2024-08-10, 16:46
Medlem
Hej jag har ett el cykel men laddaren har slutat fungera men på själva batteriet finns en Usb port ja tänker att de borde funka att ladda batteriet med den annars skulle de inte finnas en sån port har inte vågat prova är de någon som har nån kunskap om detta ?
Citera
2024-08-10, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vandalius
Hej jag har ett el cykel men laddaren har slutat fungera men på själva batteriet finns en Usb port ja tänker att de borde funka att ladda batteriet med den annars skulle de inte finnas en sån port har inte vågat prova är de någon som har nån kunskap om detta ?
Hur mycket Volt brukar du vanligtvis ha i ett Usb-uttag...? Mmm, just det. Usb-porten är förmodligen bara där för att du ska kunna ladda telefonen på cykeln under färd.
Citera
2024-08-10, 17:02
Medlem
Det är som regel till för laddning av mobilen, om man behöver det när man är ute och cyklar. Du kommer aldrig upp i kapacitet utan laddaren.
Citera
2024-08-10, 18:37
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vandalius

Beror helt på vad den porten är till .
Jag skulle aldrig våga göra detta utan kolla med elcykelns tillverkare pga den stora brandfaran med dessa batterier.

Laddar du utan BMS är det väldigt hög risk för brand
Jag har själv en elcykel och där står tydligt på batteriet och i intsruktionerna att endast orginal laddare från tillverkaren skall användas

Battery Management System, BMS.

Det skall skydda mot över/underladdning men främst att hålla alla celler i ett batteripack lika mycket laddade.
Citera
2024-08-10, 18:43
Avslutad
Det är en vanlig 5-volt USB-port för laddning av mobilen. Absolut inte för att ladda batteriet till elcykeln med. Jag skulle inte lita på att ladda mobilen med den heller. Jag brände en 5-volts cykellampa själv via ett sånt uttag.
Citera
2024-08-10, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Hur mycket Volt brukar du vanligtvis ha i ett Usb-uttag...? Mmm, just det. Usb-porten är förmodligen bara där för att du ska kunna ladda telefonen på cykeln under färd.

Fast den senaste specen av USB Power Delivery rev. 2.0/3.x klarar upp till 240W 48V. Vilket är nästan 100 ggr mer effekt än som en vanlig USB port måste klarar (5V 500 mA = 2,5W). Så det är inte orimligt att tänka att elcykelbatterier borde kunna laddas med en USB-port.
Citera
2024-08-10, 21:47
Medlem
sommarlovs avatar
Nej det går inte, köp rätt laddare.
Citera
2024-08-10, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Fast den senaste specen av USB Power Delivery rev. 2.0/3.x klarar upp till 240W 48V. Vilket är nästan 100 ggr mer effekt än som en vanlig USB port måste klarar (5V 500 mA = 2,5W). Så det är inte orimligt att tänka att elcykelbatterier borde kunna laddas med en USB-port.
Jo men jag skrev VANLIGTVIS, va... Och du måste ju fortfarande ha uppåt 24-36-48 V från LADDAREN även om man mot förmodan skulle bygga en helt vanlig elcykel med nyaste USB-tekniken.
Och laddaren var ju trasig i TS fall, och det var ganska uppenbart att det rörde sig om ett helt vanlig USB-uttag för typ cykellampor och mobiltelefoner. Så varför förvirra TS med, i det här fallet, ovidkommande information om absolut senaste tekniken på USB-fronten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in