• 4
  • 5
2024-08-17, 19:42
Medlem
Inte helt enkelt att veta hur man ska gra fr att f den lgsta totalkostnaden. Exempelvis r 560 kr billigare om man besiktar precis vid tidpunkten fr krfrbud vid 14 mnader n om man betalar 410 kr vid mnad 10. Som bekant r 560/14 = 40 kr i mnaden jmfrt med 410/10 som r 41kr i mnaden. Gller drfr till viss del att inte besikta fr tidigt ven om man vid frsta anblick tycker att det ser billigt ut.

Sedan behver man ven kalkylera med risken att man fr ombesiktning eller krfrbud. Besiktar man tidigt s minskar ju rimligen risken fr att man fr nedslag vid besiktningen. andra sidan s kan man behva tidigarelgga en reparation om bilen inte blir godknd och det r ju inte heller bra ur ekonomisk synvinkel.

Jag brukar besikta rtt sent och i r s var det besiktning i samband med sommarsemestern. Valde d att se till s att besiktningen infll vid den tidpunkt s att det skulle finnas ppna verkstder om det blev ombesiktning. Inte s kul om man str dr mitt i sommarsemestern och inte kan anvnda bilen p grund av att ingen verkstad har lust att fixa bromsarna. Kan d vara vrt att besikta tidigare/senare ven om det kostar ngra tior extra.
Citera
2024-08-17, 20:36
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaringKitty
500spnn r inte vad jag anser billigt. Hade sett mig omkring lite om det inte var absolut akut.

Man brukar ganska ltt kunna komma ner till 400 tminstone.

Knns som att det var 2r sedan jag fick 400kr p carspect, nu fr jag inga erbjudanden lngre, endast opus 499, fr vl va glad att bilen gick igenom haha.
Citera
2024-08-17, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaringKitty
Tror jag missfrstod ursprungsinlgget om jag ska vara rlig. Dessutom var jag lite packad igr. Har frskt hnga med i svngarna nr ni diskuterat detta med att skjuta fram, men kan nd knna att det dr r inget jag vill rdda med. Vill gra saker enkelt och by the book utan att riskera en massa strul.

Osker ocks p din mening hr du har allts hitta ett stt att sl banken?

Lugnt!

Jmfr man med tidigare nr man var tvungen att hlla sig inom slutsifferoerioden s r det rtt stor skillnad med 15 mnader mot 12, men om man hller sig till var 14:e mnad r det ju ingen strre skillnad, det han jag hlla med om.

Men p 5 r klarar man sig med 4 besiktningar mot de 5 som r tnkt, s lite "lurar" man systemet.

ven p en sommarbil kan man vara lite smart:

r 1 besiktning april
r 2 besiktning 1 juli
r 3 behvs ingen besiktning, bilen fr krfrbud 1:a oktober (d ssongen normalt r slut nd)
r 4 brjat man ssongen med en besiktning i april.
Vart 3:e r slipper man besiktning allts.

Men ja, det r smpengar i det stora hela, och kan vara sknt att slippa bka med en besiktning mitt i ssongen, utan gra det p vren/hsten varje r. Den 1:e r kanske en sndag, och den helgen vill man ka p en biltrff eller ngot annat kul.
Senast redigerad av Camarosmurfen 2024-08-17 kl. 21:53.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in