Citat:
Ursprungligen postat av
GiatarrNenne
Nja professionella producenter jag pratat med anser att dagens plugins väl återskapar ljudbilden av gamla aktersnurror.
Det är en nobrainer.
Frågan är alltså om det alltid kan anses låta "bättre". Vi som vuxit upp med den analoga tekniken tycker väl oftast det men i och med att allt fler producenter och mixing engineers slutar använda analog teknik, kanske smaken förändras. Tror jag.
Mja, nu skrev jag inte att hårdvara alltid trumfar plugins. Det jag dock skrev är att analogsimulationer ofta låter bättre. Sen finns det, som alltid, mycket bullshittande där man bara använder "analogsimulation" som nåt buzzword för att sälja in något som bara är... dåligt. Detta utöver riktigt bra analogsimulationer, t.ex. Unison-plugins från UAD.
Det är inte alltid bättre, det finns såklart dåliga och kassa alternativ. Ser man till riktigt bra simulationer så skulle jag dock säga att det låter bättre och ganska mycket bättre. T.ex. om en UAD Fairchild compressor / limiter slängs på ett spår så kommer det att sätta färg utan att du ens justerat något - medan om du lägger en "vilken-som-helst-kompressor från t.ex. Logix Pro X / Apple" på kanalen så kommer den inte sätta färg.
Sedan är diskussionen alltid av typen "hur långt är ett snöre". Ja, en analogsimulation (bra sådan) kommer t.ex. sätta färg / karaktär som "vanliga" och mer "neutrala" pluggar inte kommer göra. Dock blir inte en kass producent bra bara för att han / hon använder en dyr analogsimulation till plugin eller t.ex. en dyr preamphårdvara. Skit in blir skit ut och en kass konstnär blir inte bra bara för att denne har en dyr pensel!