2024-08-13, 07:14
Medlem
Är i stort behov av en ny laptop och med lite innestående rabatt har jag bestämt mig för att köpa Macbook Air M3 16gb 512SSD. Behoven är officepaketet, framförallt Excel och titta på Netflix, surfa etc. Inget annat.

Mina frågor är om M3 16gb kommer hålla i alla fall 4-5år? Kommer det finnas uppdateringar till den även då? Eller bör jag vänta till M4? Hur hade ni gjort sett utifrån mina behov? Är så sjukt velig och mina studier börjar inom ett par veckor.

Går mest och väntar och velar hela tiden och är trött på min gamla laptop från 2013 som är seg som sirap trots återställning och fix.
Senast redigerad av koppen85 2024-08-13 kl. 07:17.
2024-08-13, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Är i stort behov av en ny laptop och med lite innestående rabatt har jag bestämt mig för att köpa Macbook Air M3 16gb 512SSD. Behoven är officepaketet, framförallt Excel och titta på Netflix, surfa etc. Inget annat.

Mina frågor är om M3 16gb kommer hålla i alla fall 4-5år? Kommer det finnas uppdateringar till den även då? Eller bör jag vänta till M4? Hur hade ni gjort sett utifrån mina behov? Är så sjukt velig och mina studier börjar inom ett par veckor.

Går mest och väntar och velar hela tiden och är trött på min gamla laptop från 2013 som är seg som sirap trots återställning och fix.

Jag kör en MacBook Air M1 2020 8GB och den fungerar hur jäkla bra som helst!
Med sina behov är du inte i behov av en m3 eller m4
Kör på en M2 istället, eller tom M1 fungerar hur bra som helst

Om det inte skiljer sig alltför mycket i pris mellan M2 eller M3, kör på en M3 så klart
M4 är overkill!

Beg eller ny ska du köpa?
2024-08-13, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamedon
Jag kör en MacBook Air M1 2020 8GB och den fungerar hur jäkla bra som helst!
Med sina behov är du inte i behov av en m3 eller m4
Kör på en M2 istället, eller tom M1 fungerar hur bra som helst

Om det inte skiljer sig alltför mycket i pris mellan M2 eller M3, kör på en M3 så klart
M4 är overkill!

Beg eller ny ska du köpa?

Sprillans ny blir det. Har känt och testat Mac och jag är imponerad minsann. Körde Mac för många år sedan och var väldigt nöjd då. Jag är en sån som behåller det jag köper länge för att känna att jag får valuta för pengarna. Har ju liksom inga större krav, bara det flyter på. Min senaste iphone hade jag i 6 år. Det tappade jag både i badkaret och toaletten, men telefonen funkade precis som vanligt så jag gillar kvalitén. Vill också känna mig trygg med att det finns uppdateringar till Macbook även om kanske 4-5 år. Därav valet av M3.
Senast redigerad av koppen85 2024-08-13 kl. 07:59.
2024-08-13, 08:00
Medlem
Citat:

Har den som jobbdator och det är den bästa jag någonsin har haft. Framförallt batteritiden och vikten.
Kommer den hålla 4-5 år? Ja, men den kommer kanske vara lite trög. Däremot tror jag du kan förvänta dig ett riktigt bra andrahandsvärde och kanske byta den lite tidigare än vart 11e år.
Enligt macrumors är 13tummaren midcycle och 15 i början så du lär nog behöva vänta minst ett halvår på en m4 och vad den kostar och i övrigt innehåller vete tusan.

Det finns ju en risk att Apple väljer att göra något åt air/pro skillnaden som blev lite märklig nu på slutet.
2024-08-13, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Har den som jobbdator och det är den bästa jag någonsin har haft. Framförallt batteritiden och vikten.
Kommer den hålla 4-5 år? Ja, men den kommer kanske vara lite trög. Däremot tror jag du kan förvänta dig ett riktigt bra andrahandsvärde och kanske byta den lite tidigare än vart 11e år.
Enligt macrumors är 13tummaren midcycle och 15 i början så du lär nog behöva vänta minst ett halvår på en m4 och vad den kostar och i övrigt innehåller vete tusan.

Det finns ju en risk att Apple väljer att göra något åt air/pro skillnaden som blev lite märklig nu på slutet.

11-år kommer jag inte vänta, men håller M3 i 5 år så är jag naturligtvis toppennöjd. Så ni tror inte M3 är ett dåligt val? Att Apple väljer att göra något åt air/pro, Hur menar du? Kan det vara bättre att köpa M2 nu och invänta M6 eller nått?
Senast redigerad av koppen85 2024-08-13 kl. 08:09.
2024-08-13, 08:26
Medlem
Citat:
11-år kommer jag inte vänta, men håller M3 i 5 år så är jag naturligtvis toppennöjd. Så ni tror inte M3 är ett dåligt val? Att Apple väljer att göra något åt air/pro, Hur menar du? Kan det vara bättre att köpa M2 nu och invänta M6 eller nått?

Jag tycker apple har haft en märklig strategi där Air blivit riktigt potent och billig samtidigt som pro är snordyr och det är inte så våldsamt mycket mer (nödvändiga) saker man får om man inte jobbar med grafisk media. Visst du får en visare cpu, kan köpa till oändligt med kärnor och ram. Men dubbla priset på billigaste modell?

Det jag misstänker är att apple kommer låta air utvecklas saktare för att öka gapet lite till så av det skälet hade jag valt en m3 för den lär hålla längre än en m2.
Det är ju såklart en spekulation men jag kan konstatera att nästan ingen på jobbet har valt pro och alla som har valt pro tittar lite avundsjukt på våra smäckra/lätta air
2024-08-13, 08:32
Jag skulle ha väntat på M4. Kommer uppgradera från min MBP 13" 2017 när de kommer.
2024-08-13, 08:34
Medlem
Citat:

Duger det inte att köra vidare i din förra tråd där du tuggat samma saker om och om igen, utan du tycker du behöver starta ännu en tråd om samma sak…?

JA, en M3 som du klurar på kommer lekandes att klara alla dina behov i bra många år, och det kommer att finnas uppdateringar länge, och nej, M4 kommer inte att ge några för dig och dina behov väsentliga fördelar annat än ett högre pris.
Det som kan vara på gång är möjligen OLED-skärm, men det är ingen som är bekräftat om eller när det verkligen kommer, och dagens skärm på PRO är himla bra som den är. Och det är inte dålig skärm ens på icke PRO

Och allt detta har många förklarat för dig redan i din förra tråd, lärde du dig inget där…?
2024-08-13, 08:38
Moderator
Mappings avatar
Jag tycker TS kan fortsätta att avhandla detta ämnet i tråden hen redan skapat: (FB) Macbook Air 2024 M3 - Klarar den mina behov?
Tråd låses.
/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in