2026-07-08, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pati1985
Behöver lite feedback på en dejtinggrej som gör mig jävligt trött. Har nyligen haft kontakt med en kvinna på 48 år. Vi började skriva och hamnade snabbt i djupa, häftiga diskussioner. Vi märkte että vi hade sjukt många gemensamma nämnare och värderingar, och allt kändes riktigt lovande.
Vi bestämde oss för att ses över en lunch på onsdagen. Träffen gick helt okej, men hon var jävligt blyg och ganska stel (typiskt svenskt beteende, ni vet hur det är). Vi pratade ändå om allt möjligt och avslutade dejten på ett väldigt trevligt och vänligt sätt. Efteråt fortsatte vi skriva på WhatsApp.
Jag var rak och ärlig med vad jag söker på sikt en mogen, trygg relation utan drama och spel, där man står på samma sida. Hon svarade först att hon var trött men skulle ge sin bild av mig senare.
Sen, två dagar senare, smäller hon av det här meddelandet rakt i ansiktet på mig:”Många tankar som snurrar i mitt huvud nu och att prata om grunden till stabilt förhållande redan efter en träff bromsar mij. Jag har inte bråttom till något och jag vill inte heller kasta mig in i något. Du vet det där med - hjärna, hjärta, känsla. Kan vi bromsa tanken på förhållande lite och börja med en vänskap för att se varthän det leder oss? 😊” Jag kände bara: Vad fan? Hur kan man gå från djupa diskussioner, en trevlig dejt och bra snack till att plötsligt vilja ”börja med en vänskap”? För mij luktar ordet vänskap bara "friendzone" och tidsfördriv, och det är jag noll intresserad av.
Jag har redan raderat hennes kontaktuppgifter nu eftersom jag inte letar efter nya kompisar. Vad tror ni, vad rör sig i huvudet på en 48-årig kvinna som gör så här? Blev hon skrämd av att jag vet vad jag vill, eller är det bara det klassiska svenska spelet där man inte vågar vara rak?
Skulle inte du radera apparna?
Citera
2026-07-08, 13:56
Medlem
Det var faktiskt inte via Hinge
Citera
2026-07-08, 13:57
Medlem
Citat:
Behöver lite feedback på en dejtinggrej som gör mig jävligt trött. Har nyligen haft kontakt med en kvinna på 48 år. Vi började skriva och hamnade snabbt i djupa, häftiga diskussioner. Vi märkte että vi hade sjukt många gemensamma nämnare och värderingar, och allt kändes riktigt lovande.
Vi bestämde oss för att ses över en lunch på onsdagen. Träffen gick helt okej, men hon var jävligt blyg och ganska stel (typiskt svenskt beteende, ni vet hur det är). Vi pratade ändå om allt möjligt och avslutade dejten på ett väldigt trevligt och vänligt sätt. Efteråt fortsatte vi skriva på WhatsApp.
Jag var rak och ärlig med vad jag söker på sikt en mogen, trygg relation utan drama och spel, där man står på samma sida. Hon svarade först att hon var trött men skulle ge sin bild av mig senare.
Sen, två dagar senare, smäller hon av det här meddelandet rakt i ansiktet på mig:”Många tankar som snurrar i mitt huvud nu och att prata om grunden till stabilt förhållande redan efter en träff bromsar mij. Jag har inte bråttom till något och jag vill inte heller kasta mig in i något. Du vet det där med - hjärna, hjärta, känsla. Kan vi bromsa tanken på förhållande lite och börja med en vänskap för att se varthän det leder oss? 😊” Jag kände bara: Vad fan? Hur kan man gå från djupa diskussioner, en trevlig dejt och bra snack till att plötsligt vilja ”börja med en vänskap”? För mij luktar ordet vänskap bara "friendzone" och tidsfördriv, och det är jag noll intresserad av.
Jag har redan raderat hennes kontaktuppgifter nu eftersom jag inte letar efter nya kompisar. Vad tror ni, vad rör sig i huvudet på en 48-årig kvinna som gör så här? Blev hon skrämd av att jag vet vad jag vill, eller är det bara det klassiska svenska spelet där man inte vågar vara rak?

Låter som en snällare omskrivning för "jag ser nog inte dig som en framtida partner, jag vill fortsätta dejta andra".

Varför sitter man annars där 15 år innan pensionen och nätddjtar? Hon är nästan 50 år, dvs i en ålder att ha vuxna barn. Inte fan sitter man där och söker manliga vänner.
Citera
2026-07-08, 13:58
Medlem
Citat:
Det var faktiskt inte via Hinge
Vad var det då? Och vad får dig att tro att nått annat funkar bättre?
Senast redigerad av Gunn-den-4de 2026-07-08 kl. 14:03.
Citera
2026-07-08, 14:03
Medlem
Citat:
Jag var rak och ärlig med vad jag söker på sikt en mogen, trygg relation utan drama och spel, där man står på samma sida.

Och en sån kvinna tänker du att du kommer hitta på soptippen som kallas onlinedating???
Citera
2026-07-08, 15:41
Medlem
Citat:
Har ingen egen erfarenhet av nätdejting, men jag tycker det låter som att hon inte är ointresserad eftersom hon vill fortsätta ses. Däremot som att du haft lite för bråttom/varit för på, klassiskt misstag. Hon vill väl se hur det utvecklas, precis som hon skrev. Vet du något om hennes historia? Hon kanske är attraherad men bara försiktig om hon har tråkiga erfarenheter sen tidigare?

Träffade själv en kille en gång, länge sen men ändå, gillade honom väldigt mycket, hade mycket gemensamt och kul ihop i början. Men hans sätt gjorde att man inte hann känna efter själv, började prata om att skaffa barn efter en månad osv. Kändes som att mina känslor sakta kvävdes av hans brådska. Höll två månader.

I alla fall, synd att ge upp för snabbt kanske.
Citera
2026-07-08, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snakewatch
Halvår? Efter 4 dagar räcker. På tinder är det efter 1 dygn max
Skräpappar med otrevliga uppkäftiga horkvinnor som tror de har nåt att ge
En kvinna ska man bara trakassera tills hon tar livet av sig
Med den kvinnosynen får du nog räkna med att det skiter sig… varje gång.
Citera
2026-07-08, 15:58
Medlem
Det finns ju de som träffas på sådana appar, men de har förmodligen bara haft tur helt enkelt. Varför inte se det som ett komplement utan att ha några förväntningar bara. Ta det för vad det är utan att utveckla bitterhet och kvinnohat, för det är ju inte så sexigt.. Interagera med folk irl istället. Plötsligt händer det…
Citera
2026-07-08, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Har ingen egen erfarenhet av nätdejting, men jag tycker det låter som att hon inte är ointresserad eftersom hon vill fortsätta ses. Däremot som att du haft lite för bråttom/varit för på, klassiskt misstag. Hon vill väl se hur det utvecklas, precis som hon skrev. Vet du något om hennes historia? Hon kanske är attraherad men bara försiktig om hon har tråkiga erfarenheter sen tidigare?

Träffade själv en kille en gång, länge sen men ändå, gillade honom väldigt mycket, hade mycket gemensamt och kul ihop i början. Men hans sätt gjorde att man inte hann känna efter själv, började prata om att skaffa barn efter en månad osv. Kändes som att mina känslor sakta kvävdes av hans brådska. Höll två månader.

I alla fall, synd att ge upp för snabbt kanske.

Jag uppskattar perspektivet, men jag tror du missar kärnan. Det handlar inte om att jag inte förstår att någon vill sakta ner det gör jag. Det handlar om att ordet "vänskap" för mig inte är neutralt längre.
Jag har sett samma mönster upprepade gånger: när en kvinna börjar prata om vänskap efter att saker känts bra, slutar det i praktiken alltid likadant intresset trappas ner och sen blir det inget mer. Inte en gång, utan flera.
Så när någon som själv inte dejtat på det här sättet säger "hon vill nog bara ta det lugnt", låter det bra i teorin, men det matchar inte det jag faktiskt sett hända om och om igen i verkligheten. Jag drar mig inte ur för att jag är otålig eller rädd för osäkerhet. Jag gör det för att jag känner igen mönstret och väljer att inte lägga tid på något jag redan vet utfallet av.
Senast redigerad av pati1985 2026-07-08 kl. 16:08.
Citera
2026-07-08, 17:17
Medlem
Citat:

Du är alldeles för på, det är hela grejen. Du måste se det själv annars kommer samma sak bara fortsätta.
Citera
2026-07-08, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bionicyxil
Du är alldeles för på, det är hela grejen. Du måste se det själv annars kommer samma sak bara fortsätta.

Det där är väl den stora paradoxen med dejting. Om man är tydlig med vad man vill på sikt, så anses man vara ”för på”. Men om man istället backar och spelar cool, då får man ofta höra att man verkar ”kall” eller ointresserad. Det är en svår balansgång.

Från mitt håll handlade det inte om att pressa fram något beslut, utan bara om att vara ärlig med min målbild så att vi inte slösar varandras tid om vi vill helt olika saker med våra liv.

Att då föreslå ”vänskap” efter en första dejt blir ändå svårt att ta på allvar när man är i vår ålder och ses via en dejtingapp. Det är mer logiskt att tolka det som att intresset helt enkelt inte fanns där, och då tycker jag det är mest rättvist mot båda att bara runda av och gå vidare, istället för att gå in i en kompisrelation som ingen egentligen söker.
Citera
2026-07-08, 19:22
Medlem
Citat:
Det där är väl den stora paradoxen med dejting. Om man är tydlig med vad man vill på sikt, så anses man vara ”för på”. Men om man istället backar och spelar cool, då får man ofta höra att man verkar ”kall” eller ointresserad. Det är en svår balansgång.

Från mitt håll handlade det inte om att pressa fram något beslut, utan bara om att vara ärlig med min målbild så att vi inte slösar varandras tid om vi vill helt olika saker med våra liv.

Att då föreslå ”vänskap” efter en första dejt blir ändå svårt att ta på allvar när man är i vår ålder och ses via en dejtingapp. Det är mer logiskt att tolka det som att intresset helt enkelt inte fanns där, och då tycker jag det är mest rättvist mot båda att bara runda av och gå vidare, istället för att gå in i en kompisrelation som ingen egentligen söker.

Det där känner du av snarare än skriva om det, första daten handlar ju om att fundera på har jag roligt, vill jag ses igen och samma sak för den andra.
Är det roligt skriv det, räcker väl. Är det inte kul tacka för dig.
Prata syn på relation så tidigt tycker jag känns väldigt forcerat. Du känner när du ska prata om det. Det är ju en resa dit, inget man bestämmer.

Med det sagt finns väl inget rätt och fel ovan är bara vad jag tycker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in