• 2
  • 3
2024-08-23, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Att du får kasst ljud med Bluetooth-högtalare beror på att du har billigt skräp. Ljudet har ingenting med bluetooth att göra, det för bara över dataströmmen.

Snacka om att missa målet...

Tråden handlade om plugins, närmare bestämt sådana som skapar ett "analogt sound", och en frågeställning var om det för dagens ungdom räcker med digitalt-digtalt sound, så det analoga kommer att dö ut.

Jag spånade vidare med förslag på plugins, som skapar exakt det du säger.

En vacker dag är det nån som skapar detta plugin, så du slipper köpa billigt skräp för att återskapa det, med andra ord.
Frågor?
Citera
2024-08-23, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Nej.

Alla BT-överföringar kan skapa dist.
Om man resonerar på det viset så kan ju alla överföringar skapa dist...
Citera
2024-08-23, 15:12
Medlem
Citat:
Om man resonerar på det viset så kan ju alla överföringar skapa dist...
Inte balanserade kablar/kontakter vid korrekta nivåer.
Citera
2024-08-23, 17:09
Medlem
Citat:
Inte balanserade kablar/kontakter vid korrekta nivåer.
Så du har det till digital signaler???
Citera
2024-08-23, 17:12
Medlem
Citat:
Så du har det till digital signaler???
Iofs kan man skicka igitalt ljud via dem.

Nu är det nog inte BT-protokollet per sé som ger disten utan den kassa tillämpningen i telefoner.
Citera
2024-09-23, 19:07
Medlem
Men går det att få det ljud dom vi assoccierar med analogt med det digitala (modellers), dvs främst rörförstärkarljudet?

Oftast handlar det om känslighet för dynamik. Rörförstärkare plockar upp anslaget på gitarr så nanosekundblixtsnabbt och känsligt om du slår an försiktigt eller kraftigt. Går detta att få utan att det låter "data"? Hur bra är ens de dyraste nyaste digitala modellerarna?
Citera
2024-09-25, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
Men går det att få det ljud dom vi assoccierar med analogt med det digitala (modellers), dvs främst rörförstärkarljudet?

Oftast handlar det om känslighet för dynamik. Rörförstärkare plockar upp anslaget på gitarr så nanosekundblixtsnabbt och känsligt om du slår an försiktigt eller kraftigt. Går detta att få utan att det låter "data"? Hur bra är ens de dyraste nyaste digitala modellerarna?
Nja, den första förstärkarmodelleringen som lät OK var Line6 POD PRO som hade algoritmer som skulle simulera ljudet av olika förstärkare. Nu har utvecklingen gått framåt men jag vill påstå att man inte är riktigt hemma ännu.

Jag använder flera olika (beroende på låt) VST-pluggar som ska simulera förstärkare men de låter som bäst anlog-ish, tycker jag.

Men eftersom jag är dels lat och inte vill meka med sladdar och skit, dels inte vill lägga 100.000 Skr, typ, på olika förstärkare använder jag pluggarna.

POD PRO (Finns även som VST-plugg): https://megatonemusic.com/products/l...uitar-amp-head

Exempel 1 på förstärkarsimuleing som VST: https://www.waves.com/plugins/voltag...RoCM_kQAvD_BwE

Exempel 2 på förstärkarsimuleing som VST: https://www.waves.com/plugins/prs-su...RoCM_kQAvD_BwE
Citera
2024-10-29, 10:40
Medlem
Citat:
Ibland ser man tillverkare av VST-pluggar göra ett argument av att pluggen skapar ett "warn analog "sound".

Jag vet inte riktigt vad fan de menar med det men gud ska veta att jag nån gång har gått på det.

(Jag räknade ut att mina pluggar, min studio, skulle kosta mig c:a 50.000 i återanskaffning och utan rabatter.)

Kommer det "analoga" förvinna när gamla stötar som jag dör ut (för min personliga del dröjer det inte så jävla länge) eller duger ett digitalt, digitalt ljud lika bra, för yngre generationer?

Eller är det så att "analogt# digitalt ljud objektivt sett är bättre.

(Det här kan kanske lika gärna handla om filosofi eller psykologi men jag lade den under "musik" i alla fall.)

Nej.

Även om tekniken förändras så har vissa typer av karaktär den egenskapen att... det generellt låter bättre. Ofta kan det vara att det sitter rör i en kompressor eller annat, som ger en viss typ av gain, värme eller annat. Sen är det marginellt och klart man i någon mån kan återskapa det mesta med ett antal av andra plugins kombinerade etc.
Citera
2024-10-29, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Nej.

Även om tekniken förändras så har vissa typer av karaktär den egenskapen att... det generellt låter bättre. Ofta kan det vara att det sitter rör i en kompressor eller annat, som ger en viss typ av gain, värme eller annat. Sen är det marginellt och klart man i någon mån kan återskapa det mesta med ett antal av andra plugins kombinerade etc.
Nja professionella producenter jag pratat med anser att dagens plugins väl återskapar ljudbilden av gamla aktersnurror. (Även om den som är väldigt van vid de gamla grejjerna kan höra viss skillnad.)

Det är en nobrainer.

Frågan är alltså om det alltid kan anses låta "bättre". Vi som vuxit upp med den analoga tekniken tycker väl oftast det men i och med att allt fler producenter och mixing engineers slutar använda analog teknik, kanske smaken förändras. Tror jag.
Senast redigerad av GiatarrNenne 2024-10-29 kl. 11:04.
Citera
2024-10-29, 11:11
Medlem
Citat:
Nja professionella producenter jag pratat med anser att dagens plugins väl återskapar ljudbilden av gamla aktersnurror.

Det är en nobrainer.

Frågan är alltså om det alltid kan anses låta "bättre". Vi som vuxit upp med den analoga tekniken tycker väl oftast det men i och med att allt fler producenter och mixing engineers slutar använda analog teknik, kanske smaken förändras. Tror jag.

Mja, nu skrev jag inte att hårdvara alltid trumfar plugins. Det jag dock skrev är att analogsimulationer ofta låter bättre. Sen finns det, som alltid, mycket bullshittande där man bara använder "analogsimulation" som nåt buzzword för att sälja in något som bara är... dåligt. Detta utöver riktigt bra analogsimulationer, t.ex. Unison-plugins från UAD.

Det är inte alltid bättre, det finns såklart dåliga och kassa alternativ. Ser man till riktigt bra simulationer så skulle jag dock säga att det låter bättre och ganska mycket bättre. T.ex. om en UAD Fairchild compressor / limiter slängs på ett spår så kommer det att sätta färg utan att du ens justerat något - medan om du lägger en "vilken-som-helst-kompressor från t.ex. Logix Pro X / Apple" på kanalen så kommer den inte sätta färg.

Sedan är diskussionen alltid av typen "hur långt är ett snöre". Ja, en analogsimulation (bra sådan) kommer t.ex. sätta färg / karaktär som "vanliga" och mer "neutrala" pluggar inte kommer göra. Dock blir inte en kass producent bra bara för att han / hon använder en dyr analogsimulation till plugin eller t.ex. en dyr preamphårdvara. Skit in blir skit ut och en kass konstnär blir inte bra bara för att denne har en dyr pensel!
Citera
2024-10-30, 00:43
Medlem
Citat:
Nja professionella producenter jag pratat med anser att dagens plugins väl återskapar ljudbilden av gamla aktersnurror. (Även om den som är väldigt van vid de gamla grejjerna kan höra viss skillnad.)

Det är en nobrainer.

Jag som 60-tallist och fd HiFi-bög på 70-80 talet och sedan jobbat med elektronik under 1980-1999 förstår inte varför det gamla som inte håller samma höga klass skulle vara bättre?
Hade elektronrören varit bättre än hypermoderna kraftiga transistorer så hade väl inte det bästa förstärkarna skippat rören....
All data på dynamik frekvens omfång mm visar ju att dagen digitala teknik och moderna förstärkare är rätt överlägsna tekniken från förr.
Citera
2024-11-10, 10:01
Medlem
Citat:
Jag som 60-tallist och fd HiFi-bög på 70-80 talet och sedan jobbat med elektronik under 1980-1999 förstår inte varför det gamla som inte håller samma höga klass skulle vara bättre?
Hade elektronrören varit bättre än hypermoderna kraftiga transistorer så hade väl inte det bästa förstärkarna skippat rören....
All data på dynamik frekvens omfång mm visar ju att dagen digitala teknik och moderna förstärkare är rätt överlägsna tekniken från förr.
Det där är litet grann en annan fråga; det är naturligtvis så att ett rörslutsteg har vissa parametrar som gör att vissa lyssnare tycker att de låter "bättre".

Men nu har den digitala tekniken kommit så långt att man inte behöver elektronrör för att det ska låta som elektronrör.

Den egentliga, filosofiska frågan i tråden är om detta rörljud verkligen är objektivt bättre än digitalt ljud.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in