• 1
  • 2
2024-08-19, 23:28
Medlem
stolenChevys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Kör på, de gjorde man ju själv vid den åldern, sen är de inga stora summor heller de handlar om.

Jawohl. Klart grabben ska ha bil.
Citera
2024-08-20, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Tycker absolut att det kan vara okej att låna till en bil men i din ålder kanske du inte ska bränna alla pengarna på bilen, du ska ju ha råd med annat också så satsa på en lite billigare. Jag skulle rekommendera typ den här: https://www.blocket.se/annons/1400997530 är nedsatt pris dessutom så den kostar bara 35.000kr. Grymt skön bil att köra och som du säker vet tillverkar BMW inte skit.

Dom 10.000kr du får över använder du till att rekonditionera bilen, du kommer vara kungen mannen!
BMW är extremt dyra att laga och underhålla. Förr var kvalitén bra men idag är det så mycket plast att vissa mekaniker inte ens vill ta i dem med tång då allt pajar man tar på.
Du länkar till en bil med kamkedjeras så den lär ha 100 andra problem också så reparationerna kommer nog landa på över 100k därav det billiga priset.
https://www.youtube.com/watch?v=I95LurFYbtg

EDIT: köp en bil du kan laga enkelt själv till ett billigt pris för att hålla ned kostnaderna en bmw är ett hemskt val för det.
Citera
2024-08-20, 11:20
Medlem
tomatlarss avatar
Måste du ha bil låna pengarna av en släkting annars vänta tills du har job och spara så mycket som går så har du snart råd med bilen.

Jag köpte min första bil för ca 40k vid 19 års ålder jag sparade till den.
Citera
2024-08-20, 12:15
Efterblivet.
Har man inte råd med en bil för 40k ska man inte äga en bil. Du får lov att spara tills du har 50k, då har du 10k buffert när skrothögen brakar ihop också.
Aldrig förstått mig på folk som lånar pengar för småsummor, har man inte råd ska man inte äga heller.
Citera
2024-08-20, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fd.Spermie
Efterblivet.
Har man inte råd med en bil för 40k ska man inte äga en bil. Du får lov att spara tills du har 50k, då har du 10k buffert när skrothögen brakar ihop också.
Aldrig förstått mig på folk som lånar pengar för småsummor, har man inte råd ska man inte äga heller.

Får du ditt första jobb efter gymnasiet som kräver bil så kan det vara motiverat med ett mindre billån (som betalas av i rask takt alltefter lönen kommer in)
Citera
2024-08-20, 16:14
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Får du ditt första jobb efter gymnasiet som kräver bil så kan det vara motiverat med ett mindre billån (som betalas av i rask takt alltefter lönen kommer in)
Ja kanske om du jobbar tre mil från hemmet.
Har man just gått ut gymnasiet bor man antagligen hemma, du kan i stortsett spara 100% av din lön.
På två månader har du sparat ihop till en vettig förstabil, utan dyra räntor. Dumt att sätta sig i träsket det första man gör, en 18årings hjärna är som ett ekollon.
Citera
2024-08-20, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fd.Spermie
Ja kanske om du jobbar tre mil från hemmet.
Har man just gått ut gymnasiet bor man antagligen hemma, du kan i stortsett spara 100% av din lön.
På två månader har du sparat ihop till en vettig förstabil, utan dyra räntor. Dumt att sätta sig i träsket det första man gör, en 18årings hjärna är som ett ekollon.

Eller att jobbet kräver bil, för att utföra jobbet och arbetsplatsen inte står för den kostnaden, många enklare jobb har det som krav. egen bil.
Citera
2024-08-20, 16:28
Medlem
Köp nått billigt bara....min första bil en bubbla kostade 500kr 1974
Citera
2024-08-20, 17:48
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smirnoff42
Tjena gott folk! Går sista året nu i skolan och är väldigt fundersam över att skaffa bil. Förstår att första bilen ej ska vara det finaste, men är lite småsugen på era tankar angående bil lån vid denna ålder.

Jobbar cirka 2-3 om inte mer dagar i veckan, snittar runt 700kr per dag samt CSN vid slutet av månaden vilket är en extra 1250kr. Detta i sig själv är ju inte exakt det smartaste, men då det är 10 månader kvar av skolan så har jag tänkt att dra ut lånet till 2-3 år så att jag kan betala av den månadsvis i 10 månader och sedan när jag får jobb betala av den iförväg så fort som möjligt, har garanterat jobb och blir runt 25-28K brutto efter skolan.

Funderar på att ta ut ett bil lån på cirka 44,000kr
Månadskostnad: 1856kr/mån, Totalt avbetalat efter 3 år är: 66816 kr

Vad är era tankar angående detta? Är det klokt? Finns det något mer jag bör tänka mig efter, såsom dolda avgifter eller någonting jag ej tänkt efter? Hojta gärna till, puss o kram!
Om du vill låna en bil så är det väl bättre om du frågar ägaren än att fråga de andra särskrivarna på flashback va.
Citera
2024-08-20, 18:10
Medlem
Underhåll, skatt och försäkring tillkommer ju också.
Citera
2024-08-20, 18:58
Citat:
Ursprungligen postat av Smirnoff42
Tjena gott folk! Går sista året nu i skolan och är väldigt fundersam över att skaffa bil. Förstår att första bilen ej ska vara det finaste, men är lite småsugen på era tankar angående bil lån vid denna ålder.

Jobbar cirka 2-3 om inte mer dagar i veckan, snittar runt 700kr per dag samt CSN vid slutet av månaden vilket är en extra 1250kr. Detta i sig själv är ju inte exakt det smartaste, men då det är 10 månader kvar av skolan så har jag tänkt att dra ut lånet till 2-3 år så att jag kan betala av den månadsvis i 10 månader och sedan när jag får jobb betala av den iförväg så fort som möjligt, har garanterat jobb och blir runt 25-28K brutto efter skolan.

Funderar på att ta ut ett bil lån på cirka 44,000kr
Månadskostnad: 1856kr/mån, Totalt avbetalat efter 3 år är: 66816 kr

Vad är era tankar angående detta? Är det klokt? Finns det något mer jag bör tänka mig efter, såsom dolda avgifter eller någonting jag ej tänkt efter? Hojta gärna till, puss o kram!
Vaddå snittar 7000kr om dagen? Du tjänar inte 7000kr på en dag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in