2024-08-17, 22:25
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Sängbranchen känns som värsta bluffstället. Att man riskerar att bli lurad innan man ens stiger innanför dörrarna på en säng-butik utgår jag ifrån. Gissningsvis har de som jobbar där provision och försöker så klart hellre sälja en säng för 150k, än för 15k till dig. Det enda man som kund kan göra är att provligga några minuter för att försöka skapa sig en känsla av om produkten är bra eller inte. Hur väl den bibehåller samma känsla om 1 månad, 1 år, eller 3 år har man ingen aning om. Om stålet i fjädrarna är svenskt av bästa kvalitet (som försäljaren påstår) kan man inte kolla, etc, etc. Om något blir fel är det ett jävla bök att släpa tillbaka produkten till försäljaren. Nästan totalt meningslöst att läsa på deras hemsidor då information om sängar allt är varianter på samma värsta försäljningstext "utmärkt komfort med följsamhet och styrka så du kan sova avslappnat och vakna utvilad år efter år, bla bla".

Funderingar?
Hur ska man göra för att inte bli lurad i en sängbutik?
Vilka sängbutiker är bra generellt?
Sova-butikerna verkar störst, är dom bra?
Sen finns en som heter Kungsängen, hur är de?
Är det någon som jobbat i en sängbutik om kan ge lite inside-info?
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2024-08-17 kl. 22:30.
Citera
2024-08-17, 22:30
Medlem
KlasLunds avatar
Ikea har ett ganska bra erbjudande som dom kallar "sova på saken garanti", det kanske är något för dig? Du får då byta sängen inom 90dagar om du är missnöjd.
Läser man recensionerna på Ikeas olika sängar så verkar de helt klart bra och definitivt prisvärda.

Själv har jag en Hästens 2000t som jag är nöjd med men den är ju inte för vem som helst.
Citera
2024-08-17, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Sängbranchen känns som värsta bluffstället. Att man riskerar att bli lurad innan man ens stiger innanför dörrarna på en säng-butik utgår jag ifrån. Gissningsvis har de som jobbar där provision och försöker så klart hellre sälja en säng för 150k, än för 15k till dig. Det enda man som kund kan göra är att provligga några minuter för att försöka skapa sig en känsla av om produkten är bra eller inte. Hur väl den bibehåller samma känsla om 1 månad, 1 år, eller 3 år har man ingen aning om. Om stålet i fjädrarna är svenskt av bästa kvalitet (som försäljaren påstår) kan man inte kolla, etc, etc. Om något blir fel är det ett jävla bök att släpa tillbaka produkten till försäljaren. Nästan totalt meningslöst att läsa på deras hemsidor då information om sängar allt är varianter på samma värsta försäljningstext "utmärkt komfort med följsamhet och styrka så du kan sova avslappnat och vakna utvilad år efter år, bla bla".

Funderingar?
Hur ska man göra för att inte bli lurad i en sängbutik?
Vilka sängbutiker är bra generellt?
Sova-butikerna verkar störst, är dom bra?
Sen finns en som heter Kungsängen, hur är de?
Är det någon som jobbat i en sängbutik om kan ge lite inside-info?

är det för dig eller för 2 personer
Citera
2024-08-17, 23:09
Medlem
Jofs avatar
Finns många tester av sängar.

Men svårt att bilda sig en egen uppfattning.
Plötsligt stora rabatter. Verkar vara stora marginaler.

Egen erfarenhet. Prutade några tusen. Det gick direkt.
Sova. 30 tusen kronors sängar. Höj och sänkbara.
Tre stycken. Mekaniken gick sönder på två. Sova ville ha massa foton. Sen ville dom inte laga utan sa att jag skulle laga dom själv.
Efter månader av tjat skickade dom reparatör som bytte mekaniken på båda.
Mycket dåligt alltså.

Sängarna är nu u.a. Bekväma.
Noterade för sent att träbottnen inte är gediget trä, utan limmat. Luktar ibland illa från det. Formaldehyd antagligen. Finns gränsvärden visserligen.
Värt att kolla alltså.
Misstänker att alla har fuskträ i bottnarna.
Citera
2024-08-17, 23:40
Medlem
När jag skulle köpa ny säng gick jag in till en stor affär med sängar, minns inte vad de heter.
Det kom fram en kille till mig direkt och frågade vad jag önskade? Jag ska titta på ny säng, sa jag. Hur mycket ska den kosta, frågade han? Ingen aning, svarade jag. Hur mycket pengar har du, frågade han? Jag börjar med att titta på vad ni har, sa jag.
Citera
2024-08-18, 09:19
Moderator
Gromguttens avatar

Företagsskvaller -> Bostad, hem och trädgård/inredning

/Mod
Citera
2024-08-18, 09:47
Medlem
Jag har helt skippat fysiska butiker, senaste sängen köptes från
https://www.bedrenaetter.se/

Fritt lämna tillbaka eller byta inom 100 dagar med fri frakt, så man har gott om tid prova.

Bra support & bra priser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in