• 2
  • 3
2024-08-14, 11:03
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
"1 till 2 mil under ytan på Mars kan det finnas en vattengömma stort som ett hav, enligt en ny studie från USA:s rymdmyndighet NASA."

Det djupast borrhålet man har gjort på jorden är 1,2 mil det projektet tog 20år.

Man kan läsa om att Kina ska borra ett 1,1mil djupt hål på "bara" 457 dagar med utrusting som väger 2000ton
https://www.dagensps.se/teknik/darfo...-djupaste-hal/

så att borra ett 1-2 mil djupt hål på Mars kommer man nog inte att kunna göra denna veckan...
Hur många raketer måste man skicka för att få dit all utrustning?
Citera
2024-08-14, 16:00
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
"1 till 2 mil under ytan på Mars kan det finnas en vattengömma stort som ett hav, enligt en ny studie från USA:s rymdmyndighet NASA."

Det djupast borrhålet man har gjort på jorden är 1,2 mil det projektet tog 20år.

Man kan läsa om att Kina ska borra ett 1,1mil djupt hål på "bara" 457 dagar med utrusting som väger 2000ton
https://www.dagensps.se/teknik/darfo...-djupaste-hal/

så att borra ett 1-2 mil djupt hål på Mars kommer man nog inte att kunna göra denna veckan...

Nu skulle jag tro att det är nått slags medelvärde. Finns säkert områden där vattnet inte ligger lika djup och t om ytvatten eller strax under ytan.
Citera
2024-08-14, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Nu skulle jag tro att det är nått slags medelvärde. Finns säkert områden där vattnet inte ligger lika djup och t om ytvatten eller strax under ytan.
Ytvatten eller strax under ytan-vatten på Mars hade omedelbart blivit vattenånga; du kan inte ha flytande vatten med det trycket och temperaturerna som existerar där.

Man får hoppas på is inte alltför långt under ytan, eller kanske då vatten men då såpass långt ner att trycket och temperaturen håller det flytande.

Ska sägas att jag har ett hål i min utbildning gällande temperaturer nere på Mars, dvs per kilometer djupare du går. På jorden är det ju rätt simpelt tack vare alla gruvor och borrhål - det blir varmare relativt snabbt. Ett par kilometer ner och du vill inte utan luftkonditionering.

Men Mars är mindre, kallare, så kall att kärnan stelnat. Men inte "iskall", det tar lång tid för så mycket materia att svalna, så det lär bli varmare ju djupare du går. Därav att man tror att det finns flytande vatten därnere. Bevisen från seismiska mätningar är tveksam at best, men för all del.
Citera
2024-08-14, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
För den som är lite osäker på detta när du skriver "vetat länge", vilka bevis är det du refererar till? Att marken ser ut att vara en flodbädd, eller att det finns berg och dalar?
https://svenska.yle.fi/a/7-1319195

Lyckades hitta Nasas presskonferens angående upptäckten av RSL (recurring slope linneer).
https://youtu.be/D0xOygic_r0?t=1

"We found the active process on mars today , that showed water was a recurring slope linneer (dark strings that form in late spring, grow trough the summer, and then disappear by fall"
- Mikey Meyer
Citera
2024-10-01, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Is kan vara annat än just is av vatten, det kan också syfta på is av ämnen som på jorden uppträder i gasform. Att poalrkalotterna på Mars är täckta av is som växer och avtar en del med årstiderna kände man till redan för hundra år sedan via visuella observationer, det var den enda rimliga förklaringen till dessa vita hättor som växte till och avtog under loppet av ett Mars-år. Men en del av det där är inte vattenis utan annat, frusen metan tror jag man brukar tala om. Numera vet man dock att det också finns frusen H2O-is på den röda planeten.

Du menar att när man säger is så kanske man menar stål?
Citera
2024-10-01, 12:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Du menar att när man säger is så kanske man menar stål?
Nej, men exempelvis djupfrusen, hård metan eller ammniak (vid tenoeraturer mycket lägre ön vad som kan finnas ens i Antarktis). Astronomer ha rlänge antagit att en del planeter, t ex Saturnus, innehåller väldiga lager av is av t ex metan.
Citera
2024-10-01, 12:19
Medlem
Citat:
Nej, men exempelvis djupfrusen, hård metan eller ammniak (vid tenoeraturer mycket lägre ön vad som kan finnas ens i Antarktis). Astronomer ha rlänge antagit att en del planeter, t ex Saturnus, innehåller väldiga lager av is av t ex metan.

Det brukar kallas för fast form när det övergår från att vara flytande.
Is är vatten om man inte använder ordet sammansatt som i tex kolsyreis.
Citera
2024-10-01, 12:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Det brukar kallas för fast form när det övergår från att vara flytande.
Is är vatten om man inte använder ordet sammansatt som i tex kolsyreis.
Sorry, jag bryr mig inte om folk som insisterar på att det enbart är "common sense"-språkbruket som räknas (och att varje ord dessutom bara kan ha en enda referens).

Ett av mängder av exempel: https://www.physicsforums.com/thread...-titan.380022/
Citera
2024-10-01, 14:00
Medlem
Citat:
Sorry, jag bryr mig inte om folk som insisterar på att det enbart är "common sense"-språkbruket som räknas (och att varje ord dessutom bara kan ha en enda referens).

Ett av mängder av exempel: https://www.physicsforums.com/thread...-titan.380022/

Så trots att då sökt på andra språk lyckas du inte få fram stöd för ditt påstående.

Din länk bekräftar ju just exakt vad jag skrev. Is består av vatten och inget annat.

Metanis som beskrivs i din länk använder ju med all tydlighet två ord varje gång ämnet beskrivs eftersom ordet is eller ice helt enkelt består av vatten.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in