2024-08-16, 18:29
Medlem
QP Cheeses avatar
Något helt extremt irriterande hände för en stund sedan, jag har ett trådlöst tangentbord som låg på soffan när mitt barn kom som en raket och landade på tangentbordet. Ingen fara med det MEN, nu läser datahelvetet upp allt jag trycker på med nån kinesisk brytning. Varenda tangent, varenda tryck, ny flik, you name it. Så kommer det en kinesjävel och läser upp högt och tydligt vad jag gör på skärmen. Förbannat irriterande.

Jag har naturligtvis kollat inställningar och googlat på tangentbordsgenvägar osv men får ingen klarhet på hur fan det har gått till, vad min lille terrorist lyckats komma åt.

Operativet är Linux Mint och tangentbordet är ett Logitech K400.

Nån som har någon som helst aning?
Citera
2024-08-16, 19:02
Medlem
Prova preferences, accessability och screen reader däri. Bör väl vara en 0-a.
Citera
2024-08-16, 19:37
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Prova preferences, accessability och screen reader däri. Bör väl vara en 0-a.

Grymt. Var inte helt lätt att hitta då översättningarna ibland är sådär. Tack.
Citera
2024-08-16, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
Grymt. Var inte helt lätt att hitta då översättningarna ibland är sådär. Tack.

Anytime.
Well. Ett tips kan ju vara att iaf leta rätt på vart man ändrar språk. Färre som använder Linux än Windows redan från början, och därmed färre som kan ge svar. Onödigt att ge sig extra handikapp genom att köra på ett minoritetsspråk som Svenska.
Och som du säger, om översättningarna redan är "så-där", så...
Däremot får man mecka lite om man vill engelska som språk, men allt annat svenskifierat.
Citera
2024-08-16, 20:13
Medlem
Citat:
Anytime.
Well. Ett tips kan ju vara att iaf leta rätt på vart man ändrar språk. Färre som använder Linux än Windows redan från början, och därmed färre som kan ge svar. Onödigt att ge sig extra handikapp genom att köra på ett minoritetsspråk som Svenska.
Och som du säger, om översättningarna redan är "så-där", så...
Däremot får man mecka lite om man vill engelska som språk, men allt annat svenskifierat.

Bra svar. Just därför har jag allt på engelska, från mobil till datorn.

Skulle lägga till om man vill ha riktigt bra svar begränsar man svaren till Indien. Inte så lätt längre utan vpn.
Citera
2024-08-17, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Bredyxa
Skulle lägga till om man vill ha riktigt bra svar begränsar man svaren till Indien. Inte så lätt längre utan vpn.

Mm, hur tänker du?
Om jag tolkar dig rätt, så kan du göra det i duckduckgo, där kan man välja i vilken region man vill söka. Är det nåt sånt du menar?
Citera
2024-08-17, 14:27
Medlem
Citat:
Mm, hur tänker du?
Om jag tolkar dig rätt, så kan du göra det i duckduckgo, där kan man välja i vilken region man vill söka. Är det nåt sånt du menar?

När du väljer sök region på duckduckgo, så söker den verkligen den regionen.
Det gjorde Google också för många år sen. Men inte längre, du visserligen välja typ Indien. Men eftersom du är i tex Sverige ger den dej främst svar från Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in