2024-08-13, 22:14
Avstängd
Dispyt med frun!

Hon gillar hårda päron, likt äppelkonsistens där man cuttar tandköttet på skalet vid grövre tuggor.

Jag gillar lite mjukare päron där man inte känner denna hårda extrema konsistens..

När fan är ett päron moget? Hård/mjukt?

Är det skillnad på päron och päron?

Vi köpte päron från spanien som va mjuka, saftiga och goda (billigare 12kr/kgj

Och från turkiet hårda stora men hårda som äpplen!! (19kr/kg)

Så hur ska de smaka?

Jag velar mot att frun har rätt, då de hårda turkiska päronen va dyrare.. ge mig nu era svar för att få bukt på denna dispyt innan de blir skilsmässa av saken!

Jag menar.. ifall de hårda turkiska päronen ej va bättre varför va de då dyrare?
Citera
2024-08-13, 22:57
Medlem
Päron ska kännas mjuka när dom mognat, är dom hårda väntar man ett par dagar. Kan man med fingrarna klämma sönder skalet, är dom övermogna, och börjar snart ruttna. Tid från perfekt mogen tills den börjar ruttna är mycket kort. Förvaring i rumstemperatur skyndar på mogningen, och kyla saktar ner den.

Man kan ju alltså lägga dom i kylskåpet direkt efter inköp, så håller dom sig hårda länge (tills dom mognat och blivit mjuka), men nämn inte detta för din fru, då äter hon upp alla.

Så för att du ska kunna äta så många som möjligt, lägg dom där det är varmt, i fönstret kanske, säg till din fru ät så mycket du vill, du känner försiktigt på dom varje dag, och när du känner att om typ en dag eller två är dom mogna, in i kylskåpet med dom, så förlänger du saftighetstiden och kan äta resten själv
Citera
2024-08-13, 23:30
Medlem
falconer8s avatar
Jag gillar hårda päron. De mjuka, oftast gula eller ganska ljusgröna päronen är för slabbiga att äta.

De är så slabbiga att man nästan tvingas äta dom över köksvasken. Att äta dom i fåtöljen är inte att tänka på. Om man inte vill ha fläckar på båda kläder och möbler.

Sen finns de här mörkgröna päronen som är lite hårdare. De är godare & man slabbar inte ner allt när man äter dom. Det är päron för oss som sköter våran munhygien och därmed har starka, friska tänder som gör att vi kan tugga även lite hårdare föda utan problem.

Måste inte köpa mjuka päron precis som en gamling som inte kan tugga.
Citera
2024-08-13, 23:34
Medlem
zombie-nations avatar
Tycker om gråpäron so kan vara både mjuka och torra.
Citera
2024-08-14, 00:09
Medlem
Jordgubbes avatar
Det finns över hundra päronsorter i Sverige. Det är nog lättare för handeln med hårda päron. Det där med konsistens är klurigt: skulle man vilja ha mjuka knäckemackor, om smaken kom fram bättre, ja kanske.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_p%C3%A4ronsorter
Citera
2024-08-14, 00:44
Medlem
Päron ska inte vara hårda.

12 kr/kg är otroligt billigt. Mycket billigare än potatis; kanske inköpspris eller billigare. Förmodligen ville någon bli av med dessa innan de blev övermogna.

De är hårda i butik för att de är enklare att frakta och håller längre. Stenfrukter i matbutiken är oftast meningslösa för att de inte får mogna på trädet. Dessa plockas långt innan de är mogna och fraktas över halva Europa. Är de mjuka och saftiga överlever de inte hanteringen och blir lätt skadade och halvruttna när de når hyllan.

Jag fattar inte hur mina kollegor kan äta hårda nektariner. Jag tror de flesta inte har någon aning om hur frukt ska smaka. Undantaget är kanske äpplen och svenska jordgubbar som brukar vara goda i säsong.
Senast redigerad av DaucusCarota 2024-08-14 kl. 00:47.
Citera
2024-08-14, 00:55
Medlem
Kanske skulle underlätta om naturen vände på allt, päron förblir mjuka och saftiga hela tiden fram tills dom mognar, därefter hårdnar dom bara mer och mer. Mjuka minipäron skulle bli en succé i affärerna, som karameller.
Citera
2024-09-01, 22:14
Medlem
finns ju olika typer av päron. Mjuka, hårda och krispiga
Citera
2024-09-03, 18:52
Bannlyst
Jag gillar Nashipäron
Citera
2024-09-04, 16:32
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Dispyt med frun!

Hon gillar hårda päron, likt äppelkonsistens där man cuttar tandköttet på skalet vid grövre tuggor.

Jag gillar lite mjukare päron där man inte känner denna hårda extrema konsistens..

När fan är ett päron moget? Hård/mjukt?

Är det skillnad på päron och päron?

Vi köpte päron från spanien som va mjuka, saftiga och goda (billigare 12kr/kgj

Och från turkiet hårda stora men hårda som äpplen!! (19kr/kg)

Så hur ska de smaka?

Jag velar mot att frun har rätt, då de hårda turkiska päronen va dyrare.. ge mig nu era svar för att få bukt på denna dispyt innan de blir skilsmässa av saken!

Jag menar.. ifall de hårda turkiska päronen ej va bättre varför va de då dyrare?

För Mig ska päron vara hårda och krispiga, underbart gott!
Citera
2024-09-04, 21:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
För Mig ska päron vara hårda och krispiga, underbart gott!

Med mycket smak?
Citera
2024-09-04, 22:49
Medlem
JohanLiljegrens avatar
De ska vara lagom hårda så att det inte blir mjukt och sladdrigt när man tar en tugga. Vissa frukter måste bara ha en någorlunda fast form, för att de skall vara ätliga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in