2024-08-10, 22:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Från SVENSKA MORDFALL.

Citat:

"Brottsoffer: Man, 23 år
Gärningsman: Kvinna, 25 år
Datum: 1976-01-21
Adress/ort: Surbrunnsgatan, Stockholm
Län: Stockholm
Modus: Kvävning
Brottsrubricering:
Dom: Friades då hon ansågs ha handlat i nödvärn
Händelse: Den 25-åriga kvinnan ströp den 23-årige mannen till döds med hans egen slips. Hon hävdade att 23-åringen överfallit henne och att hon dragit åt hans slips i självförsvar."

En slips är ett helt "perfekt" klädesplagg att kunna användas för att strypa någon. Någon som har hört talats om detta fall tidigare? Dock inga namn på vare sig BO eller GM.
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-08-10 kl. 22:56.
Citera
2024-08-10, 22:30
Medlem
det är därför jag aldrig bär slips när jag planerar överfalla kvinnor!
Citera
2024-08-11, 04:43
Medlem
Mannen var tidigare känd av polisen som "våldsverkare". Kvinna hade lockats till hans hem under förespegling av att han skulle hjälpa henne att lösa ett för henne problem. Han lär redan när hon anlände visat att han inte hade några goda avsikter. När hon försökte smita iväg så anföll han henne. Hon var den som larmade 90 000 för att polis och räddning skulle komma. Mannen hade ringt henne på hennes arbetsplats och hennes kollegor kunde därför vittna för henne. Hon anhölls direkt på platsen i mannens hem. Kvinnan släpptes redan på torsdagen från polisen.
Citera
2024-08-11, 08:19
Medlem
Dödsfallet blev väl omskrivet allmänt i media. Den 23 januari 1976 skrev SvD en ganska stor artikel när kvinnan hade släppts från polisens anhållan. Det är en "betalartikel" men för dem som prenumererar så finns den att läsa här:

https://www.svd.se/arkiv/1976-01-23/7/SVD

Jag vet inte om man kan gå till biblioteken och läsa äldre tidningar. I så fall så är artikeln den 23 januari 1976, på sidan 7.

Jag har ett namn på "BO" som verkar ha fått skylla sig själv.
Var han ökänd hos polis och åklagare tidigare? Som "våldsverkare"? Blott 23 år. EJO född 26/8 1952.
Han begravdes på Katolska kyrkogården i Stockholm 13 februari 1976.

Väldigt snabb handlagt och effektuerat för kvinnans del.
Citera
2024-08-11, 15:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kvinnan släpptes snabbt.

Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Mannen var tidigare känd av polisen som "våldsverkare". Kvinna hade lockats till hans hem under förespegling av att han skulle hjälpa henne att lösa ett för henne problem. Han lär redan när hon anlände visat att han inte hade några goda avsikter. När hon försökte smita iväg så anföll han henne. Hon var den som larmade 90 000 för att polis och räddning skulle komma. Mannen hade ringt henne på hennes arbetsplats och hennes kollegor kunde därför vittna för henne. Hon anhölls direkt på platsen i mannens hem. Kvinnan släpptes redan på torsdagen från polisen.

Du skall ha stort tack för dessa uppgifter.

Trodde inte att så mycket skulle framkomma p. g. a. inga namn på "BO" och GM. Mycket intressant det du har berättat. Han hade inte några goda avsikter när hon kom hem till honom. Uppenbarligen så bar han slips som kom att bli hennes räddning. Annars hade hon mycket väl ha kunnat bli BO och han GM. Namn på "BO" är helt klart av intresse.

Mycket bra att kvinnan blev snabbt släppt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-08-11 kl. 15:14.
Citera
2024-08-11, 18:34
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Trodde inte att så mycket skulle framkomma p. g. a. inga namn på "BO" och GM. Mycket intressant det du har berättat. Han hade inte några goda avsikter när hon kom hem till honom. Uppenbarligen så bar han slips som kom att bli hennes räddning. Annars hade hon mycket väl ha kunnat bli BO och han GM. Namn på "BO" är helt klart av intresse.

Med hjälp av de uppgifter som lämnats i tråden så har jag hittat slipsmannens fullständiga namn i Katolska kyrkans gravregister. Han hette Eric Johnson Ouma.
EJO verkar aldrig ha varit folkbokförd i Sverige, han finns varken i Sveriges dödbok eller något svenskt befolkningsregister.

OUMA är ett afrikanskt efternamn, de flesta med det namnet som bott i Sverige är födda i Uganda eller Kenya.
Citera
2024-08-11, 18:35
Medlem
Citat:

Den döde, som inte blev något brottsoffer, hette Eric Johnson Ouma (1952-1976). Tydligen blev allt tillrättalagt mycket snabbt eftersom hon släpptes så snabbt från polisen. Kunde vara intressant för någon kriminalhistoriskt intresserad vad som fanns i den här mannens ryggsäck.

Vem kvinnan var som så lyckligt i all olycka klarade sig undan den här mannen som enligt SvD-artikeln var tidigare känd för polisen.
Citera
2024-08-11, 19:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hur hamnade han i Sverige?

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Med hjälp av de uppgifter som lämnats i tråden så har jag hittat slipsmannens fullständiga namn i Katolska kyrkans gravregister. Han hette Eric Johnson Ouma.
EJO verkar aldrig ha varit folkbokförd i Sverige, han finns varken i Sveriges dödbok eller något svenskt befolkningsregister.

OUMA är ett afrikanskt efternamn, de flesta med det namnet som bott i Sverige är födda i Uganda eller Kenya.

Som alltid stort tack för dina uppgifter.

Jag försökte tidigare att få fram vem denne man var via Sveriges befolkning 1970. Använde då födelsedatumet 1952-08-26 och att personen i fråga bodde i Stockholms län. Fick inte fram något. Märkligt att denne Eric Johnson Ouma inte finns i något svenskt register. Hur hamnade han här? Hur livnärde han sig?
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-08-11 kl. 19:35.
Citera
2024-08-11, 21:41
Medlem
Citat:
Som alltid stort tack för dina uppgifter.

Jag försökte tidigare att få fram vem denne man var via Sveriges befolkning 1970. Använde då födelsedatumet 1952-08-26 och att personen i fråga bodde i Stockholms län. Fick inte fram något. Märkligt att denne Eric Johnson Ouma inte finns i något svenskt register. Hur hamnade han här? Hur livnärde han sig?

Så snabbt som man tog hand om både kvinnan och om den döde så är det lite av en överraskning att konstatera att kvinnan släpptes av polisen och åklagaren ungefär ett dygn efter EJO hade dött. Någon form av rättslig prövning måste väl ha genomförts. Eller var det tillräckligt att polis och åklagare bedömde att det rörde sig om nödvärn?

I SvD hittar jag inget mer under våren efter den nämnda artikeln 23/1 1976.

EJO begravdes den 13 februari 1976. Alltså ungefär tre veckor efter att han kvävts. Men kvinnan släpptes redan den 22 januari dagen efter dödsfallet. Så EJO bör ha varit mycket känd hos Stockholmspolisen.

Arkiven måste innehålla uppgifter om honom som vistandes här i landet. Asylsökande blev inte noterade hos polisen med mindre än att de brutit mot någon lag. Jag vet inte riktigt hur man ska beskriva tiden, men om Uganda är ursprung för namnet så var Idi Amin president i Uganda 1971-1979. Så kanske kom många flyktingar till Sverige därifrån då. Amin fördrev väl personer med indiskt ursprung från Uganda.

EJO bör finnas dokumenterad i Migrationsverkets (Invandrarverkets) arkiv. Det är ju inte en oidentifierad yngre man (23 år) utan en tydligt och klart identifierad person. En så ung man som bar slips var väl inte så vanligt på den tiden?

Skulle verkligen vara intressant att få höra mer om hans korta liv som slutade på Surbrunnsgatan i Stockholm. Var och är inte det en ganska central lägenhet?

Kvinnans arbetskamrater hade avrått henne eller vara försiktig om hon besökte honom.

Hans anonymitet i media och för allmänheten är oroande. Vad hade han i ryggsäcken som gjorde honom känd hos polisen sen tidigare. Så känd att man utan tvekan släppte kvinnan som i nödvärn strypt honom inom ett dygn från hans död. Det är inte ett lite lätt drag och knix med slipsen för att kväva en vuxen man. Det tar flera minuter antar jag.
Citera
2024-08-11, 22:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mannens ryggsäck.

Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Den döde, som inte blev något brottsoffer, hette Eric Johnson Ouma (1952-1976). Tydligen blev allt tillrättalagt mycket snabbt eftersom hon släpptes så snabbt från polisen. Kunde vara intressant för någon kriminalhistoriskt intresserad vad som fanns i den här mannens ryggsäck.

Vem kvinnan var som så lyckligt i all olycka klarade sig undan den här mannen som enligt SvD-artikeln var tidigare känd för polisen.

Kan tänka mig att det fanns en hel smått och gott i denne mans ryggsäck.

Vem/vilka betalade begravningskostnaderna? Hade han överhuvud taget ett svenskt p-nummer?
Citera
2024-08-12, 12:04
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Nu har jag lyckats hitta anledningen till att Eric Ouma befann sig i Sverige!

Jag hittade en kvinna med efternamnet Ouma i Sveriges Befolkning 1975, född tidigt 40-tal, och bosatt på Surbrunnsgatan. Hon både gifte sig och fick en son 1974. Hennes make finns inte i något register, MEN - i Sveriges Befolkning 1980 står hon som änka 1976-01-21, d.v.s det datum då Eric Ouma dog!

Han blev alltså hitplockad av en äldre, svensk kvinna som uppenbarligen ville gifta sig och skaffa barn med en ung, mörkhyad man. (Jag har sett bilder på sonen, han är mörkhyad så det är ju högst troligt att pappan var det.)
Citera
2024-08-12, 12:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Eric Ouma.

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Nu har jag lyckats hitta anledningen till att Eric Ouma befann sig i Sverige!

Jag hittade en kvinna med efternamnet Ouma i Sveriges Befolkning 1975, född tidigt 40-tal, och bosatt på Surbrunnsgatan. Hon både gifte sig och fick en son 1974. Hennes make finns inte i något register, MEN - i Sveriges Befolkning 1980 står hon som änka 1976-01-21, d.v.s det datum då Eric Ouma dog!

Han blev alltså hitplockad av en äldre, svensk kvinna som uppenbarligen ville gifta sig och skaffa barn med en ung, mörkhyad man. (Jag har sett bilder på sonen, han är mörkhyad så det är ju högst troligt att pappan var det.)

Återigen stort tack för dessa uppgifter Aurora.

Som jag misstänkte alltså. Så denne Eric Ouma var alltså pappa till hennes son född 1974. Det måste ha varit änkan som såg till att maken begravdes på Katolska kyrkogården. Kan du se vilket land han kom ifrån?
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-08-12 kl. 12:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in