2024-08-11, 08:44
Medlem
Har druckit rätt hårt de senast dagarna. Cirka 8 dagar.

I slutet så fick jag samma symtom som när man tagit Antabus. Rödnad i ansiktet, lätt huvudverk, lite förvirring, illamående och yrsel. Dock inte lika röd som man blir om man dricker men framför alla yrsel, kliande handflator och under fotsulorna.

Jag druckit alkohol länge under peridoer hårt. Nu oroar mig att det tecken på tidiga symtom att min lever inte kan bryta ner alkoholen lika fort? När man dricker på antabus om jag fått lära mig bildas acetaldehyd vilket är giftigt och bildas även när man inte dricker utan antabus är som jag som lekman tolkar som att skillnaden är att det blir mer av ämnet samt tar längre tid att levern bryta ned.

Nu har jag slutat dricka och mår bra, men kan detta vara en riktig varningsflagga att du dags sluta helt om man inte vill dö?

Kan någon sjuksköterska/medicinintresserad/läkare eller några som själv upplevt det ge era erfarenheter? Har det hänt att ni fått samma symtom som liknar när man dricker när man tagit disulfiram (aka Antabus ©)?

Kan tillägga att när jag försökte sluta dricka genom ett sexpack 3.5 % jag fick samma känsla vilket gick iväg efter några timmar så jag är 99 % säker att symtomen relaterat till alkohol.
Citera
2024-08-11, 08:51
Medlem
Klåda tillhör bilden, levern är överbelastad och fokuserar på att bryta ner etanol i första hand. Dina system är överbelastade.
Citera
2024-08-11, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Klåda tillhör bilden, levern är överbelastad och fokuserar på att bryta ner etanol i första hand. Dina system är överbelastade.
Ok tror du det är kroniskt? Jag druckit mer i perioder och mått skit, abstinens och så men inga Antabusliknande symtom.
Citera
2024-08-11, 09:56
Medlem
prokaryotkungens avatar
Drack hårt från jag var 16 tills jag var 20 och i slutet kom "baksmällan" direkt när jag började dricka.
Den kom varje gång, den kom fortare än jag hann bli full och den gav sig inte.
Huvudvärk, illamående, yrsel och liknande.

Jag tänkte "Well... Jag har druckit så mycket under de här åren så jag har nog druckit min livsdos av alkohol" och slutade tvärt.
Nu har jag inte druckit mig full på över 30 år och det är det bästa jag gjort!
Citera
2024-08-11, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prokaryotkungen
Drack hårt från jag var 16 tills jag var 20 och i slutet kom "baksmällan" direkt när jag började dricka.
Den kom varje gång, den kom fortare än jag hann bli full och den gav sig inte.
Huvudvärk, illamående, yrsel och liknande.

Jag tänkte "Well... Jag har druckit så mycket under de här åren så jag har nog druckit min livsdos av alkohol" och slutade tvärt.
Nu har jag inte druckit mig full på över 30 år och det är det bästa jag gjort!

Gjorde du någon leverkoll efter det?
Citera
2024-08-11, 23:36
Medlem
jagnickars avatar
Jag har riktigt bra levervärden och börjar ofta få baksmälla fast jag fortfarande är full. Har inte druckit överdrivet mycket heller utan varit ungdomligt festande på helgerna som sedan blivit till en gång i månaden en lång tid.

Så jag vet faktiskt inte vad det beror på. Sedan kan leverns funktion vara sänkt rätt länge innan de visas på prover på grund av att levern har rätt stor överkapacitet.

Jag vet att vissa kan få någon form av värmereaktion vid intag av alkohol. Kan det ha varit det du har fått? Eller helt enkelt nån ångest reaktion.

Du kan ju beställa prover privat via werlabs så behöver du inte prata med VC om du tycker det är jobbigt.
Citera
2024-08-12, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanHurtig
Har bokat tid för det men ett blodprov kan väl inte ser hur levern ser ut utan mer om vissa ämnen visar sig sipprat ut i blodet? Det som jag rädd för att det kan vara, att min lever börjar ta stryk.

Man behöver då göra ultraljud eller annat om man vill se hur levern ser ut genom bara titta på den?
Citera
2024-08-12, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Jag har riktigt bra levervärden och börjar ofta få baksmälla fast jag fortfarande är full. Har inte druckit överdrivet mycket heller utan varit ungdomligt festande på helgerna som sedan blivit till en gång i månaden en lång tid.

Så jag vet faktiskt inte vad det beror på. Sedan kan leverns funktion vara sänkt rätt länge innan de visas på prover på grund av att levern har rätt stor överkapacitet.

Jag vet att vissa kan få någon form av värmereaktion vid intag av alkohol. Kan det ha varit det du har fått? Eller helt enkelt nån ångest reaktion.

Du kan ju beställa prover privat via werlabs så behöver du inte prata med VC om du tycker det är jobbigt.
Detta kändes inte som typisk bakfylla utan precis samma symtom (bortsett ifrån illamående) som om man intagit minst 800 mg Antabus © under samma dag eller dagen innan. Varm, hjärtklppning, känsla av andnöd, inte som man skulle kvävas men tung mer anstränd andning än normalt, yrselkänsla På ett sätt var det en varningsklocka att kanske dags och sluta?

Prover via werlabs? Menar du man får hem en nål att ta blodprov på sig själv i en sådan där plasttub där man klistar på personnummer?
Senast redigerad av JanHurtig 2024-08-12 kl. 16:23.
Citera
2024-08-14, 00:12
Medlem
prokaryotkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanHurtig

Nej, det gjorde jag aldrig. Men jag gjorde en 50-årsbesiktning och alla värden var fantastiskt bra. Läkaren hade aldrig sett något liknande.
Så jag är inte orolig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in