2024-09-12, 11:08
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag skulle aldrig använda filter , eftersom jag har testat destillerat.. och rengör hellre destillatorn än att riskera att dricka från smutsiga filter.

Wow, vilken mästare på vetenskap du är – destillerar vatten och tror att du har överlistat alla andra metoder för vattenrening. Ja, klart du hellre rengör din destillator än att använda ett filter, för du verkar ju ha en personlig fobi mot att faktiskt byta ut saker regelbundet. Men här är en liten påminnelse: smutsiga filter blir inte farliga om du byter dem som man ska, och de är lika effektiva som din lilla maskin – men jag antar att det inte riktigt passar in i din värld där allt annat än destillering är skadligt.
Citera
2024-09-12, 11:34
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyHunter
Wow, vilken mästare på vetenskap du är – destillerar vatten och tror att du har överlistat alla andra metoder för vattenrening. Ja, klart du hellre rengör din destillator än att använda ett filter, för du verkar ju ha en personlig fobi mot att faktiskt byta ut saker regelbundet. Men här är en liten påminnelse: smutsiga filter blir inte farliga om du byter dem som man ska, och de är lika effektiva som din lilla maskin – men jag antar att det inte riktigt passar in i din värld där allt annat än destillering är skadligt.

Du förväxlar mig med den du skrev med innan, och som använder filter som byts ut när träskvattnet ur kranen har gjort filtret helt geggigt.

Destillering är bara förångning av vatten som separeras från allt annat då.. om destilleringen görs på korrekt sätt dvs.

Även om medicinrester fastnar i destillatorn så släpper det inte pga högre förångningstemperatur i ämnen som inte är vatten.

Därför är destillering överläset jämfört med filterunderhåll som bör göras, och kontrolleras med ppm-mätare kontinuerligt för att se direkt när filtret börjar göra vattnet mer smutsigt, än det var innan filtrering.
Citera
2024-09-12, 12:17
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Du förväxlar mig med den du skrev med innan, och som använder filter som byts ut när träskvattnet ur kranen har gjort filtret helt geggigt.

Destillering är bara förångning av vatten som separeras från allt annat då.. om destilleringen görs på korrekt sätt dvs.

Även om medicinrester fastnar i destillatorn så släpper det inte pga högre förångningstemperatur i ämnen som inte är vatten.

Därför är destillering överläset jämfört med filterunderhåll som bör göras, och kontrolleras med ppm-mätare kontinuerligt för att se direkt när filtret börjar göra vattnet mer smutsigt, än det var innan filtrering.

Så du tycker att destillering är någon slags magisk lösning som överträffar allt annat? Fantastiskt hur du lyckas höja det till en nivå där det är "överlägset" bara för att du inte vill erkänna att filtrering också fungerar – om man använder det rätt. Men jag antar att du gillar tanken på att slippa göra något så enkelt som att byta ett filter regelbundet. Kör på med din lilla destillator och tro att det är den ultimata lösningen, samtidigt som du ser ner på något så grundläggande som att underhålla ett filter.
Citera
2024-11-27, 23:23
Citat:
Mälarsjukhuset i Eskilstuna har gått upp i stabsläge efter misstankar om att det kommit in förorenat vatten i sjukhusets system, rapporterar P4 Sörmland.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...rorenat-vatten

Citat:
Orsaken till vattenproblemet är att en distributionsledning har blivit påborrad under ett markarbete vid Hyndevads vattenverk. Hur det kunde hända har man inte hunnit titta på ännu, men det ska utredas.

Enligt livsmedelsverkets krav behöver kommunen fortsätta ta prover på vattnet och det tar upp till ett dygn innan provsvar kommer.

Det är beklagligt naturligtvis och vi förstår att det blir en stökig vardag, säger Andreas Bander, tillförordnad vatten och avloppschef, Eskilstuna Energi och Miljö.

– Vi har fokuserat på att hantera den här händelsen och säkra dricksvattnet. Utredningen huruvida det kunde ske får vi ta i ett senare skede, säger Andreas Bander.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...lart-pa-fredag

Citat:
Rekommendation för att koka dricksvattnet i Eskilstuna
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...t-i-eskilstuna

27 November 2024: Vi kan härmed konstatera att Sollentunas dricksvatten är just nu i skrivandes stund potentiellt hälsovådligt på vissa håll, eftersom Mälaren är en av Sollentunas dricksvattenkällor. Trådskapare hade därmed RÄTT. Vi närmar oss.

Jag tycker det är oklart hur hälsovådligt dricksvatten beskrivs "av chefen", lite som en blandning mellan stökig arbetsvardag på M.donalds och hot mot rikets säkerhet? Flera konstiga saker som vanligt när det gäller svensk media:

Om han är den så kallade tillförordnade chefen, vem är då hans chefs chef, jag menar, det står inget om organiseringen bakom det här? Allt som finns vad gäller svensk beredskapsstyrning på riktigt när Sveriges dricksvatten är osäkrat som just nu, enligt deras egna ord, ja, det är en slumpmässigt och tillfälligt utpekad alkoholistgubbe från utlandet (namn: Bander)? Finns det ingen förutbestämd, inövad, inventerad, hierarkiskt utarbetad beredskapsplan av exempelvis MSB eller det så kallade svenska civilförsvaret? Man bara sätter nån gubbe från nåt konsultbolag att hoppa in på ambulerande anställningskontrakt för att lösa "vattenproblemet" sen ta risken att bemöta SVT och Aftonbladet?

Vad hände med alla regler svenskarna lär sig i svenska skolorna om vem som styr kommuner, landsting, militären, samhället i stort osv? Man bara tar in nån tjomme som heter Andreas att säkra det viktigaste och mest skyddsvärda som finns. Jahopp liksom, se där va, inget att bry sig om. Varför ingen presstalesperson från svenska försvarsmakten? Nej, enklare att färga sig regnbåge. Har svennemedia skyllt på Lukashenko ännu eftersom detta såklart är en av Putins omtalade påverkansoperationer?

Närmar vi oss hälsovådligt dricksvatten i Sollentuna eller är det en konspiration?
Ja, vi närmar oss.
Citera
2024-11-27, 23:27
Citat:
Vårt dricksvatten produceras av Norrvatten vid Görvälnverket i Mälaren. Det är alltså Mälarvatten vi dricker. Tillgången på vatten för dricksvattenproduktion är god och vi har möjlighet att duscha i och spola våra toaletter med vattnet.

Vattenverket är gammalt och dimensionerat för en mindre befolkning. Det gör att produktionskapaciteten kan slå i taket under perioder när många förbrukar mycket vatten. Vid dessa tillfällen kan det finnas risk för brist på vatten för lyxkonsumtion, så som att bada och vattna gräsmattorna.

Ur miljösynpunkt är det också viktigt att hushålla med dricksvattnet. Att framställa dricksvatten kräver både energi och kemikalier. Därför är det bra om du är sparsam med vattnet även under perioder då det finns gott om vatten.
https://www.sollentuna.se/bygga-bo--.../dricksvatten/

Citat:
Kvaliteten på Sollentunas grundvatten:Vi har fyra grundvattenförekomster i kommunen. Kvaliteten varierar mellan de olika förekomsterna men generellt ser vi tecken på mänsklig påverkan i alla förekomsterna.
https://www.sollentuna.se/bygga-bo--...p/grundvatten/

Borde bli justerat nedåt nu när Mälaren är bekräftat förgiftad i svensk riksmedia.
Citera
2024-12-03, 01:05
Från 2022, men ändå.
Citat:
En hel del av utländska logistikföretag och EU:s tullmyndigheter har intagit en extremt cynisk ställning och saboterar leveranser av rysk metanol till EU länderna. Samtidigt finns det inga sådana problem med tillgången på pentraetritol och urotropin, som också produceras i Ryska federationen och är kritiskt nödvändiga för industriell produktion i EU. Ryska producenternas andel av dessa ämnen på EU marknaden är 40% respektive 50%. Europeiska tillsynsmyndigheter är väl medvetna om att bristen på dessa produkter kan lätt orsaka allvarliga problem för den europeiska byggnadsmaterial-, läkemedels-, kosmetika-, kemiska och andra industrierna.
https://www.rysslandshandel.se/sve/news/

Svenska läkemedelsindustrin kan alltså drabbas av allvarliga problem på grund av dessa selektivt och motsägelsefullt tillämpade sanktioner mot Ryssland? Är det verkligen värt att låta svenska familjer dö i brist på vård på grund av att läkemedlet är slut i lager, tack vare detta? Ja, det verkar som det.

Stämmer det verkligen att de avgörande kemikalierna som krävs för att kunna driva dricksvattenrening i Sveriges vattenreningsverk är nu under sanktionsförbud? Har kvalitén på dricksvattenreningen försämrats i Sverige som en följd av sanktionerna mot Ryssland? Det låter som att vi närmar oss...
Citera
2025-05-14, 13:19
Medlem
Vad visar en TDS-mätare i Sollentuna? Jag testade mitt eget kranvatten i södra Stockholm och mätaren visar 81 ppm.

Jag släppte ner en brustablett med vätskeersättning och då gick mätaren upp till 1525 ppm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in