Citat:
Ursprungligen postat av
trickydick
Nu skulle jag tro att det är nått slags medelvärde. Finns säkert områden där vattnet inte ligger lika djup och t om ytvatten eller strax under ytan.
Ytvatten eller strax under ytan-vatten på Mars hade omedelbart blivit vattenånga; du kan inte ha flytande vatten med det trycket och temperaturerna som existerar där.
Man får hoppas på is inte alltför långt under ytan, eller kanske då vatten men då såpass långt ner att trycket och temperaturen håller det flytande.
Ska sägas att jag har ett hål i min utbildning gällande temperaturer nere på Mars, dvs per kilometer djupare du går. På jorden är det ju rätt simpelt tack vare alla gruvor och borrhål - det blir varmare relativt snabbt. Ett par kilometer ner och du vill inte utan luftkonditionering.
Men Mars är mindre, kallare, så kall att kärnan stelnat. Men inte "iskall", det tar lång tid för så mycket materia att svalna, så det lär bli varmare ju djupare du går. Därav att man tror att det finns flytande vatten därnere. Bevisen från seismiska mätningar är tveksam at best, men för all del.