2024-08-16, 14:28
Medlem
Hej, Jag och mina kompisar spelar pingis på fritiden och det skulle vara kul att föra någon form av leaderboard. Problemet är bara att vi alla är på olika nivåer och det känns orättvist att den bästa får lika många poäng om den vinner mot den sämsta. Är det någon som har tips på hur man kan ge ut poängen så det inte blir lika värt för den bästa att vinna mot en som är mycket sämre och att den sämre får mer poäng att vinna mot någon i mitten jämfört om han vinner mot den näst sämsta?
Tex. No1-No9. No1 vinner matchen och får 0.2p
No1-No2. No2 vinner matchen och får 1.1p
No3-No7. No7 vinner matchen och får 1.5p

Kan man göra någon typ av uträkning hur mycket varje spelare får för vunna matcher så det blir jämnt?
Hoppas ni förstår hur jag menar och tackar i förväg för svar.
Citera
2024-08-16, 14:51
Medlem
GregerMedeltids avatar
Blir det inte meningslöst om det är viktat så att det är "rättvist"? Efter tillräckligt lång tid borde ju alla spelare närma sig samma poäng.

Om ni vill ha ett system där ni kan se hur ni är rankade inbördes så kan ni ju använda någon form av rankingsystem liknande det som schackspelare använder:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elo-rating
Citera
2024-08-16, 14:53
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11robin
Hej, Jag och mina kompisar spelar pingis på fritiden och det skulle vara kul att föra någon form av leaderboard. Problemet är bara att vi alla är på olika nivåer och det känns orättvist att den bästa får lika många poäng om den vinner mot den sämsta. Är det någon som har tips på hur man kan ge ut poängen så det inte blir lika värt för den bästa att vinna mot en som är mycket sämre och att den sämre får mer poäng att vinna mot någon i mitten jämfört om han vinner mot den näst sämsta?

Kan man göra någon typ av uträkning hur mycket varje spelare får för vunna matcher så det blir jämnt?
Snegla på golfens HCP system.
Eller ge 5 fripoäng till den sämre spelaren från start. Sen spelar ni till 11 (som jag har uppfattat pingpong). Justera fripoängen upp/ner efter behov tills jämvikt uppstår. Matematiken bakom får någon annan bjuda på.
Citera
2024-08-16, 15:07
Medlem
Millediablos avatar
Tokig idé, ge handikapp som i golf istället. Nr 1 har 0p d.v.s startar på 0 och måste vinna 11 bollar för setvinst. Den sämste kanske ska starta med 7 poäng och behöver då endast 4 bollar för att vinna ett set över Nr 1.
Bättre utslag enligt mig och lättare att hålla reda på.
Så ge sämre spelare ett bollhandikapp istället utefter deras förmåga och justera detta efter varje match.

Exempel Nr 1 har 0p och Nr 2 har 2p när matchen börjar. Slutar matchen 11-9, 11-9, 11-9 till Nr 1 behåller Nr 2 sitt 2 poängs försprång, blir det sämre så ger man spelare 2 ytterligare 1 poängs handikapp.

Möts spelare 5 och 7 med handikappen 3 och 5 så är skillnaden 2 poäng, vid 11-9 blir deras bollhandikapp oförändrat annars justerar man åt det håll resultatatet blir. Viktigt ett handikapp bör i princip aldrig höjas efter enstaka matcher.

Spela minst 3 set bäst till 11 för högre varians.

Edit räkna Nr 1 som 0 och vid 3 set först till 11 är det 33 som max i handikapp. Då är man så dålig att man inte förmodas vinna en enda boll mot den bäste.
Senast redigerad av Millediablo 2024-08-16 kl. 15:10.
Citera
2024-08-16, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Tokig idé, ge handikapp som i golf istället. Nr 1 har 0p d.v.s startar på 0 och måste vinna 11 bollar för setvinst. Den sämste kanske ska starta med 7 poäng och behöver då endast 4 bollar för att vinna ett set över Nr 1.
Bättre utslag enligt mig och lättare att hålla reda på.
Så ge sämre spelare ett bollhandikapp istället utefter deras förmåga och justera detta efter varje match.

Exempel Nr 1 har 0p och Nr 2 har 2p när matchen börjar. Slutar matchen 11-9, 11-9, 11-9 till Nr 1 behåller Nr 2 sitt 2 poängs försprång, blir det sämre så ger man spelare 2 ytterligare 1 poängs handikapp.

Möts spelare 5 och 7 med handikappen 3 och 5 så är skillnaden 2 poäng, vid 11-9 blir deras bollhandikapp oförändrat annars justerar man åt det håll resultatatet blir. Viktigt ett handikapp bör i princip aldrig höjas efter enstaka matcher.

Spela minst 3 set bäst till 11 för högre varians.

Edit räkna Nr 1 som 0 och vid 3 set först till 11 är det 33 som max i handikapp. Då är man så dålig att man inte förmodas vinna en enda boll mot den bäste.
33 i handikapp vid 3 set till 11?
Då har han ju vunnit utan att spela…

Kan ju inte ha högre än 10 i handikapp i ett set. Han har ju setboll direkt…
Citera
2024-08-16, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 11robin

Ni skulle kunna göra så att det beror på hur ofta man vinner hur mycket poäng man får så brukar en vinna varanan match så får han 1 poäng av att vinna en match, brukar någon vinna var tredje match så får han 1,5 poäng efter varje vinst. Så för varje match som någon förlorar innan dem vinner en så får dem 0, 5 poäng mer. Om någon vinner två matcher i rad och sedan förlorar en så får denna 3/4 poäng och vinner någon 3 gånger i rad och sedan förlorar en så får denna 4/6 poäng och vinner någon 4 gånger och sedan förlorar en så får denna 5/8 poäng ocskå fortsätter det med detta mönster.
Citera
2024-08-16, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Snegla på golfens HCP system.
Eller ge 5 fripoäng till den sämre spelaren från start. Sen spelar ni till 11 (som jag har uppfattat pingpong). Justera fripoängen upp/ner efter behov tills jämvikt uppstår. Matematiken bakom får någon annan bjuda på.
Ni kan använda mitt mönster som jag hade för vinna matcher till antal vinna poäng också så om någon vinner varannan poäng mot denna spelare så får den 1 poäng när den får poäng, också vidare i samma mönster som jag skrev i vunna matcher
Citera
2024-08-16, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantfysik1
Ni skulle kunna göra så att det beror på hur ofta man vinner hur mycket poäng man får så brukar en vinna varanan match så får han 1 poäng av att vinna en match, brukar någon vinna var tredje match så får han 1,5 poäng efter varje vinst. Så för varje match som någon förlorar innan dem vinner en så får dem 0, 5 poäng mer. Om någon vinner två matcher i rad och sedan förlorar en så får denna 3/4 poäng och vinner någon 3 gånger i rad och sedan förlorar en så får denna 4/6 poäng och vinner någon 4 gånger och sedan förlorar en så får denna 5/8 poäng ocskå fortsätter det med detta mönster.
Någon kan gärna kolla igenom ifall jag räkna rätt innan dem använder det i sitt poängsystem.
Citera
2024-08-20, 00:32
Medlem
hcp = 11 - snitt[-+diff] per spelad match

dvs:
poängdiffen räknas ut genom just -+diff, dvs förlorar du med 8-11 har du -3 i diff. Vinner du med 11-8 har du 3 i diff.
Vi räknar ut snittet för antal poängdiff för totalt spelade matcher sum([x])/n matcher inför varje match som ska spelas.
Vi räknar ut hcp för varje spelad match och tilldelar hcp inför nästa match.

Så i första matchen blir hcp= 11-sum(l)//len(l) ---> 11- -3 eller 11-3 (beroende på vinst eller förlust med 3)
Andra matchen blir hcp = 11-(sum([-3, 2]/2)
Tredje matchen blir hcp = 11- (sum([-3,2,-6])/3)

Har du många vinster med högt +diff kommer du att få -hcp. Har du förlorat många matcher med hög -diff får du ett högt +hcp. Sedan kan du givetvis sätta avgränsningar så du kan t.ex. aldrig ha mer hcp än t.ex. 9 och du kan heller aldrig få ett lägre hcp än tex. -9.

På det här sättet kan alla mötas, du kan till och med möta VM-mästare när du är komplett nybörjare. HCP kommer att räknas ut dynamiskt, helt beroende på hur spelarna presterar just här och nu.

Vi kan gå ner och göra det här inför varje game om vi så vill. Då får spelarna hcp efter varje set.

(Usräkta mitt pythoniska sätt att skriva, det går snabbare så).
Citera
2024-08-20, 06:52
Moderator
pbos avatar
Fysik, matematik och teknologi --> Matematiska och naturvetenskapliga uppgifter
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem