2024-08-11, 07:49
Medlem
Jag vill köpa en 3d-skrivare där jag kan skriva ut byggnader i 3D från Google Earth. En byggnad ska bara vara ca 5x5 cm och väldigt enkla. Kan jag köpa vilken 3d-skrivare som helst till detta, funkar även de billigaste för att få detta utskrivet?
Citera
2024-08-11, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusIX
Jag vill köpa en 3d-skrivare där jag kan skriva ut byggnader i 3D från Google Earth. En byggnad ska bara vara ca 5x5 cm och väldigt enkla. Kan jag köpa vilken 3d-skrivare som helst till detta, funkar även de billigaste för att få detta utskrivet?

kort sagt: ja.
Det du betalar för är byggkvalitet och enkelhet.
Dyr skrivare (säg 8000+) = mindre krångel och pyssel. (typ Prusa, Bambu-labs osv)
Billig skrivare (4000-6000 och nedåt) = well, tvärt om. (typ Creality)
Generellt och rätt grovt uttryckt.

Hur som, utan att kolla, så tror jag inte att du kan "skriva ut byggnader i 3D från Google Earth". Det saknas ett mellansteg här, nånting ska skapa en 3D-modell som du sen skriver ut. Men det kanske finns inbyggt i Google Earth? Att skriva ut i 3D är inte som att skriva ut ett foto, är det jag menar.
Citera
2024-08-11, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
kort sagt: ja.
Det du betalar för är byggkvalitet och enkelhet.
Dyr skrivare (säg 8000+) = mindre krångel och pyssel. (typ Prusa, Bambu-labs osv)
Billig skrivare (4000-6000 och nedåt) = well, tvärt om. (typ Creality)
Generellt och rätt grovt uttryckt.

Hur som, utan att kolla, så tror jag inte att du kan "skriva ut byggnader i 3D från Google Earth". Det saknas ett mellansteg här, nånting ska skapa en 3D-modell som du sen skriver ut. Men det kanske finns inbyggt i Google Earth? Att skriva ut i 3D är inte som att skriva ut ett foto, är det jag menar.

Tack för det svaret. Ja, något mellanprogram har jag förstått att jag behöver. Typ blender.
Citera
2024-08-11, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusIX
Tack för det svaret. Ja, något mellanprogram har jag förstått att jag behöver. Typ blender.

Här kan ju vara en startpunkt: https://blog.prusa3d.com/how-to-prin...printer_29117/
Citera
2024-08-11, 16:35
Medlem
supremanics avatar
För det ändamålet så behöver du nog ingen dyr skrivare. Creatility har jag själv goda erfarenheter av som prisvärt.
Kruxet tror jag mer ligger i att modellerna från google ser ut som skit och det är till störst del att de har texturer som skapar en illusion i Google Earth att det ser okej ut.
Testade denna metoden har jag för mig för länge sen för att importera modeller till Blender: https://www.youtube.com/watch?v=X6Q7dbtXVZQ
Den är dock gammal och jag ser att det verkar finnas fler sätt att gå tillväga på.

I Blender skulle du då när du väl har en modell, skala den till ett par cm, exportera till STL sen in med den i en slicer programvara typ Cura vilken genererar g-koden som du ger till skrivaren.

Jag tror jag gav upp att använda modeller från Google när jag kikade på detta längre tillbaks då det helt enkelt skulle vara enklare att modellera en egen byggnad jämfört med att städa upp de extraherade modellerna. Tror jag skulle använda de i spelmotorn Unity.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in