2024-08-16, 16:18
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Alla räkningar är från när personen var vid liv. Alla räkningar hade samma tidsdatum.
Hallon och Telenor skrev bort dessa räkningar ändå.
Telia gör det inte.

Jag har haft både Telenor och Telia. Om jag inte minns fel fakturerar Telenor och många andra en månad i förväg medan Telia fakturerar i efterhand. En augustifaktura hos Telenor innehåller betalning för nästa månad, dvs. september medan en augustifaktura från Telia innehåller betalning för augusti. Därmed är det ganska givet att ett dödsbo inte ska betala en månad i förväg hos Telenor medan dödsboet givetvis ska betala för den gångna månaden som den döda har utnyttjat.

Kolla fakturorna så ser du detta.
Citera
2024-08-16, 16:31
  #38
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Jag förstår helt resonemanget med att skulder ska betalas om pengar finns på personen som dragit på sig skulderna.
Det jag stör mig på att skulden drivs på trotts att personen är död. Den ska åtminstone bli liggande tills anhöriga har tid och ork att ta tag i det. Det är därför jag kallar Telia för svin. De borde ha bättre rutiner för när någon dör än att helt enkelt låta tåget gå som vanligt.
Det faktum att konkurrensen gör det motsatta lämnar en extremt dålig eftersmak oavsett hur juridiskt rätt de har.

Ja, när jag pratade med Telia så sa det att skulden kommer att gå vidare med större krav om den inte betalas i tid.

Jo, så blir det ju självklart, men om du visar god vilja och betalar kan de stryka bort påminnelseavgiften, om det blev sent.

Och som andra har sagt bör du gå till banken och ta hjälp. Eller anlita jurist, begravningsbyrån kan hänvisa. Kostar en slant men kan vara värt för att slippa.
Citera
2024-08-16, 16:33
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
En nära anhörig dog nyligen, håller på att säga upp alla dennas abonnemang. Denna hade tecknat lite av varje både hos Hallon, Telenor och Telia.
Både Hallon och Telenor säger att alla räkningar blir preskriberat direkt och faller bort helt.
Telia däremot kräver att vi anhöriga betalar alla kvarstående räkningar på personen.

Först så trodde jag att det var en support som inte visste vad han snackade om, så jag väntade lite och ringde Telia igen, men fick samma skit bekräftat, jag ska betala alla kvarstående räkningar annars går de vidare till kronofogden.
Detta är alltså 3 företag som ska tävla mot varandra med att vara bäst, men nu framstår Telia verkligen som riktigt giriga fanskap.

Någon med erfarenhet?


Ruttet av Telia. Men det är inte ni arvingar som skall betala Felia, det är dödsboet.
Citera
2024-08-16, 16:35
  #40
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Jag förstår helt resonemanget med att skulder ska betalas om pengar finns på personen som dragit på sig skulderna.
Det jag stör mig på att skulden drivs på trotts att personen är död. Den ska åtminstone bli liggande tills anhöriga har tid och ork att ta tag i det. Det är därför jag kallar Telia för svin. De borde ha bättre rutiner för när någon dör än att helt enkelt låta tåget gå som vanligt.
Det faktum att konkurrensen gör det motsatta lämnar en extremt dålig eftersmak oavsett hur juridiskt rätt de har.

Ja, när jag pratade med Telia så sa det att skulden kommer att gå vidare med större krav om den inte betalas i tid.
Och när anser sig anhöriga ha tid/ork att ta tag i det? Nästa vecka? Nästa månad? Nästa år? Hör du inte hur orimligt det låter.

Självklart ska den som har hand om dödsboet betala de räkningar som finns och det bör ske omgående för att inte riskera att öka skulderna. Detta kan vara en anhörig eller, om ni nu inte har tid och ork, någon annan exempelvis en jurist. Denna person får en fullmakt och kan därför använda sig av dödsboets pengar för att hantera just de ekonomiska åtagandena.

Sluta spy galla och ta ansvar istället - alternativt betala någon för att sköta det (men då minskar också eventuellt arv).
Citera
2024-08-16, 16:53
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Och när anser sig anhöriga ha tid/ork att ta tag i det? Nästa vecka? Nästa månad? Nästa år? Hör du inte hur orimligt det låter.

Självklart ska den som har hand om dödsboet betala de räkningar som finns och det bör ske omgående för att inte riskera att öka skulderna. Detta kan vara en anhörig eller, om ni nu inte har tid och ork, någon annan exempelvis en jurist. Denna person får en fullmakt och kan därför använda sig av dödsboets pengar för att hantera just de ekonomiska åtagandena.

Sluta spy galla och ta ansvar istället - alternativt betala någon för att sköta det (men då minskar också eventuellt arv).

Intressant det där att det inte finns ork och tid att avveckla dödsboet men att ta emot arvet, det orkar man.
Citera
2024-08-16, 16:59
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
En nära anhörig dog nyligen, håller på att säga upp alla dennas abonnemang. Denna hade tecknat lite av varje både hos Hallon, Telenor och Telia.
Både Hallon och Telenor säger att alla räkningar blir preskriberat direkt och faller bort helt.
Telia däremot kräver att vi anhöriga betalar alla kvarstående räkningar på personen.

Först så trodde jag att det var en support som inte visste vad han snackade om, så jag väntade lite och ringde Telia igen, men fick samma skit bekräftat, jag ska betala alla kvarstående räkningar annars går de vidare till kronofogden.
Detta är alltså 3 företag som ska tävla mot varandra med att vara bäst, men nu framstår Telia verkligen som riktigt giriga fanskap.

Någon med erfarenhet?

Har också dåliga erfarenheter av Telia, betalade för en tjänst jag inte använde och Telia vägrade återbetalning. Hade varit kund hos Telia i 20 år. Betalade för tjänsten sen använde jag den aldrig helt enkelt och ville ha pengarna tillbaka då den inte motsvarade förväntningarna alls.

I vilket fall bytte jag bort från Telia därefter.
Citera
2024-08-16, 17:14
  #43
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porrskadadalfa
Har också dåliga erfarenheter av Telia, betalade för en tjänst jag inte använde och Telia vägrade återbetalning. Hade varit kund hos Telia i 20 år. Betalade för tjänsten sen använde jag den aldrig helt enkelt och ville ha pengarna tillbaka då den inte motsvarade förväntningarna alls.

I vilket fall bytte jag bort från Telia därefter.
Hur lång tid det än gått sitter väl det kvar i väggarna hos Telia att de har sitt ursprung i en myndighet. Ränderna går aldrig ur helt på gott och ont. De lär aldrig bli smidiga men en viss pålitlighet kan man hoppas på.
Citera
2024-08-16, 17:53
  #44
Bannlyst
Be Telia fara åt helvete. Dödsbon är egen juridisk person, ni har inget betal ansvar som anhörig.

Har inte varit kund hos Telia sedan skiten hette televerket och tog ocker priser för att ringa rikssamtal.

Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
En nära anhörig dog nyligen, håller på att säga upp alla dennas abonnemang. Denna hade tecknat lite av varje både hos Hallon, Telenor och Telia.
Både Hallon och Telenor säger att alla räkningar blir preskriberat direkt och faller bort helt.
Telia däremot kräver att vi anhöriga betalar alla kvarstående räkningar på personen.

Först så trodde jag att det var en support som inte visste vad han snackade om, så jag väntade lite och ringde Telia igen, men fick samma skit bekräftat, jag ska betala alla kvarstående räkningar annars går de vidare till kronofogden.
Detta är alltså 3 företag som ska tävla mot varandra med att vara bäst, men nu framstår Telia verkligen som riktigt giriga fanskap.

Någon med erfarenhet?
Citera
2024-08-16, 17:53
  #45
Moderator
Chantres avatar
Nätverk och datorkommunikation --> Telefoni: operatörer
/Moderator
Citera
2024-08-16, 18:13
  #46
Medlem
Det var då ett helvetes gnäll på TS och spyr galla på Telia så gör helt rätt..

Hur mycket pengar tror TS det kan handla om per år om Telia skulle efterskänka alla räkningar i dödsbon…?

Har du tid att sitta här och gaffla så har du TS ta mig fan tid att ta tag i problemet. Det enklaste är att be om anstånd hos Telia, det har de aldrig nekat mig om man förklarat läget med t ex dödsfall etc.

När min mor gick bort så var det inga som helst problem att få Telia att fimpa alla krav på henne från datum för frånfället.
Citera
2024-08-16, 18:16
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Det är svinigt för situationen är redan svår för en anhörig när någon nära dör. Man ska inte bli belastad mer än nödvändigt.
Personen är död och kan inte betala räkningarna så dessa räkningar blir bara större och större om vi inte tar hand om dem. Det är alltså vi som belastas även om varan rent juridiskt har konsumerats.
Så nej jag står kvar att Telia är avskum i detta fall när övriga konkurrenten gör motsatsen. Det finns en skör etisk gräns när det gäller att driva in pengar på någons död.

Var för andra skulder anser du att ett dödsbo inte ska vara ansvarig som någon dragit på sig medans hen lever?

Hyra måste man betala fastän en person dör. Man måste säga upp den och betala hyra under uppsägningstiden. Man måste helt enkelt betala tills kontraktsperioden är uppfylld.

Säg att din nära anhöriga hade tecknat ett bundet abonnemang på någon tjänst som ju kan sträcka sig ganska länge om det är nytecknat (24 månader är ju max). Då får ju dödsboet se till att betala eller lösa ut det.
https://lawline.se/answers/mojligheter-att-avsluta-ett-mobilabonnemang-da-abonnenten-avlidit

Du tycker det är jobbigt att betala räkningar. Vilken sopa till snöflinga du är.
Citera
2024-08-16, 19:03
  #48
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoix
Telia är nästan statligt ägt så varför skall jag subventionera din döda släktings räkning?
Strikt sett har du kanske en poäng, men läs vad du själv skrev och lyssna på hur det låter... inte konstigt att folk i andra länder ser svenskar som kallblodiga utomjordingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in