2024-08-11, 22:31
Medlem
SibirienKalles avatar
Grundmålade ett mindre del av ett äldre plåttak efter att väderleksprognosen lovat säkert uppehåll.

Några timmar senare kom det lik förbaskat en liten skur. Färgen hade hunnit bli dammtorr, men efter skuren blev det här och där små, små blåsor i översta färglagret, och på några andra ställen blev färgen aningen flammig (konstigt nog även på en yta där det inte kommit något regn).

Efter skuren torkade jag försiktigt. Blåsorna försvann då, men färgen blev aningen ojämn där blåsorna varit. Det flammiga består.

Innebär det här något problem? Kan det t ex ha trängt in vatten under färgen, och kan det i så fall leda till rostangrepp? Eller finns det inget att bekymra sig över?

Färg: Beckers Primex Metall.
Citera
2024-08-11, 23:23
Medlem
hawk-tuahs avatar
Ja det låter inte bra. La du ingen presenning över det om du nu visste det skulle regna?
För att undvika problem, gör om det när det inte ska regna. Billigast och säkrast så i längden
Citera
2024-08-11, 23:31
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hawk-tuah
Ja det låter inte bra. La du ingen presenning över det om du nu visste det skulle regna?
För att undvika problem, gör om det när det inte ska regna. Billigast och säkrast så i längden
Det var det som var det luriga: vädret var bra, och prognosen sade att det inte skulle regna på 3,5 dygn. Skuren var mycket lokal och rätt kort.

Jag täckte med plast någon minut efter att det börjat regna. Men skuren kom verkligen från ingenstans och väldigt plötsligt, och den lokala väderleksprognosen sade att risken för nederbörd var 0, så jag hade inte förberett något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in