2024-08-21, 07:18
Medlem
Om man inte sköter sig, eller accepterar de regler och villkor som finns på forumet, bör du inte heller hänga här. Det är så låg nivå på många medlemmar här, och jag önskar nästan att fler blev avstängda.
2024-08-21, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VivaVagina
Om man inte sköter sig, eller accepterar de regler och villkor som finns på forumet, bör du inte heller hänga här. Det är så låg nivå på många medlemmar här, och jag önskar nästan att fler blev avstängda.
Nivån har ju blivit lägre i överlag pga massivt antal avstängningar, raderade inlägg överallt, nya trådar med ny infallsvinkel, info, frågeställningar och diskussionsunderlag slängs ihop och göms i massiva trådar etc och för hur man omvandlat sidan till någon sorts fult skvallerpress-format som såklart dragit till sig skvallerpress & melodifestivalsföljare, trollkampanjer, köpta troll m.m.

Det var inte så här kasst forum förr, men vem vet om det går att se hur det var, med alla inlägg som försvinner överallt här idag skulle det inte förvåna om någon satt och opinions-pillade i gamla trådar med.
2024-08-21, 08:58
Avslutad
Minst hälften är förmodligen redan avstängda som kommit tillbaka med nytt konto under sin avstängning.
2024-08-21, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Gjorde du? Vad jobbigt. Jag var avstängd ett halvår. Vet inte vad jag gjorde. Jag tror att det hände saker i mitt liv som höll mig sysselsatt. När jag sedan fick komma tillbaka så ville jag egentligen bara skriva i ett par trådar, dessa:

https://www.flashback.org/showthread.php?p=89271819&posted=1#p89271819
(FB) Modereringen på Flashback - vad kan vi lära oss av Familjeliv?

Sedan uppförde jag mig mycket städat under ett par veckor. Men det höll inte. Nu får jag varningar igen. Så vi får se hur det går för mig. Jag försöker att hålla mig inom ramarna men är lite otyglad som person, vilket är en fördel när man ska hitta sysselsättning. Det kan vara en nackdel också. Nu sitter jag helt fastklistrad vid Flashback hela tiden, och det är inte bra. Men jag är åtminstone tillbaka, till skillnad från dem som kanske inte kommer tillbaka efter sin avstängning. Det är frivlligt att vara här.
Du kanske inte själv tycker att det är kul att bli att bli tillsagd men du hade ju inte trivts om sådana som dig själv hade fått hållas i trådarna.

Det hade ju enbart blivit en stor röra där varje tråd hade blivit ett kloterplank för folk som vill skriva om något helt annat än vad tråden handlar om.

Förövrigt så tror jag det handlar om en en grupp på ett par hundra användare med psykisk ohälsa som återkommer hela tiden.
Man känner igen hur en del skriver även om det är ett annat konto.
2024-08-21, 09:15
Avslutad
Jag upplever att det går att föra dialog om varningar med moderatorer. Hittills har jag inte upplevt att inte få svar av moderator. De är dock moderatorer och inte vårdpersonal till de myndiga människor över 18 som valt Flashback. Det finns regler för hur man ska hantera psykisk ohälsa och det har hänt tragiska saker tidigare via forumet har jag läst mig till.
2024-08-21, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masterblender
Du menar att 2198 personer på mindre än åtta månader är en liten skara?
Eller att en liten skara sitter med hundra olika profiler och blir avstängda gång på gång?
Tror du verkligen på det själv?

När ska gemene man förstå att moddarna löper amok? Och att här finns lika mycket yttrandefrihet som på vilket kinesiskt forum som helst?
Undrar hur många inlägg som försvinner varje år, säkert runt 15-20...%

Nu vet vi inte om det är 2198 personer utan enbart antal konton.
Det är allmänt kännt att det finns personer som har mer en 1 konto på forumet.
I de trådar jag brukar läsa brukar det nu och då dyka upp konton som spammar forumet med OT som snart blir avstängda.
Skulle inte förvåna mig om att det finns ett fåtal personer som står bakom ett flertal av dessa avstängda konton.
2024-08-21, 09:50
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Till dags dato har minst 2198 medlemmar blivit avstängda, jag säger minst eftersom vissa blir avstängda utan att finnas med i statistiken. Bland annat har ju allas vår idol Korrektamund0 blivit avstängd på grund av Gud vet vad? Hon (?) finns i varje fall inte med i statistiken, och förmodligen är hon inte ensam.

Vad tycker ni om detta? Hur många av dessa minst 2198 medlemmar har lust att komma tillbaka efter sin avstängning?

Jav tycker att det är bedrövligt att så många konton inte kan sköta sig. De smutsar ner och förstör för oss andra.
2024-08-21, 09:53
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Du menar att 2198 personer på mindre än åtta månader är en liten skara?
Eller att en liten skara sitter med hundra olika profiler och blir avstängda gång på gång?
Tror du verkligen på det själv?

När ska gemene man förstå att moddarna löper amok? Och att här finns lika mycket yttrandefrihet som på vilket kinesiskt forum som helst?
Undrar hur många inlägg som försvinner varje år, säkert runt 15-20...%
Om jag verkligen tror på det själv? Ja, det jag. Det gäller givetvis inte alla 2198 konton, men absolut att en stor andel av kontona tillhör samma personer.

1. Jag följer kanske 2-3 trådar i TV-forumet. Bara där har jag under det senaste halvåret sett en person få över 5 konton avstängda. Och då är det inte ens i forumets avdelningar där diskussionsklimatet är aggressivare, där sannolikheten att man bryter mot FBs regler är större; Politik, Covid, Rysslands invasion, Kändisskvaller, ABoK m.fl

2. Vad tänker du att en person gör när den får sitt konto avstängt, mitt under brinnande diskussoner på FB?
a) aldrig någonsin kommer tillbaka till FB
b) skapar ett nytt konto och börjar om på samma visa

3. Det är nästan alltid konton med färre än 200-300 inlägg som tramsar i trådar. Undrar varför...

4. Sen har vi dessutom den där personen som hemsökt Flashback i över två års tid - den som spammar nya konton och trådar, med sin copypasta om Putins invasionskrig. Om dessa konton räknas med de 2198 kontona, så lär iaf denna person stå för en stor procentandel.
(FB) Flashback utsatt för spamattack (Hösten 2022)
2024-08-21, 10:46
Administrator
admins avatar
Citat:
Till dags dato har minst 2198 medlemmar blivit avstängda

Citat:
Vad tycker ni om detta? Hur många av dessa minst 2198 medlemmar har lust att komma tillbaka efter sin avstängning?

Vad är det som ska diskuteras?
Forumet har 1,6 miljoner medlemmar, och drygt två tusen har under året blivit avstängda. Vissa en vecka, vissa en månad, några ännu längre.
Jag tycker det är olyckligt att vissa medlemmar inte klarar av att följa reglerna. Men det vore ännu mer olyckligt ifall vi inte agerade.
Vi kan fråga oss varför vissa medlemmar inte kan följa reglerna. Svaret skiljer sig nog beroende på vem det gäller.
Vet inte om du tycker det är för många eller få medlemmar som blivit avstängda.
För mig är inte antalet avstängningar av någon större betydelse. Det säger ingenting. Vad som är av betydelse är orsaken till varför de blev avstängda, och för att kommentera detta så behöver man granska varje avstängning.

Ifall en person börjar mordhota enskilda medlemmar så är det bra ifall personen kastas ut. Om denna person kommer tillbaka under olika användarnamn så hoppas jag samtliga kastas ut. Om personen har registrerat 3000 konton, och vi under det senaste året enbart kastat ut 2198 medlemmar, så kan man vara kritisk till att vi stängt av för få medlemmar.

Siffrorna du lyfter säger absolut ingenting, om du inte sätter dem i ett sammanhang. Du skulle kunna jämföra siffrorna med Facebook och X, om dessa var tillgängliga. Då blev de mer intressanta. Ifall man kunde se ett mönster. Hur stor del av medlemmarna som blir avstängda. Hur många som klarar av att diskutera utan att få varningar eller avstängningar.

Så svaret på frågan är att jag tycker absolut ingenting. Siffrorna säger ingenting. Mer än att det är tydligt att forumet modereras. Men om siffran är hög eller låg är omöjligt att svara på utan underliggande material, och något att jämföra med.

admin
2024-08-21, 10:49
Medlem
ManicToos avatar
Jag ser att FB har en kraftigt minskande skara skribenter, och det är inte bra för FB. Kompletta idioter som korrektamundo tillför naturligtvis ingenting, men livar ändå upp trådar och genererar aktivitet, om än negativ.

Jag kan nämna många stora skribenter med 10-20.000 inlägg som stängts av. Det kan inte vara bra för FB.
2024-08-21, 10:50
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Vad är det som ska diskuteras?
Forumet har 1,6 miljoner medlemmar, och drygt två tusen har under året blivit avstängda. Vissa en vecka, vissa en månad, några ännu längre.
Jag tycker det är olyckligt att vissa medlemmar inte klarar av att följa reglerna. Men det vore ännu mer olyckligt ifall vi inte agerade.
Vi kan fråga oss varför vissa medlemmar inte kan följa reglerna. Svaret skiljer sig nog beroende på vem det gäller.
Vet inte om du tycker det är för många eller få medlemmar som blivit avstängda.
För mig är inte antalet avstängningar av någon större betydelse. Det säger ingenting. Vad som är av betydelse är orsaken till varför de blev avstängda, och för att kommentera detta så behöver man granska varje avstängning.

Ifall en person börjar mordhota enskilda medlemmar så är det bra ifall personen kastas ut. Om denna person kommer tillbaka under olika användarnamn så hoppas jag samtliga kastas ut. Om personen har registrerat 3000 konton, och vi under det senaste året enbart kastat ut 2198 medlemmar, så kan man vara kritisk till att vi stängt av för få medlemmar.

Siffrorna du lyfter säger absolut ingenting, om du inte sätter dem i ett sammanhang. Du skulle kunna jämföra siffrorna med Facebook och X, om dessa var tillgängliga. Då blev de mer intressanta. Ifall man kunde se ett mönster. Hur stor del av medlemmarna som blir avstängda. Hur många som klarar av att diskutera utan att få varningar eller avstängningar.

Så svaret på frågan är att jag tycker absolut ingenting. Siffrorna säger ingenting. Mer än att det är tydligt att forumet modereras. Men om siffran är hög eller låg är omöjligt att svara på utan underliggande material, och något att jämföra med.

admin
Av de 1.6M medlemmarna spekulerar jag i att 1000 skriver 90% av de intressanta inläggen. Du kanske har exakt statistik på detta? Om man stänger av t.ex 200 av de 1000 viktiga så sjunker FB-kvaliteten oerhört.
2024-08-21, 11:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Av de 1.6M medlemmarna spekulerar jag i att 1000 skriver 90% av de intressanta inläggen. Du kanske har exakt statistik på detta? Om man stänger av t.ex 200 av de 1000 viktiga så sjunker FB-kvaliteten oerhört.

Nu spekulerar jag också.
Flashback har funnits länge, och dess skribenter likaså. Som på alla platser kan det bli så att de som är högt rankade av många får ett större svängrum.
Någon form av skifte tycks har skett sedan forumet började lyda under svensk lag.

De som uppskattade den relativa laglösheten kan ha funnit sig en annan plats. Forumet är säkerligen folkligare än tidigare. Det är också utan tvekan större än i början eftersom man kan se det på äldre trådar, men visst kan det ha funnits formtoppar och formsvackor som upplevs olika av användarna.

Listan på dina 1000 viktiga överlappar kanske delvis med de 10 användare jag vet att jag uppskattar. Vi är inte alla lika här. Du trollar ju till exempel med detta konto samtidigt som du skriver vettiga inlägg ibland med samma konto. Hur ska jag bedöma dig då? Är du kvalitet, trams eller sammansatt? Du är kvar enligt reglerna. Det är den gemensamma grunden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in