2024-08-11, 15:04
Medlem
Då jag nyligen gjort slut med tjejen försöker jag hjälpa henne att få någon sorts inkomst så hon kan flytta ut till en egen lägenhet, men skulle behöva lite råd och hjälp då jag aldrig haft behov av liknande hjälpmedel.

Hittills har hennes egna inkomst varit ett halvt barnbidrag och resten har jag stått för.

Hon kommer förhoppningsvis få sjukersättning för särskilda fall, men enligt vad jag kan se så tar den processen ca 5 månader och det är inte bra för varken henne eller mig.

På alla sidor verkar dom vilka veta vad hon har för lägenhet redan osv, men hon kan ju inte skaffa någon innan hon faktiskt har en inkomst så hur gör man egentligen, vad kan man söka?

Kan hon börja på Soc och söka bostadsbidrag/bostadstillägg för att sen gå över på sjukersättning?

Får hon fortfarande välja lägenhet då eller blir man liksom tilldelad en? Har tyvärr noll koll på sådana här frågor.
Citera
2024-08-11, 15:07
Medlem
Soc är ingen bostadsförmedling. Du behöver vara missbrukare för att få hjälp med boende, och då som regel ett kollektivt gruppboende

På vilka grunder skulle hon få sjukersättning, om hon inte redan har det nu?
Citera
2024-08-11, 15:18
Medlem
Om du har någon stadig inkomstkälla så har du chans att få ett hyreskontrakt.

Man kan också köpa en bostad men en förening ställer samma fråga om du har råd att betala hyran. Det är upp till dom. Jag köpte själv en bostadsrätt utan att ha anställning en gång. Det var väldigt billigt och mycket låg hyra den gången ska sägas...

Det hon bör göra är att skaffa ett jobb eller hoppa på en utbildning som ger studielån.

Alternativt om inte det går och du inte kan vänta 5 månader för det där sjukbidraget så kanske du kan hyra ut lägenheten gratis till henne i andra hand medan du skaffar en annan bostad och så hyr du ut den sen istället till henne.

Annars föreslår jag att ställer frågan direkt till socialen vad dom kan hjälpa er med.
Citera
2024-08-11, 15:18
Medlem
sebastian66s avatar
Det är absolut INGET rättighet att man ska få en lägenhet. Bostadsbidrag/Bostadstillägg får man från Försäkringskassan.
Socialbidrag får man av socialen OM man är berättig till detta,
För att få socbidrag måste hon i regel vara anmäld på arbetsförmedlingen och tillgänglig för arbetsmarknaden.
Det innebär att hon måste vara skriven på en adress. Om hon INTE är skriven på en adress får man såklart inte hjälp med hyra man INTE har.
Du kan vara inneboende men då ska du ha kontrakt på detta. Thats it.
Citera
2024-08-11, 15:19
Medlem
ABBORREs avatar
Kan inte tjejen själv ta ansvar att fixa bidrag, ersättningar ? Eller kanske ett arbete?
Citera
2024-08-11, 15:53
Medlem
Sn0o0oZs avatar
hon kan börja söka soc, men det är en process(som kan ta månader) men har hon unge går hon först i kön, be henne söka lägenheter utav bara fan och bli av med na.
Citera
2024-08-11, 16:00
Medlem
Eeeemiiiils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
hon kan börja söka soc, men det är en process(som kan ta månader) men har hon unge går hon först i kön, be henne söka lägenheter utav bara fan och bli av med na.
Lär va svårt utan inkomst, tråkig situation
Citera
2024-08-11, 16:05
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eeeemiiiil
Lär va svårt utan inkomst, tråkig situation
det är otroligt enkelt utan inkomst dvs har hon inget kneg som tar upp bostadssökartid
Citera
2024-08-11, 16:07
Medlem
Eeeemiiiils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
det är otroligt enkelt utan inkomst dvs har hon inget kneg som tar upp bostadssökartid
Jo sant men bor hon i större stad lär det inte finnas många att söka ändå så det går snabbt
Citera
2024-08-11, 18:34
Medlem
Timoteuss avatar
Socialtjänsten har inga lägenheter att dela ut, ditt ex måste stå i bostadskö och söka lgh på egen hand.
Personer som haft stora problem i åratal (missbruk, psykiska sjukdomar osv) och blivit hemlösa, kan i vissa fall få sk träningslägenhet, men detta är knappast troligt att ditt ex får.

Hon behöver troligen söka försörjningsstöd under tiden som ansökan om sjukersättning behandlas.

Här kan det bli lite knepigt eftersom man vid bifall dels får pengar för mat och nödvändiga utgifter, dels för bostad. Det händer alltsomoftast att socialtjänsten tolkar det faktum att den sökande bor hos någon som redan betalar hyran, som att bostadsfrågan är löst. Då får man inga hyrespengar. Ibland kan det tolkas som att personen är inneboende och då får den sökande en mindre summa att ge till sin hyresvärd. ( I detta fall du)
Citera
2024-08-11, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XenapZ
Då jag nyligen gjort slut med tjejen försöker jag hjälpa henne att få någon sorts inkomst så hon kan flytta ut till en egen lägenhet, men skulle behöva lite råd och hjälp då jag aldrig haft behov av liknande hjälpmedel.

Hittills har hennes egna inkomst varit ett halvt barnbidrag och resten har jag stått för.

Hon kommer förhoppningsvis få sjukersättning för särskilda fall, men enligt vad jag kan se så tar den processen ca 5 månader och det är inte bra för varken henne eller mig.

På alla sidor verkar dom vilka veta vad hon har för lägenhet redan osv, men hon kan ju inte skaffa någon innan hon faktiskt har en inkomst så hur gör man egentligen, vad kan man söka?

Kan hon börja på Soc och söka bostadsbidrag/bostadstillägg för att sen gå över på sjukersättning?

Får hon fortfarande välja lägenhet då eller blir man liksom tilldelad en? Har tyvärr noll koll på sådana här frågor.

Hur länge har ni bott tillsammans?
Är det en bostadsrätt eller en äganderätt (lägenhet eller hus) ni bor i?
Citera
2024-08-12, 05:48
Medlem
Du säger att du gjort slut men vill ta ansvar för henne som om ni fortfarande vore tillsammans.
Gör man inte slut med någon för att man inte längre vill ha de i sitt liv?
Har du verkligen gjort slut?

Ni verkar fortfarande vara sambos och det påverkar socialtjänstens utredning och kommer försvåra enormt mycket för henne att få någon sorts hjälp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in