2024-08-12, 23:08
Medlem
Sodafrukts avatar
Samma firre.
Citera
2024-08-12, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
'Märlaren'?
Och du vet inte att strömmngar är små sillar norr om Kalmar i Östersjön? Samma art, olika växtplats, som andra redan förklarat.

Fö är Mälaren tunnsådd på lax ...

Haha.. som vanligt är du helt jävla bombad och bara ute efter att tjafsa. Fast du har som vanligt inte helt koll på ditt jidder.

"Strömming är ett handelsnamn för östersjösill som landas norr om Kristianopel i Blekinge, vilket inte motsvaras av någon biologisk populationsgräns."

https://artfakta.se/taxa/clupea-harengus-206089/information

Så kan alltså fiska "strömming" norröver och sälja den som sill bara man inte landar den norr om Kristianopel.

Omvänt så kan man fiska sill utanför Polen och sedan landa den norr om Kristianopel som strömming.

Att Östersjösill är mindre än västkustsill är en sak men att du tror att det skulle vara olika storlekar på dom beroende på vart i Östersjön dom växer upp... Haha 🤣

Man har försökt att namnskydda "strömming" utan att lyckas.

Att du bara orkar vara så dum som du är.
Citera
2024-08-13, 00:48
Medlem
Bubba00s avatar
Jaha!

Så var kvällen till ända och jag fick ge mig i frågan om huruvida sill och strömming är samma fisk eller ej.

Jag förlorade slipsen men kan trösta mig med nyvunnen kunskap. För allmänhetens kännedom var slipsen i huvudsak mörkblå med ganska fina vita och röda prickar.

Tack för alla expertutlåtanden. Flashback - när det är som bäst.

Go’kväll!
Citera
2024-08-13, 00:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Internet,

Sill och strömming - är det samma fisk?

Jag sitter på krogen och diskuterar ämnet och menar ju å det bestämdaste att det är olika fiskar, men jag är emotsagd. Jag har slagit vad om min slips på att jag har rätt.

Men hur ligger det till egentligen?

Väl mött

Fångas den norr om Kalmar = strömming. Det är samma art men det finns små genetiska skillnader. Det är inte samma fisk men jag tvivlar på att vi normala konsumenter har ett labb i källaren för att undersöka om de faktiskt är sill eller strömming. Det enklaste är att säga att strömming är en underart till sillen.
Senast redigerad av sweetcrypto 2024-08-13 kl. 00:59.
Citera
2024-08-13, 10:05
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Haha.. som vanligt är du helt jävla bombad och bara ute efter att tjafsa. Fast du har som vanligt inte helt koll på ditt jidder.

"Strömming är ett handelsnamn för östersjösill som landas norr om Kristianopel i Blekinge, vilket inte motsvaras av någon biologisk populationsgräns."

https://artfakta.se/taxa/clupea-harengus-206089/information

Så kan alltså fiska "strömming" norröver och sälja den som sill bara man inte landar den norr om Kristianopel.

Omvänt så kan man fiska sill utanför Polen och sedan landa den norr om Kristianopel som strömming.

Att Östersjösill är mindre än västkustsill är en sak men att du tror att det skulle vara olika storlekar på dom beroende på vart i Östersjön dom växer upp... Haha 🤣

Man har försökt att namnskydda "strömming" utan att lyckas.

Att du bara orkar vara så dum som du är.
Personangrepp och svammek, väntat.
Första raden i din länk
Citat:
Vår vanligaste sillfisk kallas sill på Västkusten men strömming i Östersjön och finns överallt längs Sveriges kuster.
vilket är vad jag säger. Samma fisk, olika namn beroende på vilket hav den lever i. Det enda jag skrivit om dess storlek är att strömming (dvs östersjösill) är mindre är sill (i nordsjön), jag har ingenting skrivit om olika storlek på fisken i Östersjön, hur har du det med läsförståelsen? Har inget med lax eller gädda att göra, som inlägget jag svarade på trodde. Hur är det kontroversiellt? Är du bara ute efter bråk?
Senast redigerad av mikaels 2024-08-13 kl. 10:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in