2024-08-14, 15:31
Medlem
Geomeisters avatar
Donald Sutherland. Skådespelare som blev känd via roller i krigsfilmerna The Dirty Dozen, M*A*S*H och Kelly's Heroes. I dessa var han främst en humoristisk figur, vilket kunde lagt honom i ett fack för resten av hans karriär, men så blev inte fallet. Långtifrån.

Med åren har han spelat biroller, halvstora roller och huvudperson i alla möjliga genrer. Filmer som kan ses som kultklassiker, klassiker, B-filmer och allt däremellan. Han var inte rädd för roller inom TV heller.

Pappa till kända skådespelaren Kiefer Sutherland. Donald Sutherland hade även en uppmärksammad relation med Jane Fonda under 1970-talet.

Donald Sutherland avled 20 Juni 2024 och nådde 88 års ålder. Hans bortgång finns det en annan tråd på forumet om, men tycker allt han även förtjänar en tråd baserad på alla has prestationer också... Hans liv!

Vilka är dina favoritfilmer med Donald Sutherland?
Citera
2024-08-14, 15:33
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Donald Sutherland. Skådespelare som blev känd via roller i krigsfilmerna The Dirty Dozen, M*A*S*H och Kelly's Heroes. I dessa var han främst en humoristisk figur, vilket kunde lagt honom i ett fack för resten av hans karriär, men så blev inte fallet. Långtifrån.

Med åren har han spelat biroller, halvstora roller och huvudperson i alla möjliga genrer. Filmer som kan ses som kultklassiker, klassiker, B-filmer och allt däremellan. Han var inte rädd för roller inom TV heller.

Pappa till kända skådespelaren Kiefer Sutherland. Donald Sutherland hade även en uppmärksammad relation med Jane Fonda under 1970-talet.

Donald Sutherland avled 20 Juni 2024 och nådde 88 års ålder. Hans bortgång finns det en annan tråd på forumet om, men tycker allt han även förtjänar en tråd baserad på alla has prestationer också... Hans liv!

Vilka är dina favoritfilmer med Donald Sutherland?
Deltagänget och Nålens Öga!
Citera
2024-08-14, 15:34
Medlem
Backdraft, har en liten men väldigt minnesvärd roll.

Kort klipp här, kolla på det!

https://www.youtube.com/watch?v=tTbVIXKh9T4
Senast redigerad av Quandmeme 2024-08-14 kl. 15:38.
Citera
2024-08-14, 15:37
Medlem
pojkpingiss avatar
Mina favoriter utav en av mina absoluta favoriter:

Klute (1971)
Don't Look Now (1973)
Ordinary People (1980)
Eye of the Needle (1981)
JFK (1991)
A Time to Kill (1996)

Kul och välkommen tråd!
Citera
2024-08-14, 15:42
Medlem
diseuses avatar
Hans insats i Världsrymden anfaller (1978) har gått till hävderna. Med all rätt! Slutscenen är oförglömlig.

Annars är det väl en annan rysare, Don't Look Now, som jag minns bäst. Utöver M*A*S*H då förstås, som redan har nämnts.

Sen ska man inte glömma hans italienska roller, som 1900 och Casanova.
Citera
2024-08-14, 19:26
Medlem
Superflickss avatar
A Time to Kill
The Italian Job (2003)

Finns fler, duktig skådis var det.
Citera
2024-08-15, 23:00
Medlem
Chinatowns avatar
Gillar hans röst. Den nämns aldrig tillsammans med M. Freeman, C. Walken, J. Irons, J. Earl Jones och andra som brukar kopieras. Den nosar uppe på toppen för mig bland alla röster.

Bästa jag sett måste vara Backdraft.

Det finns tydligen en Backdraft 2 som kom för något år sedan... Han verkar med vara med i den. Värd att se??
Citera
2024-08-16, 11:32
Medlem
FunAndGamess avatar
Eftersom han nyligen (eventuellt) har hamnat hos Jesus kan vi väl tipsa om Johnny Got His Gun, där Sutherland spelar Jesus, eller en Jesusaktig karaktär i huvudpersonens fantasier åtminstone. Killen i huvudrollen har nämligen hamnat i en deppig situation där han inte kan göra så mycket annat än att fundera och fantisera. Apropå Jesus är det en ball präst med i filmen också.

https://m.imdb.com/title/tt0067277/?ref_=fn_al_tt_1
Citera
2024-08-20, 22:55
Medlem
Geomeisters avatar
Tänk om Donald Sutherland tagit upp som rollen som Hawkeye även i framgångsrika serien M*A*S*H?
Citera
2024-09-24, 15:03
Medlem
Geomeisters avatar
I helgen blev det av att se The Dirty Dozen. Rollen som satte Sutherland på kartan!

Tycker han är skön i filmen. Gillar mycket annat med filmen också, men filmen är lång och jag tycker inte den åldrats väl på alla håll och kanter. Humorn fungerar ibland (ofta av Sutherland), men ofta inte. Har man sett några andra liknande filmer sticker den inte ut på det sättet.

Speciellt en karaktär känns som en väldigt tydlig influens på Clint Eastwoods Heartbreak Ridge. Nyare The Suicide Squad-filmerna känns också som de tagit sin grundidé härifrån.

Filmen är inte riktigt vad jag hade hoppats på, men var bra nog att lägga på minnet ändå.
Citera
2026-09-19, 21:57
Medlem
Geomeisters avatar
Jag har grävt ner mig djupare i hålet som är Donald Sutherlands karriär. Där endast filmerna beräknas till 141 stycken. Här kommer fyra stycken från olika decennier!

Lock Up (1989): En av Sylvester Stallones många actionfilmer där Sutherland har halvstor roll. Hamnar någonstans i mitten bland actionfilmerna jag sett. Den står inte ut, men klart bättre än de usla filmerna i genren. Gillar man 80-tals action kan den vara värd att spana in, men inget måste i samlingen.

The Assignment (1997): Det stora fyndet bland dessa för mig. En något daterad, men samtidigt bra 90-tals actionfilm där Sutherland, Aidan Quinn och Ben Kingsley gör starka intryck. Den har action, naket, humor och ett visst djup. Rekommenderas.

Big Shot's Funeral (2001): Sutherland är med i en kinesisk komedi/satir. Bra försök till handling, men blev träligt att titta på. En lättsam kortare film ska inte behöva vara så svår att se klart. Mixen mellan kinesiska och engelska var rätt märkligt behandlad också. Är den svagaste filmen jag sett med Sutherland än så länge. Han har en halvstor roll. Ses på egen risk.

Ad Astra (2019): Nu för tiden finns det många rymdfilmer att välja på. Det här är Brad Pitts försök. Är den i klass med de bästa? Nej. Är den ganska seg? Ja, men tycker ändå filmen hade viss behållning. Jag tycker själva poängen med filmen slutligen slog till mig som tittare. Sutherland har endast en minimal roll. Kul att Tommy Lee Jones är med också (både Sutherland och Lee Jones var tidigare med i en annan rymdfilm kallad Space Cowboys).
Citera
2026-09-20, 04:55
Medlem
pn222jws avatar
MASH och Örnen har landat var bra roller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in