handlingen utspelar sig ändå under närmare femhundra dagar, och alla organismer behöver energi och näring för att överleva, Sista delen ger svaret, då

Men en del andra frågor förblir obesvarade, nämligen:

Ytterligare spoilertaggar tillagda. /Mod.
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2024-08-21 kl. 08:18.
Citera
2024-08-21, 07:48
Medlem
Jag tolkade att detta är grundläggande trupp/anfall med en frivilligt begränsad art som biologisk gjort effektiv men med begränsningar både i intelligens och med omfattande svagheter för en planet med 2/3 vattentäckta yta.

De skall göra sitt jobb men inte bli en seglivad invasiv art som t ex agapaddan i Australien när ”husse” senare anländer för att ta över Jorden på allvar.
Citera
2024-08-21, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
En organism som inte kan se eller ens förnimma lukt, och inte heller uppvisar särskilt stor intelligens, kan rimligen inte upptäcka astronomi och utveckla rymdfart. Ska man förstå detta som en förtrupp av interstellära hundar i väntan på att den riktiga invasionsstyrkan anländer?
Det var min tolkning - en planerad rensning av planeten av mer intelligenta livsformer som nyttjar "kamphundar" för att slippa smutsa ned händerna själva. Det var ju uppenbart att det inte fanns någon kommunikation mellan monstren eller ens någon sorts intelligens. Bara reaktion -> attack.

Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Kreatur som anländer med projektiler från rymden tycks inte heller bemästra vatten, utan drunknar snabbt. De kan inte heller navigera båtar eller fordon, även om en enstaka båtmanöver förekom i andra delen. Sådana tekniskt okunniga figurer, som inte har externa vapen eller andra verktyg, borde enkelt kunna övervinnas, men ändå förekommer inga strider efter en kort tid?

Spontant gissar jag att det släpptes ner ett ofantligt antal monster. Tänk på de tidigare filmerna, där karaktärerna befinner sig väldigt avsides och isolerat men minsta ljud omedelbart (<10 sekunder) attraherar åtminstone en best, i många fall flera. Så det måste rimligtvis finnas hundratals miljoner eller rentav miljarder av dessa odjur spridda över klotet. Om inget annat så är det ju endast p.g.a. det väldigt svårt att göra motstånd.

Det bombas ju dock rätt friskt i början av den tredje filmen, innan allting kollapsar.

Det kan ju även vara (som vi sett i andra filmer som behandlar utomjordingar/zombies) vissa delar av världen som lyckas bygga upp ett effektivt motstånd och skapa "safety zones". Men i det stora hela är det nog en fråga om att fienden har så otroligt många "soldater" att det inte går att bekämpa effektivt. Rimligtvis skickar "cheferna" in nya med jämna mellanrum.

Personligen gillade jag upplägget, minns faktiskt inte så mycket om den andra filmen även om jag sett den. Den tredje var väl en klassisk cash grab (som i princip alla "prequels" är) och hade inte alls samma känsla som de första två filmerna. Denna var i princip non-stop action. Bra skådespelarinsatser (om än lite väl mycket i vissa fall) men jag kan inte säga att jag connectade med karaktärerna på samma sätt som i de tidigare filmerna.

6/10
Senast redigerad av Stiber 2024-08-21 kl. 08:35.
Citera
2024-08-21, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsyltrygg
Jag tolkade att detta är grundläggande trupp/anfall med en frivilligt begränsad art som biologisk gjort effektiv men med begränsningar både i intelligens och med omfattande svagheter för en planet med 2/3 vattentäckta yta.

De skall göra sitt jobb men inte bli en seglivad invasiv art som t ex agapaddan i Australien när ”husse” senare anländer för att ta över Jorden på allvar.

Är det inte lite samma som i Tomorrow War?
Citera
2024-08-21, 16:42
Medlem
Inkommers avatar
Första filmen är kass och tråkig.

Andra filmen är lika tråkig och lite sämre.

Tredje filmen handlar om en otrevlig negress med cancer. Annars saknar den i princip handling.
Sämst i serien.

Filmerna borde inte klassas som skräckfilmer. Stumfilm eller b-sci-fi skulle passa bättre.
Citera
2024-08-21, 17:25
Medlem
okok1s avatar

5/10.

Jag gillade den första filmen. Den andra filmen minns jag inte om jag gillade. Förmodligen var den ok.
Senast redigerad av okok1 2024-08-21 kl. 17:27.
Citera
2024-08-21, 17:28
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1

5/10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto