2024-08-15, 16:39
Medlem
Har en stuga det inte går att skaffa el till men skulle vilja ha en TV där inne med ett wii till. Jag har kollat på lite mindre dieselgenerator och power stations men behöver era råd.
Citera
2024-08-15, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbuksnx
Har en stuga det inte går att skaffa el till men skulle vilja ha en TV där inne med ett wii till. Jag har kollat på lite mindre dieselgenerator och power stations men behöver era råd.

Well. Rådet är väl dieselgenerator eller powerstation?

Men ok. Låt oss räkna på't. Är i samma tankar faktiskt. Har noterat att Jula har ett 160-watt-solcells-kit för 1500 spänn.
Det plus ett batteri, 1000 spänn, för ett typ 75 Ah. Det ger 900 watt-timmar.
Google säger att ett Wii drar 14 watt. Så. 64 timmar.
*--* säger att en 24" LCD drar 50 watt.
Så, 900/64 är typ 13 timmar spelande.

Extrema glädjekalkyler, men se det som ett max-värde.
Eller har jag räknat galet?

Sen får man ju inse att i verkligheten så tillkommer förluster i kablar och omvandlare, slitage i batteri, lägre effekt från solceller, osv-osv.
Man kanske behöver en 12-230 volt-omvandlare. Med sina förluster.
Citera
2024-08-15, 16:55
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:

Om du mest är där sommartid: Sätt dit en 160-250 w solcell m 3-4 bilbatterier så har du kräm till det du behöver, speciellt om tvn går på 12v. (Annars köper du en inverter).

Du kan få det för en bit under 10 000. Har du inte koll finns det färdiga paket (du behöver bara köpa till bilbatterier):
https://solarlab.se/solpanel/amp/solcellspaket-sommarstuga-160w

En generator kanske är lite biliigare i inköp, men har hög driftskostnad. Plus så låter den ju när du ska koll tv.
Citera
2024-08-15, 17:02
Medlem
ps870s avatar
Jag bodde i en stuga med dieselaggregat för några år sedan. Den lät rätt mycket och störde. Off grid vill iaf jag ha lygn och ro. Satsa på solcell och batterier istället.
Citera
2024-08-15, 17:06
Medlem
c.divers avatar
Inga problem med en husbil i alla fall med både TV och WIFI om du kör med solceller och batteri. Med en inverter kan du köra kaffebryggare, micro och brödrost mm.
Kyl, frys och spis kör du på gasol
Citera
2024-08-15, 17:09
Medlem
Borde tillägga att jag som absolut mest kommer vara i stugan 4 timmar per gång och behöver därför inte någon utrustning för 10 000 utan tänker mig mer runt 2000. Men tack för alla tips hittils!
Citera
2024-08-15, 17:12
Medlem
NyaHenriksss avatar
Elverk har man till att ladda batterierna när det är lite sol.
Du ska ha solpaneler och batteribank 👍
Är du där på helgerna hade jag köpt 2 eller 3st 100Ah lifepo4 på amazon samt kompletterat med en 300-500w inverter så du får 230v.
Batterierna är idag billiga, ca 2500kr styck.
Dom räcker till tv o tv-spel hela helgen.
Obs köp en inverter med ren sinus, gärna Victron eftersom dom har extremt låg egenförbrukning, så kan du använda elen till tv o tv-spel istället.
Sedan tar du hem batterierna och laddar i veckan. Dom är väldigt lätta 👍
Citera
2024-08-15, 17:12
Medlem
kyrkstockens avatar
1995:- https://www.skeppamarin.se/1852-solcellspaket-komplett-kit-160w.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&ut m_campaign=pricerunner
Citera
2024-08-15, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Well. Rådet är väl dieselgenerator eller powerstation?

Men ok. Låt oss räkna på't. Är i samma tankar faktiskt. Har noterat att Jula har ett 160-watt-solcells-kit för 1500 spänn.
Det plus ett batteri, 1000 spänn, för ett typ 75 Ah. Det ger 900 watt-timmar.
Google säger att ett Wii drar 14 watt. Så. 64 timmar.
*--* säger att en 24" LCD drar 50 watt.
Så, 900/64 är typ 13 timmar spelande.

Extrema glädjekalkyler, men se det som ett max-värde.
Eller har jag räknat galet?

Sen får man ju inse att i verkligheten så tillkommer förluster i kablar och omvandlare, slitage i batteri, lägre effekt från solceller, osv-osv.
Man kanske behöver en 12-230 volt-omvandlare. Med sina förluster.

Hittar inte solcells kitet från Jula som du nämnde. Tror du att du kan länka hade verkligen uppskattats
Citera
2024-08-15, 17:14
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Borde tillägga att jag som absolut mest kommer vara i stugan 4 timmar per gång och behöver därför inte någon utrustning för 10 000 utan tänker mig mer runt 2000. Men tack för alla tips hittils!

Du är i stugan 4h per gång och ska kolla tv o spela tv-spel? 🤯
Citera
2024-08-15, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Du är i stugan 4h per gång och ska kolla tv o spela tv-spel? 🤯
Hahahaha aa har den mest som ett litet ställe man kan chilla med vännerna i några timmar och spela lite kort men varför inte lite wii också
Citera
2024-08-15, 17:17
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Hahahaha aa har den mest som ett litet ställe man kan chilla med vännerna i några timmar och spela lite kort men varför inte lite wii också

Ok. Köp ett 100Ah lifepo och en 375w inverter så är du i hamn.
Skit i solpanel, ta hem batteriet o ladda hemma.
Köp inte blybatteri( marin, agm eller bly)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in