2024-09-14, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Oavsett ålder så måste vi bort från det mycket märkliga tillstånd vi befinner oss i. Att låna och slösa pengar belönas med sänkt skatt. Att spara och vara förnuftig bestraffas med höjd skatt.

Om någon kan förklara logiken i det hela så försök gärna.
Jag håller med dig helt, men för info:

Logiken är:
Inga konsumenter = inga producenter = ingen produktion

Det kommer av keynesianismen för att lösa den stora depressionen 1929 som bidrog till förutsättningarna för andra katastrofer som andra världskriget och holodomor. Man vill inte att hoarders stoppar pengar i madrassen.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2024-09-14 kl. 16:06.
Citera
2024-09-14, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Jag håller med dig helt, men för info:

Logiken är:
Inga konsumenter = inga producenter = ingen produktion

Det kommer av keynesianismen för att lösa den stora depressionen 1929 som bidrog till förutsättningarna för andra katastrofer som andra världskriget och holodomor. Man vill inte att hoarders stoppar pengar i madrassen.

Det är nog det minsta bekymret vi har i dagsläget. Folk konsumerar till den så milda grad att de lånar miljard efter miljard vilket har medfört att det svenska folket är skuldsatt upp över öronen.

Det värsta är att folket har lånat till totalt improduktiva saker d.v.s bostäder. Bostäders exportvärde är 0,0. Folk har låst upp förmögenheten i något som inte är till gagn för samhället och det med politikernas goda minne.

Folk ska bo i stengrottor men äga buntar med aktier i värdefulla exportbolag, nåja. Det borde vara det ekonomiska rättesnöret och det är åt det hållet avdragsmöjligheterna borde riktas.
Citera
2024-09-25, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knegare
Av ren nyfikenhet, resonerar du likadant när det gäller Rot/Rut-avdraget?
Att det är en affär mellan två parter och inte något övriga skattebetalare ska subventionera?

Ränteavdrag har vi haft sedan 70-talet, långt mycket gynsammare än de är idag, och långt innan bostadspriserna stack iväg. Att bostäder blivit dyrt beror nog på flera olika saker som tex att folk idag väljer att betala dyrt för att fly/flytta från invandrare och brottslighet (även om de aldrig skulle säga det högt), samt att idag byggs många hus mer unika och exklusiva än på 70-talet.

Även om det här förslaget inte drabbar mig personligen är jag motståndare till det då det blir som en skattehöjning, på samma vis som när nuvarande regering skrotade bonus på elbilar men behöll malusdelen.
Sverige blöder ut pengar på människor som kommit hit genom en i många år förd huvudlös politik, detta ska betalas nu.....

Ja, bort med rut/rot.
Citera
2024-09-25, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Jag undrar genuint hur du tänker här? Om man tar bort ränteavdraget på 30% och priserna därmed justeras ned för att motsvara ungefär samma månadskostnad som innan ränteavdraget togs bort så kommer dom fortfarande var precis lika svåruppnåeliga för kommande generationer. Dom ända ordentliga förlorarna är väl dom som i närtid köpt en bostad efter att avdraget tas bort.

Bostäder är så fruktansvärt dyra i Sverige för att vi framförallt haft men till stor del fortfarande har en extremt dysfunktionell marknad för hyreslägenheter. Ingen tar lån upp över öronen för att det är kul och utan för att alternativet är att vänta 15 år på en chans till ett hyreskontrakt, alternativt bo asdyrt i tredjehand och där man tvingas flytta en gång i kvartalet. Vilket är outhärdligt för unga och helt omöjligt för barnfamiljer där barnen behöver trygghet och närhet tlll samma skola. I de flesta civiliserade länder och även i de flesta stora städer går det att hitta en hyreslägenhet i ens prisklass om inte på dagen, så åtminstone i närtid.
Du har rätt, att typ en miljon nya svenskar kommit till Sverige på kort tid och som dessutom mestadels bor hyreslägenhet och har förtur till hyreslägenheter har tvingat vanliga svenskar att köpa sin bostad.
Staten bör ta bort rut/rot och ränteavdrag och satsa på att bygga hyreslägenheter.
Citera
2024-09-27, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
perfekt jag tar gärna bort fåmansbolagsreglerna, det innebär att jag kan strunta ta ut lön och dela ut allt.

Skärp dig och läs på varför dessa regler skapades....
Skärp dig själv, skall kapitalister kunna tjäna på skattesystemet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in