2024-08-15, 21:18
Medlem
Lång trådstart jag vet.
För några år sedan hoppade jag på CFD handel. Efter att ha gjort en hel del efterforskningar rörande, vad ska man kalla det, investerings plattformen, så skickade jag in en summa pengar och fick en kontaktperson som hjälpte till att komma igång. Gjorde några bra trades likväl som några dåliga, men sen gick det åt skogen. La ner det, svalde förtreten och försökte glömma bort alltihop. Sen hände något konstigt. En dag för snart ett år sen ringde telefonen. En person på bruten engelska ställde frågor om jag hade förlorat pengar på trading. Jag sa nej och la på. Det gick ett tag, och dom ringde igen och nu påstod dom att dom ringde från en myndighet som utreder ekobrott och påstod att jag fallit offer för ett bedrägeri varvid mina satsade pengar inte alls gått till trading utan att dom istället skulle ha investerats i bitcoin av de som jag skickat pengarna till. Det är nu det blir riktigt underligt. Dom som ringer vet hur mycket pengar jag skickat in, mitt inloggnings namn, när tradsen gjordes, mitt namn, adress och epost. Dom påstår att jag kommer få tillbaka pengarna i form av bitcoin. Det har kommit ett mail med en fil som jag inte vågar öppna. Har googlat som fanken men hittar inget om det direkt. Hittar heller inget om den myndighet som dom påstår sig representera.
Är det någon som råkat ut för något liknande? Vad vill dom? Jag utgår från att det är en scam, att någon anställd har sålt uppgifter om folk som förlorat massa pengar. Är bara lite nyfiken på hur det ska gå till.
Citera
2024-08-15, 21:36
Moderator
HelgeBuks avatar
Ja, vad vill dom. Att du ska betala mer pengar så klart.

Som med alla andra bedrägerier ska du helt enkelt bara undvika att svara på deras samtal eller mail.

Och öppna inga filer dom skickar.
Citera
2024-08-16, 01:08
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exotron
Lång trådstart jag vet.
För några år sedan hoppade jag på CFD handel. Efter att ha gjort en hel del efterforskningar rörande, vad ska man kalla det, investerings plattformen, så skickade jag in en summa pengar och fick en kontaktperson som hjälpte till att komma igång. Gjorde några bra trades likväl som några dåliga, men sen gick det åt skogen. La ner det, svalde förtreten och försökte glömma bort alltihop. Sen hände något konstigt. En dag för snart ett år sen ringde telefonen. En person på bruten engelska ställde frågor om jag hade förlorat pengar på trading. Jag sa nej och la på. Det gick ett tag, och dom ringde igen och nu påstod dom att dom ringde från en myndighet som utreder ekobrott och påstod att jag fallit offer för ett bedrägeri varvid mina satsade pengar inte alls gått till trading utan att dom istället skulle ha investerats i bitcoin av de som jag skickat pengarna till. Det är nu det blir riktigt underligt. Dom som ringer vet hur mycket pengar jag skickat in, mitt inloggnings namn, när tradsen gjordes, mitt namn, adress och epost. Dom påstår att jag kommer få tillbaka pengarna i form av bitcoin. Det har kommit ett mail med en fil som jag inte vågar öppna. Har googlat som fanken men hittar inget om det direkt. Hittar heller inget om den myndighet som dom påstår sig representera.
Är det någon som råkat ut för något liknande? Vad vill dom? Jag utgår från att det är en scam, att någon anställd har sålt uppgifter om folk som förlorat massa pengar. Är bara lite nyfiken på hur det ska gå till.

De vill ha kontokortsnummer och att du skall betala avgifter för att få de bitcoin du saknar. Sannolikt samma typer som blåst dig på pengarna.
Citera
2024-08-16, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Sannolikt samma typer som blåst dig på pengarna.

Grejen är den att de jag tradade hos verkar vara seriösa, hittar inte något negativt om dom. Så jag tror inte det är samma folk då som nu. Men det räcker väl med en anställd som kränger iväg uppgifter om de som förlorat pengar.
Citera
2024-08-16, 08:59
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Grejen är den att de jag tradade hos verkar vara seriösa, hittar inte något negativt om dom. Så jag tror inte det är samma folk då som nu. Men det räcker väl med en anställd som kränger iväg uppgifter om de som förlorat pengar.
”Verkar vara seriösa”???
Varför länkar du inte till vilken sida det är? Det är ju omöjligt att svara om du inte ens berättar vem du syftar på.

Det finns 20 trådar likt denna.

(FB) Globalcryptoinvest Stor SCAM investera inte
(FB) Qteck Bitcoin trade sida. Scam?
(FB) Eurblockchains
(FB) Scam, eller
(FB) Fullcoinai.com scam?
(FB) Turbomillion scam eller legit?
(FB) Heliosmixer scam?
(FB) Hur får jag tillbaka bitcoins?
(FB) HitBit, en handelsplats som är en ren scam enligt de flesta
(FB) KryptoVerden? En scam?
Senast redigerad av Leaston 2024-08-16 kl. 09:25.
Citera
2024-08-16, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
”Verkar vara seriösa”???
Varför länkar du inte till vilken sida det är? Det är ju omöjligt att svara om du inte ens berättar vem du syftar på.
[url="https://www.flashback[/URL]

Forextb.com
Citera
2024-08-16, 11:05
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Forextb.com
Läs här: https://www.trustpilot.com/review/forextb.com

Räkna med att de som är 5/5 i betyg är gjorda av dem själva. Läs de övriga betygen.
Citera
2024-08-16, 11:15
Medlem
Citat:
Lång trådstart jag vet.

Ja hur kan dom veta allt haha, det är såklart samma personer som ska försöka fortsätta mjölka dig. IOM att du redan betalt en gång är du en torsk i deras ögon att jobba vidare med!
Citera
2024-08-16, 18:28
Medlem
Nu va det så att jag har en vän som faktiskt dragit hem en hel del hos dom. Hur mycket vill han inte avslöja men det är 6 siffriga belopp fick jag veta. Han hade tur, jag hade (min vanliga) otur. Så jag tror faktiskt inte det är Forextb som försöker scamma mig. Men alla uppgifterna lär ju komma från dom. Tro sjutton att de som förlorat pengar blir sura. I mitt fall så va det pengar jag hade råd att förlora, men visst är det surt. Men jag gnäller inte som ett barn som tappat glassen i sandlådan.
Det jag är nyfiken på är att de som ringer säger att jag ska få tillbaka pengarna som bitcoin, men jag tror inte ett dugg på att jag kommer få tillbaka något, det har jag fattat. Men jag blev nyfiken på upplägget.
Citera
2026-06-11, 15:45
Medlem
Limma skinkbits avatar
Ser ju ut att vara samma upplägg som i detta fall:
https://www.hn.se/nyheter/falkenberg/olof-78-forlorade-allt-pa-ett-ar-.f6fd0b89-eef3-4609-9277-f054cac328a9
Satsade stora belopp i kryptovaluta

Olof W*nghed säger att han blir kontaktad av Henk Borgesen 2021 när han söker runt på nätet efter sätt att investera i Bitcoin. Henk Borgesen presenterar sig som en form av mäklare på en firma i Rotterdam som handlar med kryptovalutor.

Efter några samtal känner Olof att han får förtroende för nederländaren och låter Henk Borgesen investera hans pengar i omgångar. De kommer överens om att Henk ska få tio procent av vinsten. Mäklaren köper och säljer Bitcoin och summan växer. Ett tag ser Olof W*nghed hur hans Bitcoin är värda över 600 000 euro, berättar Olof.

Trots att han aldrig sett Henk litar han fullt ut på mäklaren. De pratar till och med om att köpa fastigheter i Sverige. Men två år senare, 2023, försvinner plötsligt Henk Borgesen.
Nu får Olof problem med att komma åt sina investerade pengar. Då ringer det på nytt i mobilen. En man presenterar sig som Thomas York. Han berättar att han har ett företag på Cypern och säger att han kan hjälpa Olof att spåra sina Bitcoin. Men för att göra det behöver Olof föra över en summa till honom.

– Jag betalade honom 200 000 kronor för att ta fram pengarna, säger Olof.
Det är klart som fan att Thomas York och Henk Borgesen antingen är en och samma person eller polare i samma scam.
Väääldigt märkligt att den här Thomas York inte kan jobba mot provision...
Citera
Igår, 23:25
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Ser ju ut att vara samma upplägg som i detta fall:
https://www.hn.se/nyheter/falkenberg/olof-78-forlorade-allt-pa-ett-ar-.f6fd0b89-eef3-4609-9277-f054cac328a9
Satsade stora belopp i kryptovaluta

Olof W*nghed säger att han blir kontaktad av Henk Borgesen 2021 när han söker runt på nätet efter sätt att investera i Bitcoin. Henk Borgesen presenterar sig som en form av mäklare på en firma i Rotterdam som handlar med kryptovalutor.

Efter några samtal känner Olof att han får förtroende för nederländaren och låter Henk Borgesen investera hans pengar i omgångar. De kommer överens om att Henk ska få tio procent av vinsten. Mäklaren köper och säljer Bitcoin och summan växer. Ett tag ser Olof W*nghed hur hans Bitcoin är värda över 600 000 euro, berättar Olof.

Trots att han aldrig sett Henk litar han fullt ut på mäklaren. De pratar till och med om att köpa fastigheter i Sverige. Men två år senare, 2023, försvinner plötsligt Henk Borgesen.
Nu får Olof problem med att komma åt sina investerade pengar. Då ringer det på nytt i mobilen. En man presenterar sig som Thomas York. Han berättar att han har ett företag på Cypern och säger att han kan hjälpa Olof att spåra sina Bitcoin. Men för att göra det behöver Olof föra över en summa till honom.

– Jag betalade honom 200 000 kronor för att ta fram pengarna, säger Olof.
Det är klart som fan att Thomas York och Henk Borgesen antingen är en och samma person eller polare i samma scam.
Väääldigt märkligt att den här Thomas York inte kan jobba mot provision...

Hur kan man vara så blåst?

Hur kan någon annan investera i bitcoin? Varför köpte han inte direkt på Avanza eller Revolut är den stora frågan.

Ta fram pengarna 😭 hade räckt med en googling så hade han sätt att det inte är möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in