2024-08-20, 01:41
Medlem
Håller på att göra research inför en bok som är helt fiktiv och jag undrar hur effektivt det är, om det i boken som är baserad på helt påhittade situationer, blandar klorin och vinäger för att framställa klorgas. Hur är giftigt är det och vilket är det mest effetkiva sättet att framställa så mycket som möjligt av det?

För i boken som jag håller på att skriva på så arbetar jag utifrån premissen att personer som sover göttigött i en 2-våningsvilla blir förgiftade av blandningen av vinäger och klorin så att klorgas framställs.

Men hur mycket i runda slängar skulle man ha och är det ens ett effektivt sätt att ta död på sina romanfigurer med klorgas?
Citera
2024-08-20, 07:20
Medlem
Muppetys avatar
Vinäger är ganska svagt, så det kommer att gå ganska långsamt. Saltsyra ger bättre med gas.

Det är inte så att man dör om man tar ett andetag av den, jag råkade fylla köket med klor en gång, o det sticker tillräckligt i luftrören för att man ska bege sig därifrån. Jag skulle gissa på att man vaknar av den stickande lukten o kan gå ut, om man inte är inlåst.

T.ex. hade vätecyanid varit mer effektivt, nästan luktlöst och mycket giftigare. Dock svårare att få tag i grejer till det.
Citera
2024-08-20, 08:05
Medlem
sommarlovs avatar
Det är amerikanarna som har kapat språket.
Med vinäger menar de oftast ättika.

Vinäger är en smaksättare, ättika rengör.

Men gör inte en så billig lösning som barn kan kopiera och skada sig med, för det är farligt att blanda klorin med syror.

Hitta på en MacGyver-lösning, något som låter möjligt men är ofarligt.
Skriv att någon blandar rivna gurkskal med vanligt koksalt, natriumklorid, och pga gurkans höga vattenhalt frigörs klorgas.
Varsågod.
Citera
2024-08-20, 12:26
Medlem
Det är ett dåligt sätt att döda någon oavsett. Har blandat klorin med rengöringsmedel en gång, och det gör så in i helvete ont att andas in så man söker desperat efter frisk luft. Kolmonoxidförgiftning är bättre.
Citera
2024-08-20, 22:10
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Skulle rensa ur en tvättmaskin inför en flytt en gång. Tog en halv veckotablett poolklor (kalciumhypoklorit) och malde den och hävde in i maskinen och drog ett nittioprogram. Ingen syra.

Efter en stund känner jag hur det börjar lukta klor och när jag kommer in i tvättstugan är golvet grönt av den tunga klorgasen som ligger som ett lager längs det. Syran fanns nog i bakteriebeläggningen i tvättmaskinen. Som tur var var det ett trappsteg ned till tvättstugegolvet.

Fick såklart utrymma huset och vädra som fan, och paniktömma maskinen. Andningssvårigheter, givetvis.

Vad vill jag säga med det här? Klorgasen som du gör på nedre plan kommer inte med enkelhet upp till plan två utan hjälp.

Använd istället en massa aluminiumfolie i ett badkar med lut och ett tänt ljus på i andra våningen. Vätgasen strömmar uppåt i huset och tillslut når man kritisk koncentration vid ljuset och hela huset exploderar i en knallgasexplosion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in