2024-08-20, 13:54
Medlem
martinvaxjos avatar
Jag har haft en mycket märklig upplevelse på Åsbro kursgård. Ville egentligen inte starta en diskussion om saken här på Flashback och ge företaget dåligt rykte i onödan, men ser ingen bättre utväg, eftersom de vägrar ge mig information om exakt vad jag är anklagad för, så jag kan inte försvara mig mot den uppenbart falska angivelsen "mobbning".

Jag blev antagen till två veckors prövning inför en utbildning som distributionselektriker, eftersom det inte finns arbeten för alla nyutbildade installationselektriker.

(Tro inte ett ord på vad fulmedia, fulpolitiker eller fula företag påstår om arbetsmarknaden! Arbetslösheten ökar även för elektriker. Facken, politikerna och företagen lyfter inte ett finger för de arbetslösa. De vill alla ha hög arbetslöshet och folket stödjer det, märkligt nog ... i vart fall tills de blir arbetslösa själva, kanske?)

Min grupp hade två män som var väldigt manschauvinistiska och drack kopiösa mängder öl.
Jag säger inte vilka. Jag är inte ute efter dem eller någon annan. Jag vill alla väl.

Vi hade en polack med ganska grava talsvårigheter, en ryss som gillade Navalny och ville tala om svenskt försvar, vilket jag upplyste honom om var extremt olämpligt i dagsläget, samt att vi svenskar GIVETVIS ska tiga om sådant. (En Svensk Tiger) Vi hade även en Göteborgare som hade jobbat i Norge på oljeborrplattform.

Vi hade även en musiker som berättade om hur han varit ordentligt mobbad i sin ungdom och en kvinna. Vi hade en bra arab som lärare, som kallade kablarnas interna snöre för "snorre" och en bra svensk kille som var hans lärarassistent.

Vi hade en arab som var nybörjare på svenska och en f.d. Teliaanställd. Trots alla olikheter fanns det ingen "mobbare" bland oss. Ingen av oss organiserade någon mobbning eller frös ut någon.

Vi utsattes alla för extremt varma baracker. Öppnade man fönsterna på kvällen så blev det svalare, men då blev man extremt myggbiten istället. Detta gjorde att jag valde att sova med stängt fönster och istället dricka ordentligt och svettas, likt ett vietnamesiskt hängbukssvin i tropiskt klimat.

Jag klarade detta relativt väl, eftersom jag varit i tropiskt klimat förr, men självklart så sover man inte toppenbra, oavsett vilket lidande man väljer. Kliande myggbett eller att svettas som ett svin. (Rekommenderar medtaget myggnät för era fönster och att ni bygger en ram som passar just ert fönster om ni ska dit, eller att ni tar med er ett tält med myggnät och sover utomhus!)

Bör Arbetsförmedlingen/staten/skattebetalarna betala för eländet? Ytterst tveksamt. Bättre att de anordnar annat boende i närheten så att eleverna får sova väl.

Det enda som ev. kan kallas "mobbning" var när de båda manschauvinisterna satt på en uteplats och inför två kvinnor, som de förmodligen inte märkte, gaggade så att kvinnorna såg rött, men likväl tror jag inte deras avsikt var att reta just de båda kvinnorna som lyssnade på deras barnsliga konversation.

Någon "mobbning" riktat mot kvinnorna betvivlar jag och jag var inte en del i den konversationen, men satt inuti restaurangen då den pågick, så jag vet inte exakt vad som avhandlades inför kvinnorna som lyssnade på den konversationen.

När jag kom ut ur restaurangen tittade de båda kvinnorna på mig, så jag sade vänligt: "Hej, vilken utbildning går ni". Genast blev jag anklagad av kvinnorna för att snacka chauvinistisk skit.

Jag förnekade direkt min inblandning i detta, samt påtalade att jag suttit inne på restaurangen. De båda chauvinistiska männen erkände direkt och bad om ursäkt direkt. Jag mobbade inte ut männen heller, men tillrättavisade dem. Vi var därefter helt eniga om hur djävla dumt sådant snack är.

Likväl så vet jag inte om det var denna incident, eller någon annan falsk angivelse som ligger till grund för att anklaga mig för "mobbning". Jag är absolut ingen "mobbare". Jag har ofta hjälpt andra som varit mobbade. Evident sanning, som är viktigt för mig, är INGEN mobbning.

Jag och många andra är fullt medvetet utfrysta från arbetsmarknaden, trots vad regeringsformen säger, trots vad sociologer som Roland Paulsen säger.

Vi arbetslösa är mobbade av samhället och myndigheterna. Jag organiserar motstånd mot denna mobbning OCH blir utmobbad av Åsbro kursgårds styrelse, sannolikt p.g.a. falska angivelser.

Är detta en engångsföreteelse? Vad heter de som tog beslutet tillsammans? Berätta gärna mer om era egna erfarenheter från kursgården, eller ställ frågor! Hoppas att ni kan hjälpa mig att nå klarhet.
Citera
2024-08-20, 14:13
Medlem
Vattenfyllds avatar
Jag antar att du läst igenom din egna text flertalet gånger.

Det är välformulerat och bra styckeindelat.

Men sedan kommer något mellan raderna som är rödflagg och det är hela ingången till ditt problem.
Hur du är utmobbad av kursgården och av samhället?

Liknande texter jag läst kommer från personer med Asperger/Autism alternativt någon som tar tjack eller är full, någon som är skev.
Det är så mycket detaljer i den berättelsen och allt leder fram till en konspiration mot dig.

Ja samhället är förljuget och ja, man skall inte tro på vad media säger om arbetslöshet.
Det här gäller många idag och grattis till den insikten.

Du har alltså blivit anklagad för mobbning, men får inte veta vad det gäller?
Du undrar vad dom heter som tagit detta beslutet?
Du kan väl se vilka som håller i Åsbro kursgård?
Har du ringt och frågat?
Har Åsbro Kursgård kontaktat dig och talat om din påstådda mobbing och på något vis sabbat utbildningen för dig?

Som jag förstår det är kursen även avslutad?

Har du klarat kursen, har du fått ditt intyg eller har du inte klarat kursen och blivit anklagad för mobbing och nu får du inte ut ditt intyg?

Vad är hönan och ägget här?

Spelar det nån roll vad några löst sammansatta idioter på en kursgård "tycker" om dig, eller hur du organiserar dig mot mobbning?

Har du fått ut ditt intyg?

Det kommer ju inte bli något som helst rättsligt efterspel på detta oavsett vad någon "tycker".

När jag läser din text ser jag framför mig en aspig person som har svårt att läsa situationer oavsett om du har gjort 100% rätt i sak, alternativt någon som är hög/full.

Sorry, men hur du skriver ger mig den känslan.

Att du är desperat efter ett arbete förstår jag också 100% och är helt på din sida.

Arbetsmarknaden idag är skev, men din text är också skev.
Senast redigerad av Vattenfylld 2024-08-20 kl. 14:41.
Citera
2024-08-20, 14:31
Medlem
I en normal värld, på ett ställe där man inte känner någon i förväg, där man befinner sig för en arbetsmarknadsutbildning, så förekommer inte ordet chauvinistisk
Citera
2024-08-20, 16:00
Medlem
sommarlovs avatar
Du är jätte-autistisk, och ju fortare du förstår det, desto enklare blir ditt liv.

Släpp dett elände nu och blicka framåt, solen skiner och företagen ropar efter arbetskraft.
Rätt arbetskraft, de som inte "tjafsar", de bryr sig inte vem som har rätt.
Citera
2024-08-20, 16:51
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera
2024-08-20, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinvaxjo
Jag har haft en mycket märklig upplevelse på Åsbro kursgård. Ville egentligen inte starta en diskussion om saken här på Flashback och ge företaget dåligt rykte i onödan, men ser ingen bättre utväg, eftersom de vägrar ge mig information om exakt vad jag är anklagad för, så jag kan inte försvara mig mot den uppenbart falska angivelsen "mobbning".

Jag blev antagen till två veckors prövning inför en utbildning som distributionselektriker, eftersom det inte finns arbeten för alla nyutbildade installationselektriker.

(Tro inte ett ord på vad fulmedia, fulpolitiker eller fula företag påstår om arbetsmarknaden! Arbetslösheten ökar även för elektriker. Facken, politikerna och företagen lyfter inte ett finger för de arbetslösa. De vill alla ha hög arbetslöshet och folket stödjer det, märkligt nog ... i vart fall tills de blir arbetslösa själva, kanske?)

Min grupp hade två män som var väldigt manschauvinistiska och drack kopiösa mängder öl.
Jag säger inte vilka. Jag är inte ute efter dem eller någon annan. Jag vill alla väl.

Vi hade en polack med ganska grava talsvårigheter, en ryss som gillade Navalny och ville tala om svenskt försvar, vilket jag upplyste honom om var extremt olämpligt i dagsläget, samt att vi svenskar GIVETVIS ska tiga om sådant. (En Svensk Tiger) Vi hade även en Göteborgare som hade jobbat i Norge på oljeborrplattform.

Vi hade även en musiker som berättade om hur han varit ordentligt mobbad i sin ungdom och en kvinna. Vi hade en bra arab som lärare, som kallade kablarnas interna snöre för "snorre" och en bra svensk kille som var hans lärarassistent.

Vi hade en arab som var nybörjare på svenska och en f.d. Teliaanställd. Trots alla olikheter fanns det ingen "mobbare" bland oss. Ingen av oss organiserade någon mobbning eller frös ut någon.

Vi utsattes alla för extremt varma baracker. Öppnade man fönsterna på kvällen så blev det svalare, men då blev man extremt myggbiten istället. Detta gjorde att jag valde att sova med stängt fönster och istället dricka ordentligt och svettas, likt ett vietnamesiskt hängbukssvin i tropiskt klimat.

Jag klarade detta relativt väl, eftersom jag varit i tropiskt klimat förr, men självklart så sover man inte toppenbra, oavsett vilket lidande man väljer. Kliande myggbett eller att svettas som ett svin. (Rekommenderar medtaget myggnät för era fönster och att ni bygger en ram som passar just ert fönster om ni ska dit, eller att ni tar med er ett tält med myggnät och sover utomhus!)

Bör Arbetsförmedlingen/staten/skattebetalarna betala för eländet? Ytterst tveksamt. Bättre att de anordnar annat boende i närheten så att eleverna får sova väl.

Det enda som ev. kan kallas "mobbning" var när de båda manschauvinisterna satt på en uteplats och inför två kvinnor, som de förmodligen inte märkte, gaggade så att kvinnorna såg rött, men likväl tror jag inte deras avsikt var att reta just de båda kvinnorna som lyssnade på deras barnsliga konversation.

Någon "mobbning" riktat mot kvinnorna betvivlar jag och jag var inte en del i den konversationen, men satt inuti restaurangen då den pågick, så jag vet inte exakt vad som avhandlades inför kvinnorna som lyssnade på den konversationen.

När jag kom ut ur restaurangen tittade de båda kvinnorna på mig, så jag sade vänligt: "Hej, vilken utbildning går ni". Genast blev jag anklagad av kvinnorna för att snacka chauvinistisk skit.

Jag förnekade direkt min inblandning i detta, samt påtalade att jag suttit inne på restaurangen. De båda chauvinistiska männen erkände direkt och bad om ursäkt direkt. Jag mobbade inte ut männen heller, men tillrättavisade dem. Vi var därefter helt eniga om hur djävla dumt sådant snack är.

Likväl så vet jag inte om det var denna incident, eller någon annan falsk angivelse som ligger till grund för att anklaga mig för "mobbning". Jag är absolut ingen "mobbare". Jag har ofta hjälpt andra som varit mobbade. Evident sanning, som är viktigt för mig, är INGEN mobbning.

Jag och många andra är fullt medvetet utfrysta från arbetsmarknaden, trots vad regeringsformen säger, trots vad sociologer som Roland Paulsen säger.

Vi arbetslösa är mobbade av samhället och myndigheterna. Jag organiserar motstånd mot denna mobbning OCH blir utmobbad av Åsbro kursgårds styrelse, sannolikt p.g.a. falska angivelser.

Är detta en engångsföreteelse? Vad heter de som tog beslutet tillsammans? Berätta gärna mer om era egna erfarenheter från kursgården, eller ställ frågor! Hoppas att ni kan hjälpa mig att nå klarhet.

Vad är problemet du vill diskutera?
Att det var märkliga individer som gick utbildningen?
Att internatet var varmt?
Att några kvinnor antog att ni var chauvinistiska utifrån valet av utbildning?
Citera
2024-08-20, 17:51
Medlem
Förstår inte riktigt vad TS har för problem med en av staten (?) betald utbildning?

Gjorde ett besök på kursgårdens hemsida och fick bilden av en seriös och modern utbildningsplats.

https://www.asbro.se/boende
Ser inget här som liknar det jag anser vara en barack ( min def. tillfälligt boende av enklare karaktär), bilderna visar en fullt normal standard för enklare hotell.

Alla som någon gång har gått någon typ av branschutbildning eller motsvarande har ju träffad på ett antal mer eller mindre udda figurer. Har man lite social kompetens så märker man snart vilka man kan umgås med och vad man bör diskutera. Framförallt när man stöter på folk med knepiga åsikter brukar det vara enklast att bara nicka och hålla med, leder sällan någonstans att börja argumentera.

Tittade även på Googles recensioner av nämnda anläggning, många verkar nöjda med både utbildningar, mat och boende. Många nämner särskilt den höga klassen på internatet.
Senast redigerad av hedningen001 2024-08-20 kl. 17:58.
Citera
2024-08-30, 12:09
Medlem
martinvaxjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenfylld
Jag antar att du läst igenom din egna text flertalet gånger.

Det är välformulerat och bra styckeindelat.

Men sedan kommer något mellan raderna som är rödflagg och det är hela ingången till ditt problem.
Hur du är utmobbad av kursgården och av samhället?

Liknande texter jag läst kommer från personer med Asperger/Autism alternativt någon som tar tjack eller är full, någon som är skev.
Det är så mycket detaljer i den berättelsen och allt leder fram till en konspiration mot dig.

Ja samhället är förljuget och ja, man skall inte tro på vad media säger om arbetslöshet.
Det här gäller många idag och grattis till den insikten.

Du har alltså blivit anklagad för mobbning, men får inte veta vad det gäller?
Du undrar vad dom heter som tagit detta beslutet?
Du kan väl se vilka som håller i Åsbro kursgård?
Har du ringt och frågat?
Har Åsbro Kursgård kontaktat dig och talat om din påstådda mobbing och på något vis sabbat utbildningen för dig?

Som jag förstår det är kursen även avslutad?

Har du klarat kursen, har du fått ditt intyg eller har du inte klarat kursen och blivit anklagad för mobbing och nu får du inte ut ditt intyg?

Vad är hönan och ägget här?

Spelar det nån roll vad några löst sammansatta idioter på en kursgård "tycker" om dig, eller hur du organiserar dig mot mobbning?

Har du fått ut ditt intyg?

Det kommer ju inte bli något som helst rättsligt efterspel på detta oavsett vad någon "tycker".

När jag läser din text ser jag framför mig en aspig person som har svårt att läsa situationer oavsett om du har gjort 100% rätt i sak, alternativt någon som är hög/full.

Sorry, men hur du skriver ger mig den känslan.

Att du är desperat efter ett arbete förstår jag också 100% och är helt på din sida.

Arbetsmarknaden idag är skev, men din text är också skev.

Tack. Styckeindelning gör det behagligare för många att läsa här på Flashback.

Har inte Asperger/Autism, tar inga droger förutom kaffe och grönt te.

Är inte intresserad av att "doxa" styrelsen på Åsbro kursgård ... än ...

Har e-postat och frågat både kursgården och Arbetsförmedlingen. Får inga svar. De anklagar mig subtilt. Kalla det gaslighting, mobbning eller utfrysning, AV MIG, om du vill! Det är så det känns för mig.

Gick en två-veckors utvärdering, som innehöll utbildning. Antar att kursen pågår nu och att jag är utfryst från den av okänd anledning.

Anser att det INTE spelar någon roll vad kursgårdens styrelse "tycker" om mig personligen, men att det faktiskt har betydelse att de ev. anklagar mig falskt (och fråntar mig utbildningen). Falsk anklagelse/angivelse är olagligt enligt brottsbalken, även om tingsrätter ofta är politiskt korrupta, men i en folkdomstol skulle de åka dit, tror jag.

Det har även en moralisk betydelse att jag försöker stoppa samhällets mobbning av alla arbetslösa, anser jag. Detta visar att jag absolut bryr mig om de som är mobbade, inte enbart tänker på mig själv.

De som röstat för sossar och borgare röstar ju de facto för mobbningen av 7,7 % av individerna i samhället: https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/arbetsmarknad/arbetsloshet/arbetsloshet_1212507.html ... trots att det är lätt att lösa: https://kollega.se/arbetstid/roland-paulsen-bakslag-arbetstidsforkortning

Kursgårdens styrelses lögn har även betydelse för deras själar.

Har inte fått något intyg för utförd utvärdering/utbildning.

Om det blir rättegång för de skyldiga vet jag inte? Har (ännu) inte polisanmält tilltaget. Jag vet inte vad det handlar om, eller vem som påstått vad. Det är därför jag postar här. Tror faktiskt inte det var den arabiske läraren. Han var en mycket trevlig man som jag uppfattar som mycket hederlig.

Vadå "läsa situationer"? Jag fick killarna att be om ursäkt till kvinnorna, samt har inte fryst ut dem för deras misstag.

Att jag gjort 100% rätt i sak betvivlas, ty ingen är perfekt, men någon satans mobbare, vilket kursgården påstår, är jag ABSOLUT INTE!

De ev. "höga/fulla" var enbart två individer i gruppen, på sin fritid dessutom.

Jag har 0 kronor i inkomst idag. Utbildningen hade gett mig typ 3000 i månaden, även om även detta är en mycket snål piss i Nilen av staten till de som går utbildningen som leder till ett mycket tungt och farligt arbete.

Ser inte hur min text är skev, men förklara gärna!
Citera
2024-08-30, 12:15
Medlem
martinvaxjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
I en normal värld, på ett ställe där man inte känner någon i förväg, där man befinner sig för en arbetsmarknadsutbildning, så förekommer inte ordet chauvinistisk

Sorry. Fel valt ord av mig. Jag menar manschauvinism.
Citera
2024-08-30, 12:31
Medlem
martinvaxjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du är jätte-autistisk, och ju fortare du förstår det, desto enklare blir ditt liv.

Släpp dett elände nu och blicka framåt, solen skiner och företagen ropar efter arbetskraft.
Rätt arbetskraft, de som inte "tjafsar", de bryr sig inte vem som har rätt.

Jodå. Solen har jag utnyttjat väl i sommar. :-)

Jag tittar på https://sv.wikipedia.org/wiki/Autismspektrumtillst%C3%A5nd och anser INTE att jag lider av detta. Är mycket social och utåtriktad, samt har ett rikt språk. Har inga problem att ta kontakt med människor. Kan tala inför publik, älskar detta och har arbetat utan problem med detta och som rådgivare. Har många bra vitsord från de kunder jag interagerat med.

Jag önskar sällan tjafs, men vill arbeta enligt konstens alla regler. Politik bedriver jag på min fritid, i mån av tid och energi. Jag vilar både genom meditation och sömn. Har därför mycket energi och jag har en frihet som ovälkommet stor, medan andra upplever att de jobbar ihjäl sig och är slavar under skuldfällan. Jag försöker rädda även dem, men de är oftast inte upplystanog för att kunna förstå det.

Om företagen "ropar efter arbetskraft" så låg inte arbetslösheten på 7,7%. Om du missat det så befinner vi oss i en lågkonjunktur. Alla är eniga överallt om detta. No tjafs, liksom.

Jag vet bara en sak att jag ingenting vet. Jag kan enbart tro saker med evidens och sanna argument som grund. Alla får tro exakt vad de vill. Inget tjafs där heller.
Citera
2024-09-25, 17:27
Medlem
martinvaxjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Förstår inte riktigt vad TS har för problem med en av staten (?) betald utbildning?

Gjorde ett besök på kursgårdens hemsida och fick bilden av en seriös och modern utbildningsplats.

https://www.asbro.se/boende
Ser inget här som liknar det jag anser vara en barack ( min def. tillfälligt boende av enklare karaktär), bilderna visar en fullt normal standard för enklare hotell.

Alla som någon gång har gått någon typ av branschutbildning eller motsvarande har ju träffad på ett antal mer eller mindre udda figurer. Har man lite social kompetens så märker man snart vilka man kan umgås med och vad man bör diskutera. Framförallt när man stöter på folk med knepiga åsikter brukar det vara enklast att bara nicka och hålla med, leder sällan någonstans att börja argumentera.

Tittade även på Googles recensioner av nämnda anläggning, många verkar nöjda med både utbildningar, mat och boende. Många nämner särskilt den höga klassen på internatet.

Hoppas verkligen att du inte tar beslut om olika saker baserat på ett snabbt intryck från webbdesigners arbete!

Önskar dig även ökad insikt om främmande krigförande makts "Google", innan du letar alternativ! https://stallman.org/google.html

Visst. Om "normal standard" innebär att man svettas som en gris eller vaknar full med myggbett, så är den standarden i så fall "normal", annars inte.

Ditt tips om :

Citat:
"Framförallt när man stöter på folk med knepiga åsikter brukar det vara enklast att bara nicka och hålla med"

... står i strid med den gamla soldathandboken som menar att vi skall:

Citat:
"Ta gärna initiativ till diskussion bland kamraterna om vilken kvalitet som finns på olika uppgifter eller information som cirkulerar."

Googles recensioner av nämnda mygginfesterade anläggning vet jag ingenting om, men det är förmodligen en del i kursgårdens marknadsföring, tror jag.

Man bör kanske inte tro på allt man hör eller läser, kanske särskilt inte från Google?
Citera
2025-04-28, 20:32
Medlem
Hur fungerar det med boende ifall man ska läsa på åsbro? Bor i Gbg och vill gärna behålla min lägenhet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in