Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Som alltid stort tack för dina uppgifter.
Jag försökte tidigare att få fram vem denne man var via Sveriges befolkning 1970. Använde då födelsedatumet 1952-08-26 och att personen i fråga bodde i Stockholms län. Fick inte fram något. Märkligt att denne Eric Johnson Ouma inte finns i något svenskt register. Hur hamnade han här? Hur livnärde han sig?
Så snabbt som man tog hand om både kvinnan och om den döde så är det lite av en överraskning att konstatera att kvinnan släpptes av polisen och åklagaren ungefär ett dygn efter EJO hade dött. Någon form av rättslig prövning måste väl ha genomförts. Eller var det tillräckligt att polis och åklagare bedömde att det rörde sig om nödvärn?
I SvD hittar jag inget mer under våren efter den nämnda artikeln 23/1 1976.
EJO begravdes den 13 februari 1976. Alltså ungefär tre veckor efter att han kvävts. Men kvinnan släpptes redan den 22 januari dagen efter dödsfallet. Så EJO bör ha varit mycket känd hos Stockholmspolisen.
Arkiven måste innehålla uppgifter om honom som vistandes här i landet. Asylsökande blev inte noterade hos polisen med mindre än att de brutit mot någon lag. Jag vet inte riktigt hur man ska beskriva tiden, men om Uganda är ursprung för namnet så var Idi Amin president i Uganda 1971-1979. Så kanske kom många flyktingar till Sverige därifrån då. Amin fördrev väl personer med indiskt ursprung från Uganda.
EJO bör finnas dokumenterad i Migrationsverkets (Invandrarverkets) arkiv. Det är ju inte en oidentifierad yngre man (23 år) utan en tydligt och klart identifierad person. En så ung man som bar slips var väl inte så vanligt på den tiden?
Skulle verkligen vara intressant att få höra mer om hans korta liv som slutade på Surbrunnsgatan i Stockholm. Var och är inte det en ganska central lägenhet?
Kvinnans arbetskamrater hade avrått henne eller vara försiktig om hon besökte honom.
Hans anonymitet i media och för allmänheten är oroande. Vad hade han i ryggsäcken som gjorde honom känd hos polisen sen tidigare. Så känd att man utan tvekan släppte kvinnan som i nödvärn strypt honom inom ett dygn från hans död. Det är inte ett lite lätt drag och knix med slipsen för att kväva en vuxen man. Det tar flera minuter antar jag.